10 tipů na dobré fotky z cest. Foťte podobně jako profesionální fotograf Marek Musil na Kubě

V galerii u článku najdete fotografie Marka Musila z Kuby, které se mohou stát vaší inspirací při fotografování na cestách.
Do kabaretu Tropicana vedou kroky většiny turistů, za desítky let svého působení si vybudoval jméno místa, které je nutno na Kubě zažít.
Tradiční místní holičství je velkou turistickou atrakcí.
Kubánské doutníky bývají nejlepší na světě a místní to dobře vědí.
Auta z padesátých let jsou pro ulice Kuby typická.
Foto: Marek Musil (Nikon ambasador)
Foto
25. 7. 2018 10:00
Chcete mít zajímavé fotky z dovolené nebo z cest? Zapomeňte na dovolenkové klišé v podobě obrázků pláží, koktejlů a architektury, které skoro na všech snímcích vypadají stejně. Nikon škola společně s fotografem Markem Musilem připravila rady, jak se k pěkným fotkám z cest dopracovat.

Hlavní věc, kterou je potřeba si uvědomit, je docela jednoduchá: to, co má vždy neopakovatelnou atmosféru, jsou lidé a jejich aktivity - každodenní život, dění na ulici, tradice, projevy specifické kultury. Zaměřte se tedy především na ně. A kromě toho se zkuste řídit následujícími deseti radami.

1) Celek - polocelek - detail

"Zkuste k celé dovolené nebo výletu přistoupit jako k reportáži. Nejlepší metodou, jak 'podat zprávu' o určité události, je řídit se známou mantrou fotografů, která zní: celek - polocelek - detail.

Celek znamená, že širokoúhlým objektivem zachycujeme zahuštěný prostor - třeba lidí na tržišti -, čímž ukážeme množství hemžících se postav. Polocelek znamená, že středním ohniskem objektivu zobrazíme postavy lidí nebo objekty, které nás zaujaly. Teleobjektivem pak zachycujeme portréty a detaily," radí hned na začátek fotograf Michael Jurák, který vede kurzy focení v Nikon škole. 

2) Buďte kreativní v kompozici

Ať už fotíte cokoliv, kreativita je vždy namístě, protože fotka je prostě umělecká disciplína. Znamená to, že byste měli věnovat velkou pozornost tomu, jak jsou poskládány jednotlivé prvky tvořící výsledný obrázek.

Vyhýbejte se pokud možno objektu ve středu záběru a prázdnému okolí. Fotky s hlavním objektem přímo ve středu a spoustou volného prostoru okolo jsou často nudné (ale i z tohoto pravidla existují samozřejmě výjimky).

Zkuste prostě foťákem pohybovat na jednu stranu tak dlouho, až je focený objekt spíše v pravé nebo levé části obrazu. Stranu vyberte tak, aby byl obrázek vyvážený, tedy aby na druhé straně od foceného objektu bylo také něco zajímavého pro oko.

3) Jděte blíž

Často výrazně vylepšíte svou fotku, když půjdete blíž. Jde jednoduše o to, že je divák fotky více ohromen velkým vyobrazeným předmětem, který hned sám upoutává pozornost. Zkuste fotografovaným objektem vyplnit celou scénu. Když zajímavý objekt vyplní celou scénu, získáte snímek, který zapůsobí. 

4) Nacvakejte jich hodně

Pravidlo, které platí obzvlášť u portrétů a rodinných fotek. Když děláte skupinový portrét, často slyšíte protesty někoho, kdo se nechce fotit a chce to mít rychle za sebou. Třeba kvůli špatné zkušenosti s portrétními fotografy, s nepříjemným procesem focení i výsledkem. Na vás je vypořádat se s takovou situací co nejrychleji a využít sekvenčního snímání. Můžete pak vybrat z většího počtu fotek tu nejlepší a vyhnete se nutnosti focení opakovat třeba kvůli tomu, že někdo zrovna mrknul.

5) Jednejte rychle, buďte připravení a nestyďte se

Při letních radovánkách, které bývají akční, se fotografovaná scéna často velmi rychle mění. Proto je důležité být vždy připraven zachytit krátký okamžik. Samozřejmě to znamená mít baterii foťáku vždy nabitou. Hlavně se nestyďte fotit - když budete váhat, snadno propásnete ty nejfotogeničtější okamžiky.

6) Nepoužívejte blesk v interiéru

Kdykoliv fotíte vevnitř, ujistěte se, že máte nastavené nucené potlačení blesku. Blesk sice může zachránit spoustu fotek a v případě venkovního šera s ním můžete dosáhnout parádní fotky namísto neostré mazanice. Světlo blesku je ale tvrdé, ploché a studené, což v interiéru nikdy nevypadá dobře.

Pokud fotíte vevnitř během dne například portrét, raději se snažte zabíranou postavu směrovat tak, aby na ni dopadalo přirozené světlo přicházející oknem. Okno ale nezahrnujte do kompozice, vždy stůjte mezi ním a fotografovaným objektem. Pokud fotíte vevnitř v noci, snažte se místnost zaplavit světlem, jak jen je to možné - rozsviťte lampy, lustry.

7) Venku naopak blesk využijte

Blesk může být velkým pomocníkem při focení v exteriéru během dne. I za slunečna zkuste na foťáku zapnout blesk, docílíte tím osvětlení i těch částí scény, na které zrovna sluneční světlo nedopadá, tedy stínů, které často vytvářejí nepěkné, tvrdé kontrasty.

8) Zkuste se zaměřit na odrazy 

Fotek s uměleckým nádechem můžete snadno docílit, když zkusíte zachytit nikoliv samotný objekt, ale jeho zrcadlový odraz na nějaké lesklé ploše. Po dešti to mohou být kaluže, skvěle fungují výlohy obchodů, ale také sklenička vína nebo karoserie auta. Na fotce nemusí být jen odrazy konkrétních objektů, skvěle vypadají také abstraktní odlesky různobarevných světel v noci.

9) Pozor na pozadí

Ať fotíte cokoliv, nikdy nezapomínejte na důležitost pozadí. Vyhýbejte se nepěkným zdem, odpadkům válejícím se na ulici nebo dokonce na pláži a dejte pozor, aby osobám na vaší fotce "nevyrůstaly" předměty z hlavy. Pokud objevíte zajímavé pozadí, jako třeba povedené graffiti, pohrajte si s rozložením scény tak, aby vznikl doslova obraz.

10) Změna úhlu záběru je výrazný tvůrčí prvek

Střídejte fotky z podhledu, to prodlužuje nohy osob a zvýrazňuje výšku budov. Nadhled je zase vhodný třeba pro zachycení většího množství lidí. Využijte k tomu taková místa, jako jsou lávky, schodiště a mosty. Je vhodné též zařadit záběry exponované takzvaně "na výšku" - zejména pro portréty jednotlivců, ale také třeba v přírodě, v místech se strmým stoupáním nebo v lesních úsecích mezi vysokými stromy. Při focení z nadhledu a podhledu je k nezaplacení výklopný displej fotoaparátu, jaký nabízí třeba zrcadlovka Nikon D5600, u níž je tento displej navíc dotykový.

 

Právě se děje

Další zprávy