Firma v kampani proti vlakovým nehodám ukázala poničené oblečení obětí. Teď ji stáhla

Magazín Magazín
16. 7. 2019 18:00
Nizozemská vlaková společnost stáhla z Instagramu kontroverzní kampaň upozorňující na nebezpečí železničních nehod. V rámci ní dopravce letos na jaře zveřejnil sérii fotografií, na kterých bylo oblečení obětí železničních neštěstí. Snímky navíc doplňovaly titulky s popisem vážných i smrtelných zranění.
Kontroverzní kampaň ProRail.
Kontroverzní kampaň ProRail. | Foto: ProRail

Nizozemský státní podnik ProRail si na jaře letošního roku zřídil instagramový účet, který na první pohled vypadal jako propagační nástroj nějaké módní značky. Nesl totiž název Vict_m Fashion (v překladu "móda obětí") a na jednotlivých obrazových příspěvcích se objevovaly různé kusy oblečení.

Všechny oděvy ovšem byly roztrhané či poškozené a snímky vypadaly jako záznamy důkazního materiálu shromažďovaného policií. O tom, že nejde o kampaň textilního výrobce, potom svědčily i popisky. Ty líčily příběhy skutečných lidí, již v minulých letech přišli o život nebo o končetinu při železničních neštěstí.

Nechyběly zneklidňující detaily o věku obětí a o tom, co jejich nehodám bezprostředně předcházelo. Většina se podle webu Fstoppers snažila přejít koleje navzdory červeným výstražným světlům, stála při průjezdu vlaku příliš blízko kolejí nebo se po kolejišti pohybovala proto, že ho považovala za nepoužívané.

Na jednom snímku byla například odřená a roztržená bota patřící čtrnáctileté dívce, které na koleje spadl telefon. Když se pro něj shýbala, nevšimla si blížícího se vlaku, v současnosti zůstává v kómatu. Každý příspěvek obsahoval varování, aby lidé dávali poblíž kolejí pozor, a upozornění o zvyšujícím se množství podobných nehod v nedávných měsících a letech.

Rozhořčené reakce na preventivní kampaň na sebe nenechaly dlouho čekat. Strojvůdci, kteří oběti srazili, mluvili o tom, že se jim znovu vrátilo prožívané trauma. Podobně pobouření byli ale i rodinní příslušníci obětí a diskutující na Instagramu.

"Pokud se pustíte do takto konfrontační kampaně, musíte počítat jak s pozitivními, tak s negativními reakcemi. Jsme přesvědčení, že kampaň funguje, protože o ní lidé mluví. Kdybychom jim podobné fotky neukázali, bude počet neštěstí nadále růst," řekl letos v dubnu mluvčí společnosti ProRail Jaap Eikelboom.

Přestože podnik nadále trvá na tom, že byla kampaň dobrý nápad, všechny dříve publikované snímky teď z účtu Vict_m Fashion smazal. Na jejich místě si lze přehrát video v nizozemštině, ve kterém se dopravce omlouvá všem strojvedoucím i rodinám, jichž se příspěvky dotkly.

Video: Sexismus v reklamě? Použít prsa a zadek je snadné, lidé to nechtějí, říká Pešáková

Kvůli sexistickým reklamám jsou lidé více tolerantní k násilí páchanému na ženách, říká zakladatelka anticeny Sexistické prasátečko Kristýna Pešáková. | Video: Emma Smetana
 

Právě se děje

Další zprávy