Publicista: Renčův film je zneuctěním památky Lídy Baarové. Nabízí zase jen zkreslený pohled

Petra Jansová Petra Jansová
20. 1. 2016 10:15
Profesionální muzikant a publicista Radek Žitný před čtyřmi roky díky předchozí zevrubné analýze zhruba tři stovek historických dokumentů přinesl zcela nový pohled na Lídu Baarovou. Kniha Aféry a kauzy Lídy Baarové mapuje její život od útlého dětství až po salcburský exil. Pozornost věnuje především poválečnému vyšetřování Baarové. "Goebbels nehrál v jejím případu opravdu tak důležitou roli. Ve vyšetřovacích spisech je o něm dokonce pouze pár odstavců," tvrdí Žitný, který byl rovněž osloven jako eventuální historický poradce filmu Filipa Renče. Velkofilm je ale podle něho historickým krokem do prázdna a nabízí zase jen zkreslený "goebbelsovský" pohled.
Lída Baarová
Lída Baarová | Foto: ČTK

Aktuálně.cz: Vaše publikace o Lídě Baarové vznikla zevrubnou analýzou zhruba tří stovek autentických dokumentů. Narazil jste na něco, co vás při hledání v dobových dokumentech překvapilo?

Radek Žitný: Potvrdilo se především to, že Lída Baarová, stejně jako její matka byla zatížena psychickým onemocněním. Potvrdilo se, že si rodové zatížení nechala uznat a díky tomu se na konci války dostala do bavorského sanatoria pro nervově choré, kde se plánovala ukrýt před Rudou armádou. Právě s psychikou a labilitou podle mého souvisí i další věci, jako například spiritualistické seance za protektorátu, kterých se účastnila, a dokonce i styky s nacistickými pohlaváry. Na jednu stranu sice stále říkala, že je Češka, na druhou stranu jí nevadilo se s nimi setkávat, s některými dokonce velmi intimně. Ta touha udržovat poměr s uznávanými muži prostě nemůže být normální.

Dalším, co mě při hledání v archivech překvapilo, bylo zjištění toho skutečného důvodu, proč Baarovou vezli po válce z Německa jako válečného zločince. Nebyl za tím totiž žádný Goebbels, ale jakýsi zkrachovalec a hochštapler jménem Bohumil Perlík, který na ni už během Pražského povstání šel podat trestní oznámení k Mimořádnému lidovému soudu. Obvinil ji z toho, že ho udala gestapu v roce 1939, v době, kdy se natáčel film Ohnivé léto.

A:cz: Potvrdilo se Perlíkovo udání?

Nikdy jí to nedokázali. Je ale třeba zdůraznit, že Goebbels nehrál v jejím případu opravdu tak důležitou roli. Ve vyšetřovacích spisech je o něm dokonce pouze pár odstavců, které později využilo ministerstvo vnitra, aby ji mohlo vydírat kvůli obvinění Vlasty Buriana.

A.cz: Kromě její rodiny svědčili i herečtí kolegové. Označil ji někdo z nich za zrádkyni a kolaborantku?

Například Svatopluk Beneš se snažil ji podpořit, jak jen to šlo. Kdo k ní byl ale těžce kritický, byl Karel Höger. Mluvil o ní jako o ženě psychicky labilní, která zároveň měla velmi blízko k alkoholu. Paralelně  se dochovaly i depeše českého odboje do Londýna, které ji označovaly jako nebezpečnou osobu pro český národ.

A.cz: Životem Lídy Baarové se zabývala řada autorů již před vámi. Proč jste se pustil do sepsání další knihy?

Lída Baarová a vlastně nejenom ona, ale i osudy jiných českých umělců z protektorátu mě zajímají již dlouhá léta. Zároveň jsem ji chtěl čtenářům ukázat jinak. Nechtěl jsem ji soudit, jen přinést skutečný a pravdivý pohled. Pan Motl (Stanislav Motl, novinář a spisovatel, pozn. red.) toho sice v tomto tématu udělal hodně, ale bohužel ho jen nakousl a už nedovyprávěl. Zřejmě proto, že ani nechtěl.

A.cz: V jednom z rozhovorů dokonce přiznal, že při hledání v archivech narazil na něco, co nechtěl zveřejnit, aby Baarové neublížil. V podstatě tak zase vytvořil další místo pro spekulace…

Jak jsem říkal, pan Motl má v tomto tématu velkou zásluhu. Paní Baarovou znal a zřejmě chtěl zachovat dekorum. Já to měl v tomto ohledu "jednodušší", neznal jsem ji osobně a chtěl jsem přinést jiný úhel pohledu. Vytvoření prostoru pro spekulace jsem se bránil. 

A.cz: Co konkrétně vám v knihách o Lídě Baarové chybí?

Okolo ní bylo hned několik věcí, o kterých se nemluvilo. První a klíčovou věcí, která ovlivnila její jednání, bylo, že rodina měla v několika generacích psychické zatížení. Například nejenom její sestra, ale i její matka nebyly zcela normální. Několik jejích předků a příbuzných zemřelo v ústavech pro choromyslné.

Proto bylo možné, že se dala dohromady s jistou paní Marií Paulovou, šarlatánkou, se kterou posléze pořádala spiritualistické seance. Vědělo se o ní, že ji bylo možné jednoduše ovlivnit. Byla lehce zmanipulovatelná. Velmi často se propírá její vztah s Goebbelsem, teď se o tom dokonce natočil celovečerní film, ale to podle mého není to nejdůležitější. Vůbec se nezdůrazňuje, že po válce proto nebyla ani souzená, ani obviněná. Tudíž o tom z hlediska faktů můžeme jen spekulovat. Ve skutečnosti to po válce bylo dávno passé. Teď bude mít premiéru film Filipa Renče, a opět se točí kolem Goebbelse. Z historického pohledu je to krok nikam a o jejím životě nepřináší nic zásadně nového.

A.cz: Jakou roli sehrála na vytvoření pověsti Lídy Baarové coby kolaborantky a zrádkyně snaha komunistické propagandy zlikvidovat elitu první republiky?

Určitě velkou. Baarová ale rozhodně nebyla jedinou. Obětních beránků bylo víc, jako například Čeněk Šlégl a Vlasta Burian. Existovaly i výjimky jako Marvan, Plachta a Trégl. Ti pochopili včas. Jejich rozhodnutí nemůžu a ani nechci dnes soudit. Lída Baarová byla pod drobnohledem neustále, a to i v době, kdy byla zavřená. Jedinou šancí pro ni bylo po válce emigrovat.

A.cz: Názor většiny, že Lída Baarová se zpronevěřila vlasti a kolaborovala s nacistickými Němci, přetrvává ale dodnes. 

Je to tak a nový film Filipa Renče tomu, obávám se, napomůže. Snímek končí pro mě naprosto hrozným způsobem, a kdybych rád přeháněl ad absurdum, tak je zneuctěním památky Lídy Baarové, ať si o ní myslíme cokoliv. Závěr je jen a pouze dalším prostorem pro vznik dalších spekulací.

A.cz: Film ještě neměl premiéru. Jak víte, jak skončí?

Když se film začal natáčet, byl jsem osloven jako eventuální historický poradce. Naše spolupráce ale nakonec nevyšla. Byl jsem rád i z časových důvodů, protože jsem se v té době připravoval na interpretační soutěž Pražské jaro a nestíhal bych to. S pojetím pana Renče ale tak jako tak v mnohém nesouhlasím. Existovalo hned několik scénářů. Kdysi to chtěl natáčet už Otakar Vávra, pak se ale přistoupilo k tomu od pana Hubače.

Myslím, že vše bylo uspěchané a s prominutím zbytečné – takový film natočit, i když bude jistě velkým kasovním úspěchem, protože je postaven na monstrózním příběhu a důležité detaily o životě Lídy Baarové chybí. To je strašná škoda. Když už se takový film dělá, má se tomu dát čas. Chápu, že jde o velkofilm s velkou licencí, ale na Lídu Baarovou stále nenabízí jiný než již známý "goebbelsovský" pohled.

A.cz: Změnil se váš názor na Lídu Baarovou poté, co jste se probral dokumenty o jejím životě?

Ze začátku jsem ji obdivoval jako krásnou herečku. Teprve postupem času jsem začal vnímat všechny ty věci kolem ní, když jsem se dostal k autentickým archiváliím. Jednak je pro mě výbornou a velmi fotogenickou filmovou herečkou, která měla dokonce šanci působit v Hollywoodu a jednak je pro mě i člověkem, který během protektorátu díky svému postavení mohl pomoci i několika lidem, což také udělala. Celý její život byla rána za ránou. Přišla o rodinu, emigrovala, naučila se ještě italsky, španělsky, točila filmy, mimo jiné s Fellinim. Všechno dokázala překonat a ještě si po válce vybudovat úspěšnou kariéru i jako divadelní herečka. To přeci svědčí o tom, jak silnou byla osobností.

Byly to tři nejvypjatější dny v mém životě, nejdříve nás Lída Baarová vyhodila, říká o natáčení rozhovoru s herečkou dokumentaristka Helena Třeštíková | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

před 7 minutami

Fotbalový Liberec prodloužil smlouvu s kapitánem Mikulou

Fotbalový Liberec si pojistil služby kapitána Jana Mikuly. Osmadvacetiletý defenzivní univerzál prodloužil se severočeským ligovým klubem smlouvu o další dvě sezony. Slovan o tom informoval na svém webu.

"V Liberci jsem od začátku roku 2017, za tu dobu jsem si zde zvykl a jsem tady spokojený. Je tu dobrý kolektiv a já budu rád dál jeho součástí," uvedl Mikula.

"Miky je součástí Slovanu už pár roků a je dobře, že zůstává. Je to charakterově výborný kluk, který má zkušenosti a je poctivým fotbalistou. Je velmi zodpovědný v defenzivní práci, ale umí i zaútočit. Je také skvělým týmovým hráčem. Jeho další nespornou výhodou je univerzálnost. V defenzivě umí zahrát více postů, když nás tlačí bota při zranění některých hráčů," doplnil liberecký kouč Pavel Hoftych.

Mikula má na kontě 135 ligových startů a čtyři vstřelené branky. Nejvyšší soutěž hrál vedle Liberce také za Slavii Praha a Jihlavu.

před 14 minutami

Na silnici z Českých Budějovic do Rakouska v Netřebicích se zřítil most, který se opravoval. Silničáři budou muset postavit nový

Silnice I/3 z Českých Budějovic k hranicím s Rakouskem je v Netřebicích na Českokrumlovsku neprůjezdná. Zbortil se most, který opravují silničáři. Objížďky vedou přes Český Krumlov. Silničáři budou muset postavit nový most. Na místě se nikomu nic nestalo. ČTK to dnes řekl krajský policejní mluvčí Milan Bajcura. Vyjádření Ředitelství silnic a dálnic ČTK zjišťuje.

Silničáři most už tři týdny opravovali. "Mohla po něm jezdit nákladní auta nad 3,5 tuny. Zřejmě nevydržel ten nápor a mostek se zbortil. Bude se muset postavit celý nový most," řekl Bajcura.

Další zprávy