U pohovorů tak není výjimkou otázka na přesný počet dní v měsíci strávených doma nad prací. Strašákem zaměstnavatelů je ale spousta lidských faktorů, které výkonu celé firmy při práci z domu nepřispívají - snížená efektivita, koncentrace a prokrastinace. A co vy, máte práci z domu v malíku a zvládáte opravdu tolik práce, kolik si na daný den určíte?
Flexibilita - novodobé zlato na poli pracovního trhu
V dnešní době spousta mladých lidí kancelářských profesí preferuje flexibilitu nad případným zvýšením platu. Raději zvolí možnost práce z domova, ze zahraničí, či částečný úvazek, kdy napůl cestují a napůl pracují. Ne každý si to ale může dovolit. Ve všech případech je ale nutné si umět zorganizovat práci i svůj čas efektivně.
Za výsledkem aktivně a efektivně
Na každý den, který chcete doma strávit prací, je nutné si udělat plán. A ten začíná už den předem. Jednoduše si sepíšete jednotlivé body, které chcete nadcházející den stihnout. Uleví se vám také, pokud každému úkolu dáte náležitou prioritu. V reálu to vypadá tak, že si je popíšete čísly od jedničky do posledního bodu, který je třeba udělat podle jejich naléhavosti v daný den. Další den se do nich pustíte bez rozmyslu a velkého odkládání. A nebojte se dát si hned ze startu ty největší výzvy. Všechny v rodině dopředu informujte, že zítra pracujete z domu a aby to brali spíše tak, jako byste do konce pracovní doby nebyli doma.
Přípravu nepodceňte
Na ráno si nastavte budíka na čas, kdy byste normálně vstávali a vyráželi do kanceláře. Odkládání budíku už zavání i odsouváním pracovních povinností. Pokud se vám podaří vyskočit z postele včas, odbyjte si své ranní rituály jako každý den. Nic si neodpírejte, ale u ničeho se ani zbytečně nezdržujte. Nachystejte si k pracovnímu místu dostatek vody, nějaký ten čaj či kávu a něco, čím byste ještě před obědem zahnali první známky hladu. Pojistíte si tak svou pozornost čistě na práci a nebudete muset odbíhat do kuchyně.
Pracovní koutek jako v kanceláři
Pokud máte doma nevyužitou místnost, máte napůl vyhráno. Je totiž lepší, když se před okolními vlivy můžete zavřít. Pak si vystačíte se stolem, pohodlnou židlí, vhodným osvětlením a podle druhu práce s kvalitní technikou. Těm, co mají firemní notebook dobře poslouží monitor či dva navíc. Pokud chcete být opravdu efektivní, vybavte si domácí pracovnu tak, jak jste zvyklí na práci i v kanceláři. Pořiďte si kvalitní tiskárnu včetně skeneru. Vybírejte podle vašich potřeb mezi laserovou nebo inkoustovou technologií a nezapomeňte se předzásobit náplněmi. Pořiďte si bezdrátovou myš, která pomůže, pokud byste se museli po bytě s notebookem pohybovat. Pokud jste freelancer a pracujete z domu denně, na ničem z toho nešetřete. Investice se vám do kvalitní techniky i nábytku vrátí s jejich dlouhou životností.
Kde ale efektivně ušetřit?
I když by se zdálo, že při zařizování domácí kanceláře by se hodil neomezený rozpočet, dá se i na tomto ušetřit. Minimálně na spotřebním materiálu i nábytku. Po nábytku se nejprve porozhlédněte po bazarech a různých fórech. Když si dáte s hledáním práci, dost možná pořídíte i takové kousky, na kterých nikdo nepozná, že nejsou zbrusu nové. U židle výběr pořádně promyslete. Vyzkoušejte si ji naživo a zaměřte se na ty, které vám s polohováním a vhodným nastavením zaručí dostatečný komfort a udrží zdravá záda.
Ušetřete i na provozu kanceláře. Do něj spadají tonery a cartridge do tiskáren či multifunkčních tiskových zařízení. Dobře si prověřte a porovnejte ceny originálních náplní do vaší tiskárny a těch neoriginálních, tzv. kompatibilních. V dnešní době se u ověřených prodejců a větších e-shopů nemusíte bát ani kvality alternativních náplní. Spolehliví dodavatelé dokáží zaručit u alternativ stejnou kvalitu tisku při cenové úspoře až 70 %. Nejenže tedy ušetříte za jejich nákup, ale tisknete kvalitně a úsporně. Stejně tak se dá ušetřit na dalším spotřebním zboží jako jsou papíry do tiskárny a jiné kancelářské pomůcky.
Výhody práce na dálku pro zaměstnance i zaměstnavatele
Práce na dálku má jistě spoustu výhod. Jak časových, ekonomických tak praktických. Ne každý ale dokáže převzít zodpovědnost za množství a kvalitu výstupů práce, kterou doma odvede. Jednoduše se nedonutí pracovat tak efektivně, jako by byl zrovna v kanceláři. Jaká jiná pozitivní i negativní úskalí ale home office opravdu skrývá? Sepsali jsme je za vás.
Výhody home office
- Ráno neztrácíte čas výběrem oblečení a úpravou zevnějšku.
- Nepohybujete se ve velkém kolektivu a jste proto méně nemocní.
- Šetříte zaměstnavateli náklady za nájem a energie.
- Pracujete de facto odkudkoliv.
- Jste flexibilnější a práci si uzpůsobíte termínům i vlastním potřebám.
- Nejste ubití stereotypem a jste mnohem kreativnější.
- Práci dobře skloubíte i s mateřskou dovolenou či s péčí o děti.
- Máte absolutní klid a jste ve vlastním prostředí.
- Nemusíte řešit otevírací doby úřadů a bank a ordinační doby lékařů.
Nevýhody home office
- Pokud se neumíte k práci vycepovat a držet si správné pracovní tempo a morálku, termíny a výsledky stagnují.
- Musíte čelit nástrahám prokrastinace.
- Nezvládnutí základních návyků time managementu vede k nedodržení smluvených termínů a dokáže vám i pocuchat nervy.
- Ve vzduchu neustále visí rozptylování od práce jinými domácími povinnostmi.
- Některé práce doma dělat prostě nemůžete. Pokud jste soustružník, musíte se s docházkou do podniku smířit.
- Počítat musíte i se zvýšenou kontrolou některých nadřízených, kteří své vedení nezvládají a obávají se ztráty kontroly nad vašimi výsledky.
Pokud nezvládáte ovládat základní technologické funkce počítače a technologií pro vaši práci, doma vám s nimi nikdo neporadí.