Polévání ledovou vodou lidi baví. Kampaň vybrala 100 milionů

ČTK ČTK
29. 8. 2014 16:11
Kbelíková kampaň pomohla získat 100 milionů dolarů na boj s ALS, asociace dokonce uvažuje o patentu názvu Ice Bucket Challenge.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Reuters

New York - Celosvětová virální kampaň s kbelíky naplněnými ledem pomohla na boj s amyotrofickou laterální sklerózou (ALS) vybrat za měsíc 100 milionů dolarů (přes dvě miliardy korun). Vyplývá to z údajů ALS Association, která příspěvky shromažďuje.

Do kampaně se zapojily přes dva miliony dárců. Ve Spojených státech zároveň vzbudila diskuse snaha asociace patentovat si název kampaně, která podle listu Washington Post vznikla kvůli jiné charitě a asociace ALS se k ní přidala až později.

Výzvu nazvanou Ice Bucket Challenge, která se stala hitem sociálních sítí, zahájila asociace koncem července. Od té doby se do ní zapojily desítky známých osobností včetně miliardáře Billa Gatese, exprezidenta George Bushe mladšího či herce Matta Damona.

Pravidla jsou prostá: každý, kdo je vyzván, má 24 hodin na to, aby si na hlavu vylil kýbl s ledovou vodou poslal na konto asociace 10 dolarů; pokud se polít nechce, pošle 100 dolarů. Multiplikační efekt pak zajišťuje kampani fakt, že po jejím absolvování musí člověk k témuž vyzvat další tři lidi.

Spor o patent

Podle údajů ze středy shromáždila asociace od konce července 94,3 milionu dolarů, když v posledních dnech přibývá na konto boje s nemocí spočívající v postupném ochabování svalstva a následné celkové nehybnosti okolo šesti milionů denně. Loni přitom za stejné období věnovali dárci 2,7 milionu.

Zatímco experti na marketing rozebírají příčiny úspěchu kampaně, která má podle některých z nich ambice vydržet bavit svět a vybírat peníze na bohulibý účel ještě několik týdnů, asociace se dočkala i kritiky v souvislosti s tím, že si podle deníku Washington Post hodlá nechat používání názvu kampaně patentovat. "Podle mě je to ostudné a doufám, že je nikdy nenapadne... znemožnit nějaké jiné charitativní organizaci použít ten slogan," řekl listu advokát specializující se na patentovou ochranu Erik Pelton.

Podle agentury AP s výzvou původně nepřišla asociace ALS, neboť se na sociálních sítích objevila již v červnu. Jako jedna z prvních se nechala studenou vodou polít trenérka ženského basketbalového týmu z Arizony, která dala dalším koučkám v univerzitní lize dva dny na to, aby udělaly totéž, či věnovaly 250 dolarů na konto nadace pro boj s rakovinou. Její snaha pod hlavičkou Chillin4Charity od té doby vynesla ve srovnání s ALS zanedbatelných 75 tisíc dolarů.

 

Právě se děje

Další zprávy