Češky učí turisty cestovat za zážitky. Plníme si sen, tvrdí

Barbora Roubalová
4. 8. 2015 14:15
Hromadné poznávací zájezdy, nebo naopak nezávislé cestování s batohem na zádech nejsou pro každého. Dvě Češky teď nabízejí autentické zážitky, kterými si můžete zpestřit dovolenou.
Lada Kičmerová a Katka Mikulková
Lada Kičmerová a Katka Mikulková | Foto: Travelove

Praha - Jízda na psím spřežení ve Finsku, toulky po Bretani, pečení koláčů ve stoleté peci v Kunštátu, piknik v Budapešti nebo požehnání od papeže. To jsou zážitky, kterými si můžete zpestřit běžnou dovolenou. Zařídí je za vás projekt Travelove. Založily ho dvě Češky, které chtějí probudit v běžných turistech cestovatelského ducha.

Cestování bylo pro sestry Ladu Kičmerovou a Katku Mikulkovou během studií neodmyslitelnou součástí života. Pak přišla práce v korporacích, rodina i děti, a na jejich vášeň už nezbývalo tolik času ani energie.

Jejich nápad na cestovatelský startup byl tak vlastně službou pro ně samotné. Projekt Travelove získal podporu jedné investiční společnosti a ony teď umožňují nejen Čechům poznávat zajímavá místa. Cesty do různých koutů světa díky netradiční „cestovce“ plánují zákazníkům na míru místní lidé.

Průvodce obsahuje zážitky, které si klienti Travelove vyberou z nabídky na webu.
Průvodce obsahuje zážitky, které si klienti Travelove vyberou z nabídky na webu. | Foto: Travelove

Vše začíná na internetovém portálu, kde se kliknutím na příslušnou lokalitu zobrazí seznam zážitků, „Například v Barceloně se můžete projet po pláži na kolech, vyrazit na nákupy s milovnicí módy nebo poobědvat na vinici s místními lidmi. Důležité je, aby zážitky byly autentické. Z toho, co si zákazník vybere, vytvoříme tištěného průvodce plného map, návodů a detailních informací,“ vysvětluje Lada.

„Vždy nás štvaly tlusté tištěné průvodce, kde půlku věcí člověk nepotřebuje a druhou půlku nestihne přečíst,“ popisuje Lada to, čemu se snažily vyhnout. Jednotlivé zážitky vymýšlí někdo, kdo místo dobře zná a má ho rád. Obě sestry přiznávají, že je velmi těžké najít zapáleného člověka, jenž dokáže krok za krokem popsat cestu, která na jejich klienty čeká.

„Původně jsme chtěly nabízet místa, která jsou obecně vnímána jako turisticky atraktivní. Postupně jsme zjistily, že zajímavá místa jsou skutečně všude, proto nabízíme třeba Mostecko,“ uvádí Lada příklad oblasti, které lze jen stěží označit za vyhledávaný cíl dovolených. To se možná díky Travelove změní.

Ceny se odvíjí od toho, co vše chce zákazník poznat. Zážitky jako procházka po odlehlé pláži jsou pochopitelně zdarma, za pohoštění u místních je nutné si připlatit. Čtyřdenní návštěva Říma s osmi zážitky vyjde dva dospělé na deset tisíc korun. Pokud se vypraví na tři dny na Mostecko, zaplatí za šest zážitků patnáct set korun.

Zkušební provoz spustily sestry v říjnu loňského roku. Na Vánoce pak začali první zákazníci objednávat zájezdy od Travelove jako dárek. „Od té doby už s námi cestovalo asi dvě stě lidí. Nejčastěji jsou to dospělé páry. Většinou lidé, kteří mají zajímavý příjem, ale už ne čas, aby si celou dovolenou naplánovali. Velkou radost máme hlavně z typických „zájezďáků“, kteří až doposud jezdili s klasickými cestovkami. Jsme pro ně takovým prvním krokem k samostatnému cestování,“ říká Katka.

Jelikož mají obě děti, nezapomínají při plánování cest ani na ty nejmenší. Málokdo se totiž odváží vzít své ratolesti do velkoměsta a chodit s nimi po památkách. To se snaží Katka s Ladou změnit tím, že vytvářejí průvodce přímo pro děti. Omalovánky, hledání pokladu nebo luštění rébusů děti zabaví, a rodiče tak nemusí mít výčitky, že je prohlídkou Gaudího architektury unudí k smrti.

Průvodce pro děti.
Průvodce pro děti. | Foto: Travelove

Obě mají velké ambice a rozhodně se nechtějí omezit jen na zákazníky v tuzemsku. „Jsme Češky, takže začínáme u nás. Už teď ale víme, že český trh nás neuživí. Zatím máme kolegu v Británii a v budoucnu plánujeme další rozšíření,“ vysvětluje Katka, která má se startupy zkušenost z předchozího zaměstnání. „Dělala jsem projekty pro velké investory. Tam znělo všechno tak globálně a hipstersky. Když jsme se vrhly na Travelove, zjistily jsme, že podle našich zákonů jsme zkrátka obyčejná cestovka,“ směje se.

Z obou podnikavých cestovatelek srší nadšení, ačkoliv přiznávají, že je vše náročnější, než čekaly. „Teď už konečně chápu, proč podobný projekt ještě nevznikl. Je to totiž hrozně pracné,“ říká Lada. V Evropě se často přebírají modely startupů z USA, což není případ Travelove.

Katka s Ladou věří, že se jim do Spojených států podaří expandovat. Američané totiž podle nich milují setkávání s místními lidmi. Na rozdíl od Čechů, kteří jsou zdrženlivější. „Když je ovšem přesvědčíme, aby do svého koše zážitků přihodili i večeři u někoho doma, většinou je to nejsilnější moment jejich dovolené,“ popisuje Lada dosavadní zkušenosti.

Obě jsme se v minulosti zabývaly marketingem, který teď zatím příliš neřeší. Chtějí se soustředit především na produkt, tedy na jednotlivé cesty, které se snaží dovést k dokonalosti. Samy na daná místa vyrážejí, nebo kontrolují trasy na Google Street View.

Teď je navíc čeká spuštění nabídky na cesty do Latinské Ameriky nebo na Nový Zéland. „Jsme pány svého času a každý úspěch prožíváme intenzivněji, než když jsme pracovaly v korporacích. Navíc se konečně věnujeme něčemu, co je naší srdeční záležitostí. Když to vyjde, bude to na celý život,“ shodují se sestry.

 

Právě se děje

Další zprávy