reklama
 
 

Dějepis počítačovou hrou. Klikni, proč dědu zatklo gestapo

9. 6. 2015 7:20
Ukázka z prvního dílu počítačové hry Československo 38-89 s názvem "Atentát". | Video: FF UK, hrz |  02:25
Do škol i za veřejností míří první díl simulace Československo 38-89. Období protektorátu zažijete při pátrání po osudech zatčeného dědečka.

Praha – Dědečka v den atentátu na Heydricha odvedlo gestapo. Vrátil se domů až po válce. Co se s dědou dělo? "On o tom nikdy nechtěl moc mluvit," říká babička v počítačové hře Československo 38-89, jejíž první díl je právě k dispozici školám i veřejnosti. V roli vnuka či vnučky tak zjišťujete příčiny jeho zatčení. 

"Dějepis se na školách pojímá většinou jako předmět, kde se především přednášejí a učí fakta. Z toho pak plyne malý zájem žáků o tento předmět," říká Kamil Činátl z Ústavu českých dějin na FF UK, jenž se zaměřuje právě na didaktiku dějepisu.

O projektu

Vývoj simulací Československo 38-89 probíhá na Filozofické a Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy v Praze a Ústavu pro soudobé dějiny Akademie věd České republiky v rámci projektu "Příběhy z dějin československého státu: výzkum a experimentální vývoj softwarových simulací pro výuku historie českých zemí ve 20. století" financovaného ministerstvem kultury.

zdroj: cs3889.cz

Změnit to má právě simulace Československo 38-89, interaktivní příběh ve formě počítačové hry se stylizovanou komiksovou grafikou od výtvarníka Ticha 762 a s hudebním doprovodem skupiny DVA. Interaktivní hra ukazuje klíčové okamžiky československých soudobých dějin a umožňuje hráčům "prožít" dobové události. Loni se dostala do světového finále, kde bojovala o ocenění za nejlepší výukovou hru roku.

"Simulace je didaktický materiál a zaměřuje se na rozvoj dovedností, nabízí dějiny jako neuzavřený příběh, který se žák nemusí pasivně naučit. Jeho role je kreativní, snaží se dějiny pochopit, poznat a prostřednictvím simulace i zažít," říká Kamil Činátl.

Vedoucí projektu Vít Šisler ze Studia nových médií FF UK svedl dohromady velmi odlišné profese, jako jsou historici, programátoři a umělci. Historici zajistili pro simulaci fakta a realistické jednání postav, informatici převedli dějepisné příběhy do interaktivní aplikace, umělci nakreslili pro hru komiks a vyřešili grafickou stránku.

Postavy odpovědí, nebo za vámi přibouchnou dveře

Děj se odvíjí podle toho, za kým hráč jde a co ho zajímá. Velice důležité je, jak se na danou věc z doby protektorátu ptá, protože bádání může kvůli vágně položenému dotazu skončit velmi brzy přivřenými dveřmi. 

"Nedozvídáme se čistá historická fakta, nýbrž různé náhledy na historické události. Nemůžete měnit dějiny, jen je rekonstruovat, poznávat," popisuje Vít Šisler systém simulace.

Ta existuje ve dvou verzích – pro školy a další vzdělávací organizace je více didaktická, verze pro veřejnost se oproti tomu podobá počítačové hře, je v ní posílen herní a příběhový prvek, úsilí hráče je odměňováno body.

Verze pro veřejnost si lze za 199 Kč objednat na stránkách Filozofické fakulty UK. "Veškerý zisk se podle zákona musí investovat do podpory vědy a výzkumu, veřejnost tedy zakoupením podpoří tyto oblasti," říká Vít Šisler.

Za každou replikou je zdlouhavé bádání historiků

Historici na přípravě simulace vycházeli ze skutečných vzpomínek pamětníků a z historických faktů. Osoby jsou sice fiktivní, ale vypovídají reálně; zobrazené situace jsou vymyšlené pro účely simulace, ale takto se v daném údobí odehrávaly.

"Za každou historkou i replikou je dlouhé a detailní studium dochovaných výpovědí a historických faktů. Postavy účinkující v simulaci nejsou významné, ale něco významného zažily a nesou v sobě významnou historickou zkušenost. Tím, že hráč s nimi hovoří, dozvídá se leccos o historii, ale hlavně o tom, co bylo žito a spoluprožíváno,“ vysvětluje Marie Černá z Ústavu soudobých dějin Akademie věd.

Vývoj procházel klasickými stadii běžné počítačové hry jen s tím rozdílem, že jde o vážnou kapitolu z českých dějin, upozorňuje Jakub Gemrot, vývojář simulace.

"Celé prostředí jde lokalizovat pro různé platformy,“ dodává. Brzy se podle něj dočkáme verzí pro tablety a mobilní telefony a autoři nyní připravují i anglickou verzi.

Tvůrci rovněž finišují s druhým a třetím dílem simulace Československo 38-89. Druhý díl se jmenuje Vnitřní pohraničí a zabývá se odsunem Němců, nástupem komunistů k moci a kolektivizací. Vyjít by měl na podzim. Třetí díl Útěk mapuje dobu normalizace.

autor: Zuzana Hronová | 9. 6. 2015 7:20

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama