Vyzkoušeli jsme špičkový gravel bike: na polní cestě sviští hladce jako po asfaltu

Vyzkoušeli jsme špičkový gravel bike: na polní cestě sviští hladce jako po asfaltu
Tady, na polní cestě, je Open Cycle UP jako doma. Právě pro takový terén bylo toto kolo vyrobeno.
Pružení obstarávají karbonové planžety.
Kolo má karbonový rám. Chová se velmi živě a obratně, jízda na něm je velmi komfortní. Především vidlice a tlusté pneumatiky WTB naznačují, že nejde o silniční kolo.
Cyklokrosové řazení SRAM Force CX1 má vpředu jen jeden převodník. Všimněte si také zvláštního prohnutí spodní šavle zadní stavby.
Foto: Tomáš Vocelka
Tomáš Vocelka Tomáš Vocelka
3. 11. 2016 10:30
Gravel bike vypadá jako silniční kolo s tlustšími pneumatikami a jeho obliba v poslední době velmi roste. Jaké je svezení na špičkovém zástupci tohoto druhu, kterým je Open Cycle UP? Bez přehánění – je to parádní jízda.

Recept, jak vytvořit gravel bike je v podstatě jednoduchý. Vezměte rám, který připomíná silniční kolo, ale má širší přední vidlici i zadní stavbu. Přidejte klasické berany, přimíchejte diskové brzdy. A okořeňte koly, jejichž tloušťka je někde mezi cyklokrosovým speciálem a horským kolem. To všechno proto, aby se na výsledném produktu skvěle jezdilo po silnici, po hodně rozbité cestě i v lehčím terénu.

Právě tak nějak vznikl řvavě oranžový gravel bike Open Cycle UP. Švýcarské kolo, které v poslední době sesbíralo několik ocenění, přidalo k základnímu receptu navíc ještě porci luxusu: špičkové řazení SRAM Force CX1 (1x11), používané u cyklokrosových kol, které má vpředu jen jeden převodník. Pružící karbonová řídítka 3T. A k tomu velmi zvláštně vypadající, ale docela funkční přední odpružená vidlice Lauf Grit, u které obstarávají pružení karbonové planžety.

Gravel bike? Silniční kolo s tlustými terénními pneumatikami

První dojem (když člověk na kolo nasedá) je trochu zvláštní. Opřete se o karbonová řídítka s plochou střední částí a ty pod rukama lehce propruží dolů. Přidá se ještě mírné zhoupnutí vidlice. Kolo vypadá skoro jako „silnička“ s trochu tlustšími plášti, takže to příliš nečekáte.

Druhý dojem (při šlápnutí do pedálů) se dá vyjádřit slovem lehkost. Není divu, karbonový rám je tuhý a moc neváží, takže kolo opravdu živě reaguje na každé šlápnutí.

Na asfaltu je pocit z jízdy docela podobný jako na pravém silničním kole. Říkám skoro stejný, protože hned po Open Cycle UP jsme testovali silniční speciál De Rosa, a ten byl na silnici přece jen mnohem více doma (pochopitelně).

Ale gravel znamená anglicky štěrk, takže jsme co nejrychleji zamířili na polní vyštěrkovanou cestu. A jestli to dosud bylo hezké svezení, tam to byla čirá radost z jízdy. Kolo úplně ožije, řídítka a vidlice odfiltrují všechny drobné nerovnosti a kamínky, máte pocit, že jedete na silničním kole po asfaltu. A jede to po té polňačce úžasně rychle!

Vidlice vypadá zvláštně, ale funguje

Vidlice Lauf Grit má jen třícentimetrový zdvih a chováním trochu připomíná začátky odpružení na horských kolech. Takhle nějak pružila moje první vidlice na biku, když jsem na něm v devadesátých letech jezdil závody. Na drobné nerovnosti je Lauf Grit fajn, ale na nakupené balvany, připravené pro testování horských kol, jsem se s tímhle strojem přece jen raději nepouštěl.

Kolega, který jel na Open Cycle UP bez odpružené vidlice, si při jízdě vzpomněl na legendárního amerického závodníka Johna Tomaca, který v pradávných dobách horských kol jezdil na biku bez odpružení se silničními berany. Ten dávný bikový pocit na Open Cycle opravdu trochu máte. Přispívají k němu i dvoupalcové pláště WTB. Právě tato šířka byla dříve u horských kol velmi oblíbená.

Ano, je tady jedno „ale“. Ta cena!

I v lehčích terénních vlnách a na stezkách s klopenými zatáčkami se kolo chovalo velice obratně a jízda byla navíc ohromně pohodlná. V celkovém dojmu z tohoto výjimečného stroje nelze dojít k jinému závěru, než k jakému dospěla řada světových cyklistických magazínů – je vynikající. Mimochodem, o tom svědčí i zlatá medaile z Eurobiku 2015 a prestižní ocenění za design a inovace Design & Innovation Gold Award 2016.

Řazení Sram má systém doubletap – delším stiskem páčky se řadí na lehčí převod a kratším na těžší. Pokud má člověk zažité dvoupáčkové campagnolo nebo na shimano, je to věc, se kterou se bude při prvních kilometrech trochu potýkat.

A teď horší zpráva. Za všechny ty skvělé vlastnosti se musí samozřejmě pořádně zaplatit. Samotný rám s neodpruženou vidlicí přijde na 2900 eur, což je v přepočtu skoro 80 tisíc korun. Odpružená vidlice Lauf Grit stojí zhruba dalších 20 tisíc. A to stále ještě chybí řazení, jehož cena se také pohybuje v řádech desetitisíců korun, brzdy, kola…

Jinými slovy, levné to není ani náhodou. Za skvělé svezení se prostě platí. Tak už to bohužel je. A nejenom u kol.

 

Právě se děje

Další zprávy