Šílené nápady našich cyklopradědů. Co si nechali patentovat před rokem 1890?

Jeden podivuhodných cyklistických patentů z dávných časů.
U tohoto vynálezu máme vážné obavy, že pohon obstarávali psi, a nikoliv jejich paní. Autorem byl H. C. Mey. Patent má číslo 109 614 a je z roku 1870.
Výška tohoto gigantického velocipedu by přesáhla dva metry, o délce nemluvě. B. Smith, patent č. 249 207, rok 1881.
Boltonův stroj (bez data). Chlapík, který ho uváděl do pohybu, by se nejspíš pěkně nadřel.
Tihle hoši asi daleko nedojeli. Ale jako trénink dobré. Projekt pánů Sturdyho a Younga. Patent č. 89 700 z roku 1869.
Foto: Robert P. Scott, Cycling Art, Energy and Locomotion 1889
Tomáš Vocelka Tomáš Vocelka
Aktualizováno 24. 2. 2017 17:52
Letos uplyne 200 let od okamžiku, kdy Karl Drais vynalezl své dvoukolové odrážedlo zvané draisina. Společně s ní se zrodilo i jízdní kolo, které se z draisiny brzy vyvinulo. K dnešním bicyklům však zbývalo ujít ještě dlouhou vývojovou cestu, lemovanou spoustou pověstných "slepých uliček". Pojďte se podívat, jak některé z nich vypadaly.

Velmi zajímavý pohled na cyklistické patenty dávné minulosti přináší kniha Cycling Art, Energy and Locomotion, kterou v roce 1889 sepsal Robert P. Scott. Výpravná publikace, která na mnoha ilustracích zachycuje podivuhodné nápady našich pradědů, vyšla v USA (konkrétně ve Filadelfii).  

Vynálezci zmiňovaní v tomto stěžejním díle by však neměli na co navazovat, nebýt Karla Friedricha Christiana Ludwiga svobodného pána Draise von Sauerbronn. Tento německý lesník a vynálezce totiž v roce 1817 sestrojil odrážedlo zvané draisina, což byl přímý předek bicyklu. V červnu 1817 ho Drais předvedl v Mannheimu - on sám ovšem říkal svému objevu laufmaschine, tedy běhací stroj. 

Zbývalo už jen vybavit odrážedlo pedály a zrodilo se kolo - ale trvalo ještě pěkných pár let, než se zformovalo do dnešní podoby. 

 

Právě se děje

Další zprávy