Nástup kotoučových brzd: Canyon je už nabízí na všech silničních kolech pro rok 2017

Nástup kotoučových brzd: Canyon je už nabízí na všech silničních kolech pro rok 2017
Všechny Canyony s kotoučovými brzdami mají pevnou osu typu „through axle“ o průměru 12 mm, která zajišťuje stabilnější a pevnější spojení mezi vidlicí a nábojem kola. Podobné konstrukční řešení známe zatím spíš z horských kol.
Tady něco chybí. Ano, na tomto místě jsme zvyklí vídat klasickou brzdu. Její absence umožní mimo jiné použít širší pláště, případně galusky.
Drtivá většina silničních kol Canyon s kotoučovými brzdami je vybavena 160mm kotouči.
Na tomto snímku je první koncept silničního kola Canyon s kotoučovými brzdami. Jde o návrh z roku 2006.
Foto: Canyon
Tomáš Vocelka Tomáš Vocelka
Aktualizováno 22. 12. 2016 22:50
Zatímco mezinárodní cyklistická federace stále testuje, zda bude možné používat kotoučové brzdy na vrcholných silničních cyklistických závodech, objevuje se tato novinka na více a více kolech. Značka Canyon teď přišla s převratným krokem: nabídne diskové brzdy se všemi svými silničními modely pro rok 2017.

První koncept silničního kola s diskovými brzdami představil Canyon už v roce 2006 – nesl název Projekt 6.8. Deset let poté, letos v létě, firma přišla s prvním sériovým modelem Endurace CF SLX. A následovalo rozhodnutí, že v nadcházející sezoně nabídne tuto technologii v celé modelové nabídce, tedy u řad Aeroad, Ultimate i Endurace. Kola s klasickými brzdami v nabídce samozřejmě zůstávají.

„Vytvořit kompletní řadu silničních kol vybavených kotoučovými brzdami neznamenalo zdaleka jen uzpůsobit rámy pro použití této techniky. Všechny modely byly od základu znovu navrženy a rozsáhle testovány našimi jezdci a inženýry,“ konstatuje firma Canyon, která zásobuje technikou i špičkové profesionální týmy (Movistar, Katusha).

Nástup kotoučových brzd na silniční kola je trend, který byl velmi patrný například i na podzimním cyklistickém veletrhu Eurobike v německém Friedrichshafenu. Tam už se kotoučové brzdy objevovaly dokonce i na některých časovkářských aerodynamických speciálech.

Kotoučové brzdy jsou výkonnější, lepší za mokra, mají však i svá ale…

Kolem kotoučových brzd v pelotonu silničních závodů se v poslední době vedou velmi vzrušené debaty. Jsou technicky dokonalejší a nabízejí vyšší brzdný výkon i lepší dávkování brzdné síly než ty běžné. Význam kotoučových brzd navíc roste s tím, jak se na silničních kolech stále více objevují karbonové ráfky. Kotoučové brzdy nemají problémy s tím, že by tyto ráfky ničily, a kromě toho kotouče zajišťují stabilní brzdné vlastnosti, které se nemění ani za mokra.

I to byly důvody, proč se kotoučové brzdy začaly testovat v profesionálním pelotonu. Jenže pak přišel letošní závod Paříž-Roubaix. Na jedné z obtížných sekcí s kočičími hlavami nastal hromadný pád. Kvůli kontaktu s horkým a tenkým kotoučem utrpěli dva z jezdců poměrně vážná řezná zranění. Mezinárodní cyklistická federace UCI pak zareagovala na stížnosti profesionálních cyklistů tím, že používání kotoučových brzd pozastavila.

V říjnu však UCI vydala prohlášení, podle kterého se kotoučové brzdy mohou do profesionálního pelotonu vrátit už v roce 2017, pokud výrobci splní předepsané podmínky týkající se bezpečnosti. Opět půjde pouze o zkušební nasazení této techniky. Výrobci kol se však domnívají, že výhody kotoučových brzd jsou natolik výrazné, že nakonec převáží i u silničních kol; stejně, jako se to už dříve stalo u kol horských.

 

Právě se děje

Další zprávy