reklama
 
 

Jak správně jezdit na kole? Techniku jízdy můžete zlepšovat i na podzim

24. 10. 2017
Jízda na kole není žádná věda. Omyl, nebo pravda? Naučit se jezdit na kole opravdu není nijak složité, často však nedodržujeme správnou techniku a jen "sedneme a jedeme". Jak tedy na to?

Málokdo ví, že bychom měli šlapat do kruhu a úhel v kotníku (mezi nohou a chodidlem) by měl svírat stále úhel mírně větší než 90 stupňů. Důležité také je dobře nastavit sklon a výšku sedla, aby se jezdec dokázal dotknout země pouze špičkou nohy. A nezapomeňte, nešlape se střední částí chodidla, ale pouze přední.

Dříve, než dáte nohy na pedály a vyrazíte na výlet, nastavte si na kole pár věcí. Není to jen pro vaše pohodlí, ale i pro vaši bezpečnost. Na co všechno si dát pozor a jaká je vlastně správná technika jízdy na kole?

Odpovídající výška a sklon sedla jsou základ

Pohodlně se vám pojede, pokud si nainstalujete sedlo do správné výšky. Jak to poznáte? Jednoduše si to vyzkoušejte. Sedněte si na kolo v cyklistických botách a dejte ruce na řídítka. Jeden pedál otočte dolů a dejte na něj nohu tak, abyste stáli na patě. V této poloze byste měli mít nohu propnutou.

Pokud totiž pak pojedete správně s hlavní vahou na špičku, budete mít lehce pokrčené koleno. Při nízké výšce sedla vás z projížďky budou bolet stehna a kolena, naopak u vysoké polohy pocítíte achilovky a záda, jelikož se budete pohybovat ze strany na stranu. Sklon si nastavte tak, aby se vám sedělo příjemně. Nejzazší poloha je však vodorovná, sedlo nikdy nesmí směřovat špičkou nahoru. Můžete ho lehce sklonit dopředu, ale pozor, abyste při jízdě neklouzali.

Šlapejte efektivně

Aby bylo šlapání do pedálů co neúčinnější a vy jste se nenadřeli, kromě správně nastavené výšky sedla je potřeba využívat jen určitou část chodidla. Při jízdě se totiž nešlape prostředkem chodidla, ale přední částí, která by měla být na ose pedálu. Použijete-li nášlapné pedály s odpovídající obuví, hledání této pozice budete mít ulehčeno a navíc při jízdě v terénu noha nemůže sklouznout, pedály napomáhají i ideálnímu kruhovému pohybu nohy při šlapání.

Ačkoli se to může zdát jako banalita, je důležité šlapat tzv. do kruhu. To znamená, že zabíráte oběma nohama po celou otáčku kliky (dolů tlačit, nahoru vytahovat). Platí to nejen pro jízdu po silnici, ale i v terénu.

Jízdu na nerovném povrchu si můžete nacvičit na pumptrackové dráze (najdete je například na cyklistických závodech v rámci seriálu Kolo pro život, stačí se dívat po logu Chupa Chups. Asi 50metrová dřevěná modulární dráha plná klopených zatáček, boulí a zvlněných pasáží ozkouší vaše jezdecké schopnosti a zkušení instruktoři rádi poradí, co je potřeba zlepšit.

Využijte přehazovačku

Obecně platí, že je zbytečné jezdit na těžké převody. Těžší převody nejsou samy o sobě špatné, avšak škodí v kombinaci s nízkou frekvencí šlapání, která zatěžuje nohy. Optimální rekreační kadence je cca 60-80 otáček za minutu, u závodníků bývá ještě vyšší kolem cca 90-100 otáček.

Při jízdě do kopce, která bývá fyzicky náročná, by měl převod být spíš lehčí, aby dovolil šlapání švihem a ne těžkým tahem. Krátká stoupání je často možné zdolat svižnou jízdou ze sedla, při delších kopcích nezbývá než vytrvale a rovnoměrně šlapat. Jakmile se ale začne snižovat frekvence, přehoďte na lehčí převod.

Jízda z kopce bývá odpočinkovým uvolněním. Neplatí to však při sjezdu v terénu, kdy cyklista nesedí v sedle, ale stojí na pedálech. Při prudších sjezdech je vhodné posunout těžiště lehce dozadu, v extrémních případech je nutné přesunout celé tělo za sedlo, až se zadek ocitne nad zadním kolem.

Tak sjedete i velmi prudké úseky, v nichž by hrozilo překocení kola i s jezdcem dopředu. Pozor také na správné brzdění. Využívejte obě brzdy současně s tím, že více se brzdí tou zadní. Přední používejte s citem, smyk předního kola lze totiž jen těžce vyrovnat.

autor: | 24. 10. 2017

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama