reklama
 
 

Jak bezpečně najít cestu Prahou na kole? Srovnání vyhledávačů cyklistických tras

27. 10. 2016 9:05
Ani rodilí Pražané neznají Prahu tak dobře, aby podle paměti vyrazili na kole kam si vzpomenou. Ať už cestujete po Praze jakýmkoli způsobem, na trhu je řada webových i mobilních aplikací, které pomohou s naplánováním trasy. Cyklisté se zkušenostmi s jízdou po Praze otestovali tři z nich.


Mapy.cz: přehledné a uživatelsky příjemné

První, co většinu z čtenářů napadne, je podívat se na Mapy.cz. Zkusili jsme si zde naplánovat cestu na kole z Modřan k vodáckému kanálu v Troji.

Nejprve je potřeba přejít na lištu Plánování a odkliknout v nabídce symbol kola. Do rubriky start vepíšeme Modřany a objeví se roleta s několika nabídkami: je mezi nimi i Sídliště Modřany, které je pro nás jako začátek trasy vhodné. Ale můžeme zde napsat přímo i název ulice, odkud hodláme vyjet. Pro cíl jsme do vyhledavače zadali dvě slova: Troja a kanál. V roletě nabídek se pak objevila jen jediná položka: slalomový kanál Troja.

Na mapě se zobrazí start, cíl a trasa, která je zvýrazněna černou přerušovanou čarou. K dispozici je také itinerář se čtyřiceti pokyny, které přesně popisují, po kolika minutách a metrech je potřeba odbočit. Prohlédnout si lze i výškový profil trasy, který není nijak podrobný, ale pro základní informaci postačí.

Naplánovaní co nejbezpečnější trasy na webu Mapy.cz se v našem srovnání ukázalo jako nakonec jako nejvhodnější a uživatelsky nejjednodušší.

Prahou na kole: označí špatný povrch a stoupání

Další možnost, jak si naplánovat cestu na kole po Praze, nabízí mapy prahounakole.cz. Opět jedeme z Modřan do Troje. Tentokrát jsme jako místo startu zapsali ulici a k místu cíle jsme se zase dostali přes název „vodní kanál Troja“. Vše funguje příjemně, na levé straně se opět objevuje itinerář. Trasa je vyznačena hnědě a bohužel se někde ztrácí v jiných barvách mapy.

V manuálu se dočtete o všech použitých mapových znacích. Je mezi nimi i označení pro dlažbu. Podle zobrazených šipek také zjistíte, kde pojedete do kopce (je to označeno dvěma šipkami). Podobně se vyznačovalo stoupání na předválečných mapách pro motoristy.

Editoři se snaží doplňovat mapy o místa, kde jsou stojany na kola, kde dochází k zúžení cesty a o další podrobnosti. Označují také nezpevněný, mírně nerovný povrch. Vyřešili to tak, že přerušovaná čára značí zpevněné komunikace s horší kvalitou povrchu, obvykle s dlažebními kostkami, stezky s vyježděnými ale celkem rovnými kolejemi, nebo hodně nerovný asfalt, který je ale ještě sjízdný v tempu.

Ulice, na kterých se vyskytuje dlažba, jsou navíc vyznačené šedým čtverečkovaným rastrem. Za velmi nerovný povrch kartografové považují zpravidla vozové cesty, vyjeté či vyšlapané pěšiny, které mohou být výjimečně „zpevněny“ například nasypaným štěrkem. „Vždy ale platí, že v plné rychlosti jsou sjízdně pouze na horském kole, s běžným bicyklem se na nich musí zvolnit,“ píše se v manuálu.

Na mapě Prahou na kole, na kterou se dostanete rovněž z odkazu portálu Magistrátu hlavního města, najdete také informace o místech, která jsou momentálně neprůjezdná.

UrbanCyclers: umí kombinovat kolo a veřejnou dopravu

UrbanCyclers je nový webový plánovač pro ty, kdo jezdí nebo chtějí jezdit po městě na kole. Zdá se být na první pohled barevně i funkčně hodně jednoduchý. Držíme opět stejnou trasu. Po zadání startu a cíle se objevují nabídky několika různých tras: rychlé, klidné, alternativní ale i intermodální. Pokud nevíte, co to znamená, jde o kombinovanou dopravu.

V případě naší trasy lze z Modřan na pražské hlavní nádraží cestovat vlakem (kam naložíme své kolo) a pak pokračovat na bicyklu až do Troje.

U každé trasy se z tabulky dozvíte časový odhad, délku trasy v kilometrech, výšku stoupání a také délku úseků vhodných pro cyklistiku. Mapu, ve které převládá černá nebo šedá barva a obsahuje popis ulic, prostranství, ale i institucí, lze zvětšovat i zmenšovat.

Plánovač UrbanCyclers o sobě píše, že používá nejnovější algoritmy umělé inteligence a dokáže tak najít kvalitní trasy zohledňují míru stoupání, typ povrchu, rušnost ulice a další faktory, které jsou pro městské cyklisty důležité. Upozorňuje na to, že jako jediná cyklonavigační aplikace poskytuje trasy kombinující v Praze a okolí kolo s hromadnou dopravou.

Existují i další vyhledávače tras

Na internetu je ještě více plánovačů tras a další budou vznikat – už i proto, že ty existující často nezohledňují individuální požadavky cyklistů. Týká se to například těch, kteří používají přívěsné vozíky pro psy nebo pro děti. Nebo těch, kdo potřebují bezbariérové vstupy do metra, protože mají těžká městská kola či nákladní kola.

Proto město Praha spustilo novou službu cykloplánovač. Zkušení cyklisté tam dokáží navrhnout trasu vhodnou pro různá jízdní kola a s respektováním speciálních požadavků, které klient zadá do webového formuláře. 

autor: Petr Skála | 27. 10. 2016 9:05

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama