Hurá na kolo! Jarní rady od medailisty z cyklistického mistrovství světa Lubora Tesaře

Lubor Tesař
12. 3. 2017 7:05
Nadvláda zimy se pomalu blíží ke konci a ke slovu se hlásí letní sportovní aktivity, mezi něž v současnosti jako nejpreferovanější patří jízda na kole. Pojďme se podívat na pár cenných rad a zkušeností, aby vám cyklistické putování přineslo pokud možno co nejvíce pozitivních pocitů, a především jste se vždy vrátili ve zdraví domů.
Cyklistika, příprava na jaro. Ilustrační snímky
Cyklistika, příprava na jaro. Ilustrační snímky | Foto: Shutterstock

Co si na kole zkontrolovat, než na jaře poprvé vyjedete?

Začněme jízdním kolem. To potřebuje stejně jako ostatní dopravní prostředky pravidelnou údržbu a servis. Přetržený řetěz, povolené brzdy nebo přední kolo, které vyskočí z vidlice, mohou způsobit pád s mnohdy i tragickými následky.

Bicykl je nutné před prvním šlápnutím i několikrát během sezony umýt, nechat vysušit a poté všechny hybné komponenty pečlivě promazat. Nezbytná je také revize celého brzdového systému. U mechanických brzd je potřeba promazat lanka; brzdové gumičky či špalky je třeba seřídit tak, aby měly správný odstup od ráfků a hlavně je při silném opotřebení včas vyměnit.

S přípravou kola na sezonu může pomoci odborný servis.
S přípravou kola na sezonu může pomoci odborný servis. | Foto: Shutterstock

Kapalinové (kotoučové) brzdy určitě přenechte profesionálnímu mechanikovi, stejně jako kontrolu šlapacího středu. Totéž platí o řetězu - pokud nevlastníte příslušnou měrku, která určí, jestli je řetěz ještě v pořádku, nebo je již potřeba nový, opět je lepší se obrátit na servis. Řetěz je potřeba otřít od prachu a písku a promazat před každou jízdou.

Dalším důležitým bodem je kontrola ojetí plášťů a galusek (pokud na nich již prosvítá plátno nebo jsou zpuchřelé, musíme pořídit nové) a jejich nahuštění na požadovaný tlak. Jestli se na tyto věci necítíte dostatečně zruční, svěřte své kolo servisu, jejichž síť je u nás opravdu hustá.

Nechcete po vyjížďce skončit nemocní? Tady je pár pravidel

Nenechte se ošálit jarním sluníčkem. I když by se mohlo zdát, že už je čas na krátký rukáv a kraťasy, doporučuji stále sledovat teploměr. Mezi cyklisty je rozšířené nepsané pravidlo, že v krátkých kalhotách se jezdí až od 18 stupňů Celsia - a to ve stínu.

Pozor na dostatečné oblečení, platí pravidlo: kraťasy až od 18 stupňů Celsia výše.
Pozor na dostatečné oblečení, platí pravidlo: kraťasy až od 18 stupňů Celsia výše. | Foto: Shutterstock

Abyste mohli jet v krátkém dresu bez návleků na ruce, potřebujete ještě o nějaký ten stupeň více. Při chladnějším počasí je potřeba oblečení vrstvit, abychom si mohli pod kopcem nebo při případném oteplení nějakou vrstvu odložit do kapsy.

Dobré je s sebou neustále vozit tenkou pláštěnku nebo alespoň vestičku - ve sjezdech je určitě oceníte. Samozřejmostí by měla být přilba na hlavě (máte jenom jednu a jeden život) a doporučil bych i rukavičky, které vás mohou ochránit před nepříjemnými a špatně se hojícími odřeninami vnitřních částí dlaní.

Důležité je, aby vždy alespoň někdo ve skupině měl s sebou rezervní duši, pumpu, lepení a multiklíč s imbusy. Potřebujete též doplňovat energii, proto láhev s pitím v košíku kola a nějaká sladkost v kapse vás určitě nezatíží tolik, než abyste zůstali sedět v pangejtu s totálním vyčerpáním.

Vyberte vhodnou trasu, ať příště nejedete sami

Před výletem sledujte předpověď počasí a hlavně vyberte vhodnou trasu. Krásný nápad na výlet s přítelkyní, který začíná tříkilometrovým stoupáním po blátivé cestě, nebo vytrvalý déšť, když jsme třicet kilometrů od domu, může způsobit, že v příštích měsících budete v sedle už jen sami (berte vždy ohled na ty slabší ve skupině).



 

Právě se děje

před 1 hodinou

Praha chce automatizovat vjezd a placení na parkovištích P+R

Vedení hlavního města chce zautomatizovat vjezd, výjezd a placení na záchytných parkovištích P+R. Řidiči se zaregistrují prostřednictvím aplikace Moje Praha a nový systém bude snímat registrační značku vozu a následně vyřídí i platbu. ČTK to v rozhovoru řekl primátor Zdeněk Hřib (Piráti). Systém nyní město testuje v Letňanech. Řidiči zde ale zatím musí platbu vyřešit v aplikaci. Praha má dlouhodobě potíže s počtem míst na P+R a chystá jejich vybudování na dalších místech.

"Cílem je zmenšit fronty. Je spočítáno, že za standardních podmínek trvá výjezd v současné době 18 sekund. Ten se zkrátí na 14 sekund, což se možná nezdá, ale v praxi to bude významné," řekl Hřib.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Zaveďme jeden volební obvod pro volby do sněmovny, navrhuje Hamáček. Chce posílit autoritu předsedů

Ministr vnitra a předseda ČSSD Jan Hamáček by chtěl změnit systém voleb do Poslanecké sněmovny. Místo 14 volebních obvodů by byl jediný stejně jako u voleb do Evropského parlamentu. Hamáček do řekl v rozhovoru pro sobotní vydání Lidových novin. Podle něj by takový systém posílil autoritu předsedů politických stran.

"Při jednom obvodu bychom měli jednoho lídra dvěstěčlenné kandidátky. Odpadly by debaty o potřebném množství hlasů ke zvolení," řekl vicepremiér s odkazem na fakt, že počet hlasů nutných ke zvolení poslance se nyní kraj od kraje liší. Změna by měla dopad i dovnitř stran, v nichž by oslabili regionální bossové.

Zdroj: ČTK
Další zprávy