Městská cyklistika je stále populárnější. Expert radí, jak s ní začít a na co si dát pozor

Tereza Leitgebová
19. 4. 2017 11:03
Ačkoliv patří Česká republika k cyklistickým velmocem, Češi na kolech stále spíše sportují a jen zlomek z nich používá kolo jako dopravní prostředek po městě. Přečtěte si rady, jak začít.
Městská cyklistika: jak začít?
Městská cyklistika: jak začít? | Foto: Tokyobike, urbane.cz

Průměrný podíl cyklistické dopravy na té celkové je v českých městech sedm procent a v hlavním městě pouze necelá dvě procenta. V Holandsku, Belgii, Německu, Japonsku či Dánsku je však jízda na kole považována za naprosto přirozený a nejpříjemnější způsob přepravy po městě.

Podle slov zástupce dánského velvyslance Pera Brixena devět z deseti Dánů vlastní jízdní kolo a skoro polovina obyvatel Kodaně jezdí pravidelně do práce či do školy právě na něm.

Městská cyklistika je v České republice stále populárnější.
Městská cyklistika je v České republice stále populárnější. | Foto: Archiv autorky

Proč to tak není i u nás? V Praze přiznává až 29 % populace, že by využívalo kola pro své cesty do práce, školy či za službami, pokud by mělo dobré jízdní podmínky. Těmi jsou myšleny především kvalitní cyklostezky, hustá síť cyklistických pruhů a zklidněné ulice. Spousta lidí totiž stále vnímá prostředí města jako nebezpečné místo, které není vhodné pro cyklisty.

"Zahraniční zkušenost nám však ukazuje, že čím více je na silnicích cyklistů a chodců, tím jsou silnice pro všechny bezpečnější. Podporou cyklistiky ve městech tak můžeme zvýšit bezpečnost a snížit počet dopravních nehod," vysvětluje Václav Stránský, odborník na městskou cyklistiku.

A proč by měli lidé vyměnit dopravu v MHD či autem za cyklistiku? "Kolo má jako dopravní prostředek po městě spoustu výhod - člověk je mnohem svobodnější, není vázán jízdním řádem či trasou linky MHD, nemusí řešit, jestli má platné parkovací povolení, provoz je nejen naprosto čistý a ohleduplný ke svému okolí, ale také nesrovnatelně levnější. Jízda na kole má i příjemný společenský efekt - člověk je více spojený se svým okolím a město si může užít naplno. Jízda na kole navíc zlepšuje zdraví a prodlužuje délku života," říká expert.

Dodržujte pravdilla

Žádný cyklista, začátečník ani profesionál, nesmí zapomínat na základy jízdy v provozu a také na výbavu, která zvyšuje bezpečnost i komfort při jízdě. Co se týče cyklistické etiky, cyklista musí znát pravidla, předpisy a zásady bezpečné jízdy.

Mezi nejzákladnější patří znalost dopravních značek, znalost povinné výbavy kola a pravidla silničního provozu. Je důležité vědět, že pro cyklisty není bezpečné jezdit na úplném kraji silnice, po chodníku však nesmí jezdit vůbec. Po chodníku musí cyklista kolo vést a má status chodce.

Důležité je dodržovat pravidla. Na rozdíl od tohoto snímku se doporučuje také přilba.
Důležité je dodržovat pravidla. Na rozdíl od tohoto snímku se doporučuje také přilba. | Foto: Archiv autorky

Dále je dobré udržovat při jízdě bezpečný odstup od zaparkovaných aut, mohou se totiž kdykoliv otevřít dveře. Pokud cyklopruh či koridor náhle končí, cyklista pokračuje bez přerušení dále po silnici.

Před každým odbočováním je nutné se řádně ohlédnout, zpomalit a rukou ukázat směr jízdy. Na kruhovém objezdu a v úzkých místech je podle Stránského bezpečnější jet středem silnice.

Cyklista vždy míjí chodce ohleduplně, pomalu a hlavně včas. Na přejezdech nemá cyklista přednost a koleje přejíždí co nejvíce kolmo. Jeho jízda by měla být čitelná, tzn. cyklista se chová předvídatelně a předvídá i chyby ostatních.

Pokud jede cyklistů více, nejlepší cyklista jede jako poslední. Pokud jde o rodinu, děti jedou uprostřed. Na kole se jezdí pouze za sebou, nikoliv vedle sebe. Co se týče samotného kola, je dobré nepodcenit jeho výběr a výbavu ani ve městě.

"Každému zájemci o koupi městského kola doporučuji návštěvu specializované prodejny. Zde je možnost si vyzkoušet různé typy kol a zjistit tak, který nejvíce vyhoví individuálním požadavkům. Současně se i dozvíte další tipy, jak se po městě pohybovat či jaké doplňky učiní kolo plnohodnotným městským dopravním prostředkem," vysvětluje Václav Stránský.

Vybavenému štěstí přeje

Zodpovědný cyklista nevyrazí do ulic bez fungujících světel, brzd, zvonku a ideálně helmy. Světla je dobré vnímat jako prostředek, kterým o sobě dát v hustém městském provozu vědět.

Zvonek je pak nezbytný pro informování chodců o cyklistově přítomnosti a ochrana hlavy je pro bezpečnou jízdu samozřejmostí. Podle mezinárodní studie odborníků z australské University of New South Wales snižují cyklistické přilby riziko vážného poranění hlavy o téměř 70 procent.

"Kromě helmy je v poslední době k dostání i revoluční způsob ochrany hlavy - airbag pro cyklisty. Je ukryt v límci a při pádu se cyklistovi okolo hlavy nafoukne ochranný vak, který ochrání celou hlavu včetně zátylku, čela a čelistí," dodává Václav Stránský.

Pro jízdu ve městě se hodí pořídit si i blatníky, které chrání cyklistu před nepřízní počasí. Snese-li to kolo, není nad obyčejný nosič či košík. Je to praktický odkládací prostor, přístupný dokonce i za jízdy. Poslední věcí, do které se vyplatí opravdu investovat, je kvalitní zámek na kolo. Do města se doporučuje tzv. solidní "podkova", což je zámek ve tvaru "U". Cena takového zámku může být řádově vyšší než u lankového, ale úroveň ochrany před krádeží za příplatek stojí.

Časté prohřešky cyklistů

Mezi nejčastější prohřešky českých cyklistů patří jízda po chodníku, jízda v protisměru v jednosměrné komunikaci a jízda za snížené viditelnosti bez povinného osvětlení, která je obzvláště nebezpečná.

Cyklistu čeká v takových případech pokuta do výše 2000 Kč v blokovém řízení. Častým prohřeškem je stále také jízda na červenou, kde je sankce až 5000 Kč, a alkohol v krvi. Do jedné promile hrozí cyklistovi pokuta až 20 000 Kč, od jedné promile, nebylo-li to kvalifikováno jako trestný čin, cyklistovi hrozí pokuta do výše 50 000 Kč.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 55 minutami

V lavině ve Vysokých Tatrách na Slovensku zemřeli dva horolezci

Dva horolezci zemřeli v neděli v lavině ve Vysokých Tatrách na Slovensku.Informovala o tom v pondělí místní horská záchranná služba. Skupinu tří horolezců zasáhla sněhová masa v oblasti ledopádů.

Pád laviny ohlásil záchranářům polský horolezec, kterého lavina částečně zasypala a který neměl kontakt se svými dvěma kolegy. Místo prohledali horští záchranáři. Pomocí lavinového vyhledávače lokalizovali nezvěstné horolezce, z laviny je pak vyhrabali už bez známek života. Následně pomohli částečně zasypanému muži a doprovodili ho do údolí.

Ve slovenských horách přišlo za loňský rok o život 56 lidí, což je výrazně více než v předchozích letech.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Vědci identifikovali vrak potopený u pobřeží Anglie, jde o válečnou loď ze 17. století

Vědcům se podařilo vyřešit záhadu obestírající původ lodi, která se v 17. století potopila u břehů Anglie s nákladem vybraného italského mramoru. Jak informoval zpravodajský server Daily Mail, vrak památkově chráněného plavidla u pobřeží Sussexu patří holandské válečné lodi Klein Hollandia.

Loď byla postavena v roce 1656 a vlastnila ji rotterdamská admiralita. Klein Hollandia se zapojila do všech velkých bitev druhé anglo-nizozemské války (1665-1667). V roce 1672 byla součástí loďstva admirála de Haese, které bylo posláno jako doprovod flotily ze Smyrny plující ze Středozemí přes Lamanšský průliv do Nizozemska.

U ostrova Wight lodě napadla anglická flotila pod velením admirála Holmese. Vypukla zuřivá bitva, při níž byla loď Klein Hollandia těžce poškozena a kapitán lodi Jan Van Nes byl zabit. Angličané loď dobyli, nalodili se na ni, ale krátce po té se Klein Hollandia potopila s anglickými i holandskými námořníky na palubě. Tato překvapivá akce, kterou provedla relativně malá anglická námořní jednotka, přispěla k začátku třetí anglo-nizozemské války.

Potopené plavidlo bylo objeveno v roce 2019. Ačkoli nebylo známo, o jakou loď se jedná, dostal vrak nejvyšší stupeň památkové ochrany. Výzkum prováděli během uplynulého roku odborníci z Británie i Nizozemska. Použili přitom důkazy, které z vraku vylovili profesionální i dobrovolní potápěči, stejně jako analýzu letokruhů z vzorků dřeva.

Zdroj: ČTK
Další zprávy