Velký test elektrokol: jezdilo se až do úplného vybití baterie, levnější kola příjemně překvapila

Testovací jezdci kroužili na okruhu, dokud "nedošla šťáva".
Když chcete jezdit bez větší námahy, pořiďte si koně. Nebo elektrokolo. To jsou slova několikanásobného mistra republiky Lubora Tesaře před testem elektrokol.
Porada před testem. Jakub Ditrich z firmy E-kolo.cz vysvětluje jezdcům, kudy vede zkušební trať a co vše se bude testovat.
Na startu. Skladba testovacích jezdců byla záměrně velmi různorodá.
Kdo říkal, že horská elektrokola jsou těžká a nezvednete je ze země? Petr Štuka ukazuje, že to možné je.
Foto: Tomáš Vocelka
Aktualizováno 23. 6. 2017 18:13
Jak daleko to elektrokolo dojede? Tak zní nejčastější otázka lidí, kteří si nějaké chtějí koupit. Odpověď často zní: to se dá těžko říct, závisí to na způsobu jízdy. Náš velký srovnávací test na tuto zásadní otázku odpovídá. Nastavili jsme asistenci na maximum a jeli, dokud se baterie úplně nevybila. Prověřili jsme i řadu dalších parametrů. A ani levnější kola nedopadla vůbec zle!

Test společně připravilo Aktuálně.cz s vydavatelstvím V-Press (vydává časopis Elektrokola) a s firmou E-kolo, která zajišťovala technickou podporu a ergonomický test. Unikátní bylo i složení skupiny testovacích jezdců, která zahrnovala jak bývalého profesionálního cyklistu či odborné cyklistické redaktory, tak lidi, kteří se na kole jen občas svezou pro zábavu nebo na nich jezdí do práce. A mezi testery byly samozřejmě i ženy.

Možnost zúčastnit se testu dostali všichni významní dodavatelé elektrokol do České republiky. Pokud se v testu někteří z nich neobjevují, je to z nejrůznějších důvodů. Ale vzorek testovaných kol je dostatečný na to, aby podal ucelený obrázek o rozličnostech a kvalitách současných elektrokol v těch nejoblíbenějších a nejprodávanějších kategoriích.

Z testu vyplynula jedna velice pozitivní věc. Přestože byla hodnoticí kritéria poměrně přísná, žádné z kol v testu nepropadlo a všechny testované modely získaly velmi dobré hodnocení. Zároveň se však také ukázalo, že se jednotlivé systémy pohonu a jejich naladění výrazně liší. Je to vidět na hodnoceních testovacích jezdců. Často se stávalo, že zatímco jednomu z nich naladění elektrické asistence vyhovovalo, pro jiného zcela ideální nebylo.

Vybíráte elektrokolo? Test ukázal, že je dobré vyzkoušet si ho

Co z toho vyplývá pro člověka, který si jde elektrokolo koupit? Ideálně by si měl vybraný model vyzkoušet v praxi, než si ho odveze z obchodu domů. Řada prodejců tuto možnost nabízí a test ukázal, že je opravdu rozumné ji využít. Rozdíly mezi dvěma koly, která mohou na první pohled vypadat podobně, totiž mohou být velké.

V testu se například ukázalo, že jsou kola, která pomáhají se šlapáním velmi výrazně, ale i taková, na kterých máte pocit, jako by tam elektropohon ani nebyl a jako by výsledná rychlá a příjemná jízda byla výsledkem vaší (náhle zcela prudce zlepšené) fyzické kondice. Záleží pak na tom, co je vám příjemnější.

Test najdete také v časopise Elektrokola
Autor fotografie: V-Press

Test najdete také v časopise Elektrokola

Velký test elektrokol vznikl ve spolupráci Aktuálně.cz s vydavatelstvím V-Press a firmou E-kolo.cz. Podrobné výsledky testu společně s řadou zajímavých informací a postřehů najdete také v časopise Elektrokola, který je již dostupný ve stánkovém prodeji nebo si jej lze koupit přímo ve vydavatelství (www.ivelo.cz/predplatne/ nebo na adrese [email protected])

Některá kola jedou s vypnutým elektrickým pohonem zcela hladce, u jiných vypnutý motor trochu přibržďuje. Některá vám přidají sílu do šlápnutí i v okamžiku, kdy třeba zastavujete před obrubníkem, jiná to nedělají. Jeden jezdec si na kole libuje, jak dobře a hladce pomáhá do kopce, jiný má odlišný styl šlapání a může mít trochu jinou zkušenost.

Souhrnně se však dá říci, že všechna testovaná kola byla velmi dobrá, o čemž vypovídají i jejich výsledné známky, pohybující se v horní třetině hodnoticí škály sahající od 0 do 100 procent. Opravdu pak velmi záleží na jezdcových preferencích.

Co se testovalo?

Jedním z hlavních parametrů, který se v testu prověřoval, byl dojezd na plně nabitou baterku, a to za elektrické asistence nastavené po celou dobu na maximum. Při rozumné jízdě s využitím menší míry asistence by kola ujela znatelně více.

Pro krosová kola byla vybrána jiná trať než pro horská. U horských byla navržena s větším důrazem na terénní úseky a její součástí byl i průjezd terénními překážkami v bikeparku. U krosových kol se kladl větší důraz na jízdu po městě a prověřovala se také jejich schopnost pomáhat jezdci do táhlých a poměrně prudkých kopců. Výsledky (tedy najeté kilometry) proto nelze mezi krosovými a horskými koly porovnávat. Mezi horskými koly s předním odpružením a celoodpruženými toto porovnání možné je, jezdila na stejné trati.

Z pohledu dojezdu velmi pěkně dopadla levnější kola. Mezi krosovými koly dosáhl největšího dojezdu Apache Matto E5 Lady (49,8 km, cena kola 33 900 Kč), mezi horskými pak Apache Hawk Mx (64,7 km, cena kola 49 900 Kč).

Prověřovala se pak řada dalších vlastností (viz tabulky u každého testovaného kola). Testeři kola hodnotili vždy známkou na škále od 1 do 5 (pětka byla nejlepší). Po vyhodnocení získalo každé kolo souhrnnou známku, kterou jsme převedli pro větší přehlednost na oblíbené procentuální hodnocení (na škále od 0 do 100 %).

Z pohledu celkové známky se na první místa nejčastěji dostávaly značky Specialized (1. místo v krosových kolech, 2. místo v celoodpružených MTB) a Trek (1. místo v celoodpružených MTB a 2. místo v MTB s pevnou zadní stavbou).

Přehled kol v testu:

Celoodpružená MTB

MTB s pevnou zadní stavbou

Krosová kola

 

Právě se děje

Další zprávy