Zákulisí Tour: tým má vlastní pojízdnou kuchyň i autobus s bazénkem

Petr Vocelka
19. 7. 2016 8:00
Na Tour de France je dnes volný den. To ale neznamená, že by si cyklisté užili jen odpočinek a zasloužené volno. Naopak mají velmi nabitý program. Náš reportér strávil jeden den v zákulisí týmu Etixx - Quick-Step při zastávce v Andoře. Přinášíme jeho reportáž a infografiku, co vše cyklistická stáj vozí sebou během nejslavnějšího závodu na světě.
Jeden z kamionů funguje jako pojízdná kuchyň, tým si vozí i vlastního šéfkuchaře.
Jeden z kamionů funguje jako pojízdná kuchyň, tým si vozí i vlastního šéfkuchaře. | Foto: Tomáš Vocelka

Zatímco cyklisté týmu Etixx - Quick-Step ještě stoupají na prudké alpské vrcholy nebo bojují ve sprintech na konci etap, tři muži z jejich doprovodného týmu na nádvoří hotelu otevírají dveře velkého skříňového náklaďáku. Vykládají z nich devět matrací, odnášejí je do pokojů závodníků a nahradí jimi ty hotelové.

Je to jedna z tisíce povinností, které musí doprovodný tým čítající 29 lidí splnit každý den. “Stejný typ matrací mají cyklisté doma, takže se pak cítí, jako by spali ve vlastní posteli,” vysvětluje mluvčí Etixxu Alessandro Tegner. “Konkurence na Tour je obrovská a i takové detaily mohou rozhodnout o tom, kdo nakonec podá lepší výkon,” říká.

Jako rockové hvězdy

Když se tým po etapě celý sejde, stojí před hotelem autobus, kamion na kola, tři skříňové náklaďáky, čtyři minibusy a šest osobních aut. Trochu to připomíná rockovou kapelu na turné.

Auta vezou i ohromné zásoby, třeba 2 500 cyklistických lahví, 600 energetických tyčinek a stejně tolik energetických gelů. A k tomu 240 plátěných cyklistických tašek přes rameno, ve kterých se pak občerstvení během etapy předává jezdcům.

Když cyklisté po dojezdu etapy jedou autobusem do hotelu, mohou se za jízdy naobědvat i osprchovat, je na to připraven. Jídlo pro ně připravuje kuchař, kterého si tým veze s sebou.

Oblíbený šéfkuchař musel zůstat

A nejen jeho. Společně s ním jede celá pojízdná kuchyně. Šéfkuchař Kevin Daems ovšem vaří jen pro devět závodníků. Zbytek týmu jí normální jídlo v hotelu.

“Většinou máme kuře, rýži, nebo jsou nějaké ryby,” říká český závodník Petr Vakoč.

Suroviny pro vaření nehledá kuchař nikde daleko. “Většinou si zjistím, co chystají v hotelové kuchyni a domluvím se, že mi potřebné věci dodají z jejich zásob. Ale občas se stane, že musím vyrazit na nákupy,” vysvětluje.

Na Tour je s týmem poprvé. “Beru to jako příležitost,” říká. Sám totiž není bůhvíjaký fanda cyklistiky, na rozdíl od většiny ostatních v týmu. “Mám raději fotbal,” přiznává. A tak mu bylo trochu líto, že z finále mistrovství Evropy Francie-Portugalsko viděl jen poslední tři minuty. V té době totiž musel připravovat večeři. Cyklistům z Etixxu vařil poprvé na Critérium du Dauphiné. “Oblíbili si ho a v podstatě si vyžádali, aby jel i na Tour de France,” říká Tegner.

Kdo závodníkům pere? Maséři

V jednom z náklaďáků je zabudovaná pračka i sušička. Starost o prádlo připadá masérům. “Každý musí mít nějaké další úkoly, aby všechno v týmu fungovalo,” říká Alessandro Tegner.

Tým je na nohou mnohdy už od sedmi ráno, závodníci vstávaji později, aby mohli jít na snídani tři hodiny před startem. Pracuje se pak často až pozdě do večera. “Je to řehole,” říká mluvčí. “Bez nadšení pro věc by to dělat nešlo, jsou pořád na cestách a domů se dostanou jen velice málo,” vysvětluje.

Časovkářská kola přijíždí později

Kola pro časovku nejsou u týmu od začátku Tour. Etixxu dorazila během prvního volného dne v Andoře. Mechanici je pak v podstatě celé dopoledne připravovali a ladili.

I oni mají k dispozici hromadu náhradního materiálu. Třeba 60 párů zapletených kol, 120 galusek nebo 7 náhradních sad komponentů. Hlavní mechanik Kenny Latomme kolem kol jen nerad vidí fotografy a lidi, které nezná. Jeho nervozitu vysvětluje to, že drahé bicykly lákají zloděje a šéfmechanik nechce, aby jim fotky například prozradily, kde jsou kola uložena.

Volný den vůbec volný není

Asi příliš nepřekvapí, že volný den, kdy se na Tour nezávodí, zase až tak volný není. Vlastně je pořádně pracovní.

O svých dojmech z Tour de France mluví v krátkém videu Petr Vakoč, který je na své první Tour v týmu Etixx–Quick-Step.
1:03
O svých dojmech z Tour de France mluví v krátkém videu Petr Vakoč, který je na své první Tour v týmu Etixx–Quick-Step. | Video: petr vakoč

Mechanici už od časného rána čistili a seřizovali kola, k tomu ještě připravovali kola pro časovku. Během dalších dní už nebude tolik času, takže využili příležitost. Cyklisté během volného dne v Andoře před obědem vyrazili na dvouhodinový trénink. Irský závodník Dan Martin, který v Andoře žije, vytáhl týmové kolegy na projížďku po místních ďábelsky dlouhých kopcích, ve kterých trénuje. Nastoupali jsme asi 1 300 výškových metrů,” řekl pak Petr Vakoč. Celý den proležet nejde. Další den už by se cyklista jen těžko rozjížděl.

Místo zákusku interview

“Budu improvizovat,” smál se v kuchyni během volného dne Kavin Daems. Nakonec připravil kuře.

Po obědě to pro závodníky ve volném dni také nevypadalo na volno. Specialista na časovky Tony Martin byl v obležení německých novinářů a dával jeden rozhovor za druhým. Podobně na tom byl vrchař Dan Martin. A interview čekalo i na Petra Vakoče. Všchno pomáhá zařizovat tříčlenná skupina PR manažerů.

Krátce po rozhovorech závodníci musí na masáže, některým se povede před večeří ještě něco naspat, aby dohnali deficit z předchozích dní.

A pak už jídlo, chvilka oddechu třeba u kulečníku a spát. Za pár hodin už budou na startu další etapy.

Poznámka: Vlastníkem stáje Etixx - Quick-Step je Zdeněk Bakala, který je současně majitelem vydavatelství Economia, pod nějž patří i Aktuálně.cz.

 

Právě se děje

před 52 minutami

V Kongu po nehodě autobusu s cisternou převážející benzín uhořelo 33 lidí

V provincii Kwango na západě Konga při střetu autobusu s cisternou převážející pohonné hmoty uhořelo 33 lidí. Cisterna směřovala po jednom z hlavních tahů do metropole Kinshasy, zjistila agentura AFP z policejních zdrojů. Pozůstatky obětí dopravní nehody v pondělí ráno pohřbili.

"V noci ze soboty na neděli uhořelo 33 lidí při velkém požáru způsobeném kolizí rozměrného vozidla přepravujícího pohonné hmoty a přeplněného autobusu," uvedlo vedení místní policie. "Mohli jsme vyzvednout jen lebky, zbytek těl se nepodařilo najít. S úctou jsme je pohřbili dnes ráno," uvedl další policejní zdroj.

Dopravní nehody s četnými oběti na životech jsou v Kongu poměrně časté, na vině je špatný technický stav mnoha vozidel i silnic nebo opilí řidiči, někdy též bez potřebných znalostí. V říjnu 2018 na trase mezi Kinshasou a Matadi taktéž havarovala cisterna, při nehodě tehdy zemřelo 53 lidí. Tragickou bilanci 230 obětí měla nehoda cisterny v roce 2010.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Do Litvy dorazil rekordní počet migrantů, EU přislíbila Vilniusu miliony eur

Představitelé Evropské unie přislíbili Litvě miliony eur na pomoc s řešením migrační krize, z jejíhož rozpoutání pobaltská země obviňuje režim sousedního Běloruska a jeho autoritářského prezidenta Alexandra Lukašenka. Informovala o tom agentura AP s tím, že do Vilniusu v neděli přicestovala eurokomisařka pro vnitro Ylva Johanssonová. Ve stejný den překročilo hranici mezi Běloruskem a Litvou rekordních 287 migrantů, což je přibližně třikrát více než za celý loňský rok.

"Je to provokace Lukašenkova režimu. Musíme ukázat, že na území EU není volný vstup," prohlásila Johanssonová. "Litva, EU a státy Schengenu musí zabránit ilegálnímu vstupování do této oblasti. Proto my, celá Evropská unie, podporujeme Litvu, aby bránila naší společnou vnější hranici s Běloruskem," prohlásila zástupkyně unijní exekutivy před novináři.

Litevská pohraniční stráž letos zadržela 3832 migrantů, přičemž za celý loňský rok jich bylo 81. Více než dvě třetiny příchozích tvoří podle litevských úřadů Iráčané. Irácké aerolinie zvýšily od tohoto měsíce počet letů z Bagdádu do Minsku ze dvou na čtyři týdně a do běloruské metropole zavádějí spoje z dalších iráckých měst - Basry, Irbílu a Sulajmáníje, napsala AP.

Zdroj: ČTK
Další zprávy