Česká firma Festka chystá výrobu kol z materiálu určeného pro kosmické družice

Česká firma Festka chystá výrobu kol z materiálu určeného pro kosmické družice
Většina kol Festky jsou unikáty vznikající podle přesných přání zákazníků. Ti zahraniční často neváhají a kvůli přesnému nastavení rámu přijíždějí z celého světa přímo do dílny na pražských Vinohradech.
„Měl jsem třicáté narozeniny a rodina mi chtěla koupit kolo, které jsem si měl sám vybrat. Žádný ze světových výrobců ale nedokázal vyrobit takové, jaké bych chtěl. Tak jsme s kamarády založili vlastní firmu,“ říká bývalý cyklistický závodník Michal Moureček.
Teď se firma pouští do výroby rámů z kosmického materiálu grafenu. Grafenová vlákna jsou tenká jako lidský vlas. Když je ohnete, lehce prasknou. „V tahu by ale odtáhla třeba tank,“ uvádí Moureček v nadsázce.
Z grafenu se zatím vyrábějí třeba vesmírné družice. Jeden kilogram materiálu stojí i 2000 eur (54 tisíc korun).
Foto: Libor Fojtík
Jan Úšela Jan Úšela, vot
14. 1. 2017 7:05
Společnost Festka z Prahy se rozhodla vyrábět rámy silničních kol s využitím grafenu, což je superlehká a pevná forma uhlíku, využívaná v materiálech pro kosmonautiku. Získala pro tento záměr dokonce podporu od Evropské kosmické agentury.

„Grafen používaný ve vesmírném průmyslu je zatím extrémně křehký, při startu kosmických raket se často poškodí. Když z něj ale dokážeme postavit stabilní rám kola, může to vést i k vylepšení vlastností vesmírných družic,“ říká spoluzakladatel Festky Michael Moureček.

I díky této myšlence byl projekt Festky zařazen do takzvaného „vesmírného inkubátoru“. Jde o program, jehož cílem je podpořit firmy, které přenášejí kosmické technologie do běžného života. Stojí za ním Evropská kosmická agentura spolu s CzechInvestem. Festka z tohoto programu získá finanční podporu ve výši 50 tisíc eur (1,4 milionu korun).

Na vývoji se podílí i České vysoké učení technické

Podle Mourečka bude zdokonalení „vesmírného materiálu“ firmě trvat asi dva roky a na výzkumu se bude podílet také ČVUT. Výsledkem by měla být konstrukce extrémně tuhého a lehkého cyklistického rámu. „Naše poznatky by přitom mohly pomoci také automobilovému průmyslu, který má také o využití grafenu zájem,“ uvádí Moureček.

Pro cyklistického výrobce přitom nepůjde o první návštěvu světa pokročilých technologií. Už nyní ve spolupráci se sušickým CompoTechem vyrábí rámy z karbonových vláken, jejichž váha dosahuje pouhých 700 gramů.

Osmdesát procent zákazníků je ze zahraničí

Na extrémně lehkých kolech, která Festka vyrábí pouhé čtyři roky, už přitom jezdí třeba 13násobná mistryně světa na silnici Jeannie Longo (ukončila aktivní závodnickou kariéru v roce 2012) nebo vedení oděvní firmy Rapha, která obléká vítěze Tour de France Chrise Frooma. „Slavných zákazníků k naší propagaci příliš nevyužíváme. I díky jejich referencím ale osmdesát procent našich zákazníků tvoří lidé ze zahraničí,“ říká podnikatel.

Firma vydává nemalé peníze na vývoj, který u každého modelu vyjde na miliony korun. Tomu odpovídá cena kol, jež se pohybuje mezi 150 až 400 tisíci korun. „V podstatě patříme mezi nejdražší výrobce na světě. V Česku si naše kola kupují třeba přední podnikatelé nebo filmaři. Už jsme ale měli také zákazníka, který si u nás objednal úpravu kola a do prodejny přijel ve staré rezavé škodovce,“ vypráví podnikatel, podle něhož tak rozhodně neplatí, že si drahá kola kupují jen bohatí manažeři.

Vedle Mourečka za Festkou stojí také jeho společník Ondřej Novotný a spolumajitel Škody Transportation Michal Korecký. „Rozvoj firmy financujeme z vlastních zdrojů nebo půjček,“ uvádí Moureček.

Plány? Vyrobit až pět tisíc kol ročně

Loni jeho společnost utržila 15 milionů korun a vyrobila 200 kol, letos plánuje obrat ztrojnásobit. „Naším cílem je výhledově vyrábět tři až pět tisíc kol ročně. Finanční výsledky nás proto zatím příliš nezajímají,“ říká bývalý cyklistický závodník, jenž firmu založil, protože na trhu nemohl najít výrobce, který by splnil jeho vysoké nároky na design a konstrukci rámu.

„Spousta našich konkurentů už roky nepřichází s ničím novým. My ale chceme posouvat hranice a vzájemně se inspirovat i se zástupci jiných technologických oborů,“ říká cyklistický podnikatel.

Grafen láká i jiné firmy

Je ovšem potřeba říci, že Festka není jediná firma, která se možnostmi využití grafenu pro stavbu cyklistických rámů zabývá. K dalším patří třeba britský výrobce Dassi, který už dokonce prezentoval rám s obsahem grafenu (ten však byl velmi nízký – šlo zhruba o jedno procento).

Renomované cyklistické magazíny píší o grafenu v superlativech jako o materiálu budoucnosti a tvrdí, že je až 200krát pevnější a šestkrát pružnější než ocel.

Do několikaletého výzkumu tohoto materiálu už také investovala italská firma Vittoria, a to nemalou sumu 45 milionů eur, píše magazín Cycling Weekly. Vittoria ho ovšem využívá pro výrobu ráfků a pneumatik.

 

Právě se děje

Další zprávy