Čtyřleté děti v Británii se neumí oblékat, používat WC ani pořádně mluvit, varuje inspekce

Magazín Magazín
3. 6. 2018 14:25
Spousta dětí předškolního věku ve Velké Británii se neumí oblékat či používat WC. Některé mají pouze třetinovou slovní zásobu a nedokážou vydržet sedět u pohádky. Šéfka britské školní inspekce varovala, že špatná startovní pozice dětí v prvním stupni vzdělávacího systému se podepisuje na jejich budoucím uplatnění.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Britské děti, které nastupují do školy, neumí pořádně mluvit, oblékat se a některé ani používat WC, nechala se koncem týdne slyšet šéfka britské školní inspekce Amanda Spielmanová. Podle ní to není pouze chyba rodičů a stát by se měl v tomto ohledu také angažovat.

Spielmanová na londýnském zasedání pečovatelů a pečovatelek uvedla, že některé děti nemůžou v rodinách vyrůstat šťastně, protože jim nikdo nečte pohádky na dobrou noc, neučí je říkanky ani abecedu.

Spielmanová předložila také výsledky výzkumu, ze kterého vyplývá, že některé čtyřleté a pětileté děti mají pouze třetinovou slovní zásobu, což představuje velký handicap již na začátku školní docházky. 

Ačkoliv šéfka inspekce nehodila vinu zcela na rodiče, zdůraznila, že v tomto ohledu zastávají jednu z nejdůležitějších rolí. Na zlepšení úrovně britských dětí by se ale podle ní měly podílet také pečovatelky.

Oznámila tak, že děti v prvním ročníku školní docházky, podle českého systému ještě v předškolním věku, by měly umět několik jednoduchých úkolů, jako je používat tužku, kopnout do míče, obout si boty a svléknout si kabát. Dalším požadavkem by podle Spielmanové mělo být porozumění slovům ne, stop a schopnost vydržet sedět u vyprávění. "Děti, které neměly to štěstí a rodiče se s nimi doma neučí říkanky nebo abecedu, potřebují více strukturovaného učení, aby nahradily to, co jim doma chybí," citoval ji britský deník DailyMail.

Šéfka školní inspekce také uvedla, že děti, které nemají ve čtyřech letech dostatečnou slovní zásobu, čelí komunikačním problémům a cítí se ve škole zmatené. "Jako dítě budete mít horší známky. Jako mladý dospělý budete mít problém najít práci. A jako rodič nebudete schopen vést své děti k učení. A to je velmi nebezpečný koloběh," řekla.

Zabrousila také na téma neschopnosti předškoláků používat toaletu. "V poslední době se objevily také zprávy o tom, že děti přišly do školky v plenách," sdělila Spielmanová.

Přestože by do výchovy ráda více zapojila pečovatelky a pečovatele, zároveň neusiluje o to, aby nahradili rodičovskou péči. Učitelky ve školce však tráví s dětmi velkou část jejich dne, a mohou tak napomoci zlepšit dovednosti dětí.

Spielmanová je známá také svou podporou samostatného učení dětí. Podle ní by jim mělo být umožněno běhat a hrát si v parku, včetně lezení na strom, protože "riskování je součástí dětství". Dodala, že přílišnou bezpečností "potlačujeme přirozenou zvídavost dětí a příležitosti k tomu, aby se učily".

Amanda Spielmanová, sama matka dvou dětí, vystudovala Cambridgeskou univerzitu a roky pracovala jako poradkyně v oblasti účetnictví a investic. V roce 2005 přešla do charitativní organizace ARK podporující děti, poté působila jako šéfka vládní organizace dohlížející na měření školních výsledků. Od roku 2017 je ředitelkou britské školní inspekce.

Video: Virus může za hloupnutí lidí. Nakaženo je 80 procent populace

Cytomegalovirem je nakaženo 80 procent populace, virus mění psychiku i inteligenci člověka, ten, kdo se jím nakazí, postupně hloupne, říká vědec Flegr | Video: Emma Smetana
 

Právě se děje

Další zprávy