Dospívání v domově plném knih má podle mezinárodní studie australské národní univerzity, na niž upozornil britský zpravodajský server The Guardian, pozitivní dopad na jazykovou a matematickou gramotnost v dospělosti.
Průzkum, jehož se zúčastnilo 160 tisíc dětí a dospívajících z 31 zemí, potvrdil, že domácí bohatá zásoba knih poskytuje absolventům středních škol znalosti na úrovni vzdělání vysokoškoláků, kteří příliš nečtou.
Dotazníkové šetření vedené psycholožkou z australské univerzity rovněž prokázalo, že vliv, který má vybavenost knihovny na gramotnost, je ve všech zemích podobný.
Psychologové ale dospěli k tomu, že se značně liší množství knih, které vlastní průměrná domácnost v jednotlivých zemích. Zatímco v Norsku je to něco kolem 215 knih, v Turecku je to pouhých 27.
Z výzkumu dále vyplývá, že adolescenti, kteří během dospívání nejsou obklopeni téměř žádnými knihami, dosahují pouze podprůměrných vědomostí. Těch průměrných lze dosáhnout tím, že v knihovně bude alespoň 80 knih.
Knihy ale nezlepšují jen schopnosti spojené s literaturou nebo jazykovou gramotností, pozitivní dopad mají i na matematické znalosti. Menší efekt vědci vypozorovali pouze u počítačové gramotnosti.