Proč lidé rádi jezdí na dovolenou na stejné místo? Můžou za to emoce, jídlo i rodinné tradice

Magazín Magazín
9. 6. 2018 12:32
Svět cestovatelů se dělí na dva tábory – jedni rádi prozkoumávají nová místa, zatímco druzí se s oblibou vracejí do stejných destinací. V čem spočívá jejich věrnost? Podle cestovatelů oslovených americkým serverem Huffington Post za to může nejen špičková péče hoteliérů, ale také emoce, historické souvislosti spojené s místem a rodinné tradice.
Pláž Brela na Makarské riviéře v Chorvatsku patří mezi oblíbené místo, kde tráví dovolené mnoho Čechů.
Pláž Brela na Makarské riviéře v Chorvatsku patří mezi oblíbené místo, kde tráví dovolené mnoho Čechů. | Foto: Shutterstock

Za cestovatelskou věrnost můžou emoce. Lidé se zkrátka rádi vrací na místa, kde jednou prožili řadu pěkných chvil třeba s rodinou či přáteli. Některé cestovní agentury se dokonce zaměřují na výlety za předky.

"Jedna z mých klientek odjela do Irska navštívit farmu svých předků. Setkala se se současnými obyvateli, se kterými si hodiny vyprávěla o předchozích majitelích farmy. Zážitek se jí líbil natolik, že se vydala i do jiných části Irska spojených s její rodinou," popsala americká blogerka Lisa Vogelová, autorka cestovních příruček.

Dobrým důvodem, proč se vracet na stejná místa, je také místní kultura a obyvatelé. "V Itálii jsem byla desetkrát, z toho jsem se sedmkrát zastavila v Bologni, kde mám kamarádky - původně kolegyně mojí matky," řekla Huffington Postu Vogelová.

Právě setkání s místními bývá na cestách to nejcennější. "Krásné turistické památky jsou dobré, ale dlouhodobý dojem ve vás nechají především vřelí místní lidé," uvedla cestovatelka a blogerka Alex Reynoldsová, známá také jako Lost With Purpose.

Gastronomie a "wow efekt"

Když je řeč o památkách, právě místa s bohatou historií bývají velmi často důvodem, proč se lidé stále vrací například do Itálie, kde se nachází velké množství památek zapsaných v UNESCO. Kromě nich ale turisté taktéž rádi znovu navštěvují místa s netypickou přírodou - ať už je to sopečná krajina, okolí horských štítů, nebo bělostné pláže tropických ostrovů.

K cestování patří i ochutnávání místních specialit. "Gastronomie je důležitým faktorem při vybírání destinace, stejně jako kultura a 'wow efekt', co všechno je potřeba vidět a poznat, proto se lidé vrací," sdělila April Merendová z bostonské agentury Gutsy Woman Travel s tím, že její klientky jezdí rády do Itálie, Francie a Španělska.

A jsou to právě okamžiky spojené s milými lidmi, dobrým jídlem a nezapomenutelnými zážitky, které přimějí cestovatele vracet se na místa, která dobře znají. "Jestliže je místo dělá šťastnými, pravděpodobně se neustále budou vracet zpátky," uvedla vedoucí editorka Nancy Schretterová z cestovatelského webu Family Travel Network s tím, že známá místa mají lidé navíc spojené s bezpečím a komfortem. 

Podle Davida Else, přispěvatele Lonely Planet, je dobré vracet se na místa, která člověk již jednou navštívil, třeba proto, aby odhalil místní tajemství nebo docenil věci, na které poprvé neměl tolik času. Spousta lokalit se navíc v průběhu času mění, takže přibývají nové restaurace nebo zajímavé aktivity k vyzkoušení. "Například Buenos Aires je místo, kam se lidé vrací, protože se zde vždycky něco děje a pořád se mění, ať už v oblasti umění, gastronomie, nebo nočního života."

Hoteliéři a provozovatelé restaurací se navíc učí preference svých stálých hostů, nabízejí jim speciální výhody a dodávají jim tak pocit výjimečnosti. 

Video: Rozhovor s Lucií Radovou o cestě Jižní Amerikou

Tuktuk mi přišel nerozbitný, je to šílená a nepohodlná motorová tříkolka, komplikace přišly, ale holčičí síla dokáže zázraky, říká Radová. | Video: DVTV, Martin Veselovský
 

Právě se děje

před 18 minutami

Renault propustí 15 000 lidí, z toho 4600 ve Francii

Francouzská automobilka Renault propustí na 15 000 lidí, z toho 4600 ve Francii. Chce tak během tří let ušetřit dvě miliardy eur (téměř 54 miliard Kč). Firma, která měla na konci loňského roku ve Francii zhruba 48 500 zaměstnanců a po celém světě pak necelých 180 000, by svůj záměr měla oznámit na páteční tiskové konferenci.

Renault se dostal do finančních problémů kvůli koronavirové krizi. Nyní čeká na dokončení plánované státní půjčky ve výši pěti miliard eur.

Společnost rozhodnutí o propouštění oznámila ve čtvrtek večer odborové organizaci. Záměrem je vyhnout se přímému propouštění. Počítá se s dobrovolnými odchody, vnitrofiremními přesuny a s rekvalifikacemi, uvádějí zdroje AFP.

Zdroj: ČTK
Další zprávy