reklama
 
 

Kutná Hora turisty vítá, za pár let může být hůř. Město nechce skončit jako Krumlov

14. 7. 2019 16:27
Kutnou Horu každý rok navštíví zhruba milion turistů, před deseti lety sem přitom zavítalo o polovinu lidí méně. Nejvíce je lákají nejen památky UNESCO, ale také kostnice v Sedlci. Přestože počet českých i zahraničních návštěvníků každým rokem roste, místním to zatím nevadí. Jediné, čeho se obávají, je, aby se z jejich města nestal skanzen, podobně jako z Českého Krumlova.

Před 24 lety se středočeské město dostalo na seznam světového dědictví UNESCO. Hodnotitelé z odborné organizace OSN pro vzdělání, vědu a kulturu uznali, že historické jádro města, chrám svaté Barbory a katedrála Nanebevzetí Panny Marie v Sedlci představují architektonické skvosty evropského významu.

Památky tohoto středočeského města každým rokem přilákají okolo milionu návštěvníků, a to nejen z České republiky, ale i ze zahraničí. Z oficiálního součtu návštěvnosti jednotlivých památek ve městě vyplývá, že počet turistů se za posledních 10 let zdvojnásobil. Zatímco v roce 2008 přilákal chrám svaté Barbory téměř 211 tisíc návštěvníků, loni to bylo již 324 tisíc lidí.

I přes rostoucí popularitu této památky však první červencový čtvrtek po poledni na davy před chrámem nenarazíte. Kolem dokola se trousí skupinky zahraničních turistů pod taktovkou průvodce, na lavičce pod stromem odpočívají čeští návštěvníci důchodového věku a rodiny s dětmi míří do obchodu se suvenýry pro malou vzpomínku na výlet. "Tak my si vezmeme jedno pití a jednu tu pamětní medaili," prosí matka dvou chlapců prodavačku v malém kiosku.

Kromě repliky stříbrné mince, jejichž výrobou Kutná Hora proslula, map a pohledů si zde lze koupit také pamětní hrníčky, klíčenky nebo magnetky. "Nejvíc se prodávají sběratelské turistické věci, mince, pohledy, magnetky. Lidi si často odváží zboží, na kterém je chrám," vyjmenovává Kamila Dostálová, vedoucí turistických služeb z chrámu svaté Barbory.

Gotická stavba figuruje na seznamu světového dědictví od roku 1995 a spravuje ji arciděkanství v Kutné Hoře. Farnost se nyní snaží přizpůsobovat i kontinuálně rostoucí návštěvnosti. "Rozšířili jsme vstupní prostor v chrámu, do sakristie jsme přesunuli obchod se suvenýry a u vstupu zůstala jenom prodejna lístků," říká Dostálová s tím, že po dlouhé době loni také mírně navýšili vstupné.

"Srovnání moc nemáme, ale z našich interních informací vyplývá, že chrám navštěvuje o něco více zahraničních turistů, ale počtu českých návštěvníků se skoro vyrovnají," dodává. Lidé podle ní přijíždí především zájezdovými autobusy, vlastními auty a v poslední době také vlakem.

Důvodem zvýšeného zájmu podle ní může být i propagace organizovaná kutnohorskou radnicí. "Nedávno jsem si všimla, že České dráhy udělaly novou aplikaci a je tam i obrázek chrámu svaté Barbory, takže to je taky reklama," myslí si Dostálová.

To potvrzuje i 57letá Kutnohořanka a učitelka Irena. "Jezdím dost často z Prahy vlakem, a když přijde víkend, bývají vlaky plné turistů," říká.

Místní: Turisté nás zatím neobtěžují

Uvnitř pětilodní katedrály se skupinky asijských, španělských, ruských, anglicky mluvících i českých turistů rozmělní, takže tlačenice u pokladny nehrozí. Zájemci si u vstupu mohou vyzvednout informace v několika jazycích, ne všichni toho však využívají a namísto informací raději loví co nejzajímavější fotografie.

Přestože turistů v okolí chrámu každým rokem přibývá, místní obyvatelé se mu zatím nevyhýbají a rádi tam chodí na procházku. "Počet návštěvníků nevnímám nijak drasticky, ba naopak, myslím si, že je hezké, že do Kutné Hory jezdí lidé až z takové dálky," tvrdí dvacátník Vladimír. Sám žije v centru města a na příchozích turistech mu zatím vadí jenom občasný hluk, který jej ale nikterak zásadně neobtěžuje.

V tom se shoduje s jinou obyvatelkou Kutné Hory Veronikou, které turisté ve městě také nevadí. "Nepohybuje se jich tu tolik jako třeba v Praze a většinou bývají milí," říká s tím, že UNESCO přidává Kutné Hoře na hodnotě. "Kutná Hora je malé město a bez památek UNESCO by nebyla tak zajímavá. A určitě by sem nejezdilo tolik lidí," myslí si a dodává, že s vyšším počtem lidí by už měla problém. "Nemám ráda příliš rušno. Myslím, že turistů je tu vzhledem k velikosti města akorát," tvrdí.

Do Kutné Hory se většina návštěvníků vydává na jeden den, počet přenocování je podle statistik města poměrně nízký. "Zahraniční výletníci jsou nejčastěji z Ruska a Spojených států amerických. Turisté, kteří zůstávají v Kutné Hoře přes noc, jsou nejčastěji z Německa," říká místostarostka Silvia Doušová.

Oslovení provozovatelé hotelů se shodují, že krátkodobé pobyty u nich převažují a nejčastějšími hosty bývají Češi. V letní sezoně mívají pokoje vyprodané a potvrzují, že zájem o přespání se během posledních let zvedl. Ve městě je kromě oficiálních hotelů a penzionů dostupná také nabídka třináctky ubytování přes platformu Airbnb.

Alternativa k TripAdvisoru

Malebné centrum historického města je ve čtvrtek odpoledne spíše poloprázdné, uličkami se toulá pár organizovaných zájezdů a několik turistických hloučků, které dorazily na vlastní pěst. Pro spoustu z nich je nedílnou součástí prohlídky města zastávka ve staročeské restauraci Dačický, kde se servíruje svíčková na smetaně, guláš, řízek nebo smažený sýr.

Dačický v centru je nejlépe hodnocenou kutnohorskou restaurací na webu TripAdvisor a počet cizojazyčných recenzí pětkrát převažuje ty české. Průměrná cena jídla s přílohou se zde pohybuje okolo 250 korun, půllitr piva pak stojí 42 korun. U dřevěných stolů moc místních nesedí, salonky určené pro velké skupiny jsou zcela zaplněny turisty. Podle servírky mají podobně velké skupiny během léta neustále a bez rezervace si vícero lidí pohromadě nesedne.

Alternativou ke známým průvodcům nebo tipům na TripAdvisoru je bezplatná mapa Use-it, kterou zpracovávají místní dobrovolníci pro návštěvníky, již touží objevit místa mimo typická turistická lákadla. Její první kutnohorská verze vyšla loni v květnu, podobných map ale v Česku existuje více, například v Praze, Ostravě či Českém Krumlově. Cizinci si tady mohou přečíst, kde se dají koupit lokální výrobky, jak se mají chovat, aby neobtěžovali místní, nebo co zajímavého kromě památek UNESCO město nabízí.

Co je Use-it

Celoevropský projekt, jehož cílem je ukázat daná města očima místních. Vydávání publikací má několik zásad: mapy jsou nekomerční, aktualizované, upřímné, určené pro mladé cestovatele, k dostání zdarma a především vydávané místními. Nikdo neurčuje, kde má mapa vzniknout, jde čistě o iniciativu obyvatel daného města. První tištěná publikace vyšla v roce 1973 v Londýně, nezávisle na tom i v Amsterdamu a v roce 1974 také v Kodani.

Součástí alternativní mapy jsou i doporučení na bistra, kavárny a bary. Mezi nimi je i rodinná zahradní restaurace Čtyři sestry. Podle majitelky k nim chodí turisté na stálé menu i místní na polední nabídku, Češi tu převažují nad cizinci. Důvodem popularity je podle provozovatelů nejen zařazení do Gastromapy Lukáše Hejlíka či Use-it, ale i nabídka veganských nebo bezlepkových jídel.

Anglicky psaná mapa láká také do podniku Kozí plácek, který údajně slouží jako místo setkávání místních intelektuálů. Podle Simony Jakubcové, provozovatelky kavárny, sem však zavítají spíše Češi, zahraniční turisté tvoří 10 procent klientely.

Čeká Kutnou Horu osud Českého Krumlova?

Kutnohorskou Use-it podporuje radnice, kraj i stát. Mapu lze najít v informačních centrech, restauracích nebo kavárnách. "Hlavním cílem pro mě je ukázat, že se v Kutné Hoře dá prožít i několik dní a že se nejedná o město, které je potřeba proběhnout a jet po pár hodinách pryč," říká Tereza Pavelková, koordinátorka kutnohorské Use-it.

Pavelková si myslí, že turisté zatím život ve městě nijak výrazně nenarušují. "Naopak jsou zajímavým finančním zdrojem pro mnoho subjektů v centru města. Mohu jen doufat, že se Kutná Hora nezmění ve 'skanzen', kterým se pomalu bohužel stává například Český Krumlov," dodává.

Podle učitelky Ireny byli turisté vždy součástí místního koloritu a větší nárůst v návštěvnosti vnímala především po roce 1989. "Začali se objevovat průvodci s deštníky a i místní lidé si založili živnost," tvrdí. Turisté jí ani po letech nevadí, je naopak ráda, že díky UNESCO a vstupu České republiky do Evropské unie se spousta památek renovovala.

Prim v propagaci cestovního ruchu hraje v posledních letech také Instagram. Po zadání hesel jako #visitkutnahora nebo #kutnahora se nejčastěji objevují záběry chrámu svaté Barbory a jeho okolí a pak také kostnice v Sedlci. Ročně zde přivítají téměř půl milionu návštěvníků, což ji činí 17. nejnavštěvovanějším místem v České republice. Co do počtu turistů loni předčila i hrad a zámek v Českém Krumlově. Zásadní měrou se na tom může podílet i pravidelné zařazování podzemní kaple s kostmi zemřelých mezi nejstrašidelnější místa v Evropě.

"Dobrý den, lístek… eh, tickets?" zdraví příchozí návštěvníky zaměstnanec kostnice. Kromě českých turistů zde nejčastěji pozorují návštěvy z okolních států, Francie, Ruska, ale také Číny či Tchaj-wanu. Informační letáky o kostnici jsou dostupné také v japonštině či turečtině.

Nové parkoviště a cyklostezka

Ačkoliv ve čtvrtek odpoledne má kostnice daleko k přeplněnosti, zaměstnanci přiznávají, že občas se u vstupu do podzemí tvoří fronty. Nedávno se proto farnost rozhodla prodej vstupenek přesunout o kus dál do informačního centra v Zámecké ulici. Další opatření pro potenciálně se zvyšující počet návštěvníků podle ředitelky organizační složky farnosti v Sedlci chystají. Na webu například informují o tom, ve které časy lze očekávat nejvyšší počet návštěvníků. 

Kolik za co v Kutné Hoře zaplatíte

  • Parkování: lze najít i zdarma
  • Veřejné WC: 10 Kč
  • Vstupné do Chrámu svaté Barbory: 120 Kč dospělý/90 Kč senioři/50 Kč děti
  • Vstupné do kostnice v Sedlci: 90 Kč dospělý/60 Kč děti, studenti, senioři a ZTP
  • Oběd: Od 130 Kč
  • Zmrzlina, kopeček: 25 Kč

"Celá kostnice prochází rozsáhlou a velmi náročnou obnovou, jejíž součástí je i studie pohybu návštěvníků. Okolo kostela Všech svatých vznikl kvůli sanaci výkop, ve kterém do budoucna vznikne expozice a prodejna suvenýrů. Zároveň se po současných schodech vedoucích do dolní kaple bude pouze vcházet, vycházet se bude pouze plánovaným obchodem po schodech jiných. Tím pádem bychom měli docílit toho, že budou návštěvníci plynule cirkulovat a podesta, ve které se nyní nachází prodejnička suvenýrů a zároveň vstup a výstup, se nebude ucpávat tak, jak je tomu nyní," vysvětlila ředitelka organizační složky farnosti v Sedlci Radka Krejčí. 

V dolní kapli se návštěvníci chovají většinou spořádaně, podle místních však občas dělá problém dodržování piety hřbitova okolo kostela Všech svatých. Turisté se tu prolínají s lidmi, kteří se přišli na hřbitov modlit a vzpomínat na blízké. Zaměstnanci kostnice se tak obávají, aby se Sedlec jednou nestal dalším Krumlovem.

Podle místostarostky se však Kutnohorští zatím bát nemusí. "Nic nenasvědčuje tomu, že bychom se v nejbližších letech ocitli ve stejné situaci, v jaké je Český Krumlov. Nejnavštěvovanějšími památkami jsou a myslím, že i nadále zůstanou, chrám svaté Barbory a kostnice. Funguje to tak, že autobusy turisty přivezou téměř až k dané památce a tam je zase naberou, takže větší hordy turistů v centru města prakticky nepotkáte, hlavní turistický ruch se odehrává v okolí výše zmiňovaných památek. Naopak ze strany města jsou tendence dostat více lidí do centra města," tvrdí.

Problémem však je nedostatek parkovacích míst v Sedlci, který radnice momentálně řeší. "Dalším projektem ve fázi přípravy dokumentace pro provedení stavby je cyklostezka podél toku Vrchlice, spojující historické centrum města s katedrálou v Sedlci," dodává Doušová.

Vzhledem k tomu, že Kutná Hora počet turistů zatím zvládá, nemá radnice v plánu zásadně měnit způsob propagace. Naopak by podle místostarostky rádi více využívali sociální sítě, a to především Instagram. Vloni ve spolupráci s agenturou CzechTourism přijelo do Kutné Hory celkem 226 novinářů a zástupců cestovních kanceláří z různých zemí světa, kteří středočeské město dále propagují na svých kanálech.

A co by změnili místní? Navrhují například poplatkový systém pro zájezdové autobusy, podobně jako v Českém Krumlově, nebo větší podporu suvenýrů vyrobených místními.

autor: Magdaléna Daňková | 14. 7. 2019 16:27

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama