Na lodi z PET lahví až do Alžírska. Čeští dobrodruzi vybrali na expedici 117 tisíc korun

Petra Jansová Petra Jansová
12. 11. 2015 13:43
Český cestovatel Albert Fikáček se poprvé na cestu přes Středozemní moře vydal před pěti lety. Tehdy ale jeho plavidlo postavené z plastových lahví ztroskotalo poblíž Korsiky. Překonat moře a doplout do Alžíru se chystá už podruhé. Na internetu vybral 117 tisíc korun na lepší vybavení a šanci na úspěch podle něho zvyšuje i změna v přístupu k expedici. "Rozhodně cítím, že mě prožitá dobrodružství v životě lidsky hodně posouvají. Lépe si pak uvědomuji, co v životě důležité je a co ne," vysvětluje v rozhovoru pro Aktuálně.cz.
Albert Fikáček
Albert Fikáček | Foto: archiv Alberta Fikáčka

Aktuálně.cz: Na portálu Hithit se vám podařilo vybrat požadovaných 117 tisíc, a můžete tedy vyplout. Jaký máte pocit?

Albert Fikáček: Jsme z výsledku nadšeni. Je skvělé, že nemusíme dělat kompromisy s bezpečností. Peníze jsou určeny hlavně na lodní motor, záchranný ostrůvek a podobně.

Albert Fikáček
Albert Fikáček | Foto: archiv Albert Fikáček

A.cz: Vyrazil byste na cestu i v případě, že byste potřebnou částku nevybrali?

Kdyby se částka nevybrala, pluli bychom pravděpodobně taky, jen by nám trvalo opravdu dlouho si na to vydělat.

A.cz: S plachetnicí vyrobenou z PET lahví jste se na Středozemní moře vydali už před pěti lety. Tehdy vaše cesta za dobrodružstvím skončila u Korsiky. Šlo o chybu v konstrukci?

Ta chyba byla spíš ve mně než v konstrukci. Neměl jsem dostatek zkušeností, špatné meteorologické informace a v tu nejlepší chvíli mi selhal motor. Když se daří, tak se daří. (smích)

A.cz: Teď už máte více zkušeností a lepší loď?

Jiný je hlavně přístup k projektu. Máme jasný cíl, jsme si vědomi rizik a cíleně je eliminujeme. Rozhodně už to není ve stylu "ono to nějak dopadne". Samozřejmě to samo o sobě úspěch nezaručuje, ale rozhodně to šanci výrazně zvyšuje.

A.cz: Splňují loď a posádka veškeré formality potřebné k legálnímu vyplutí?

Co se legality týče, tak mám platný kapitánský průkaz jak český, tak chorvatský, průkaz radiotelefonisty a o registraci lodě jednáme s ministerstvem dopravy.

A.cz: V internetové kampani, ve které jste vybírali peníze, jste tvrdili, že cestou se snažíte upozornit na znečistění moří. 

To pouze částečně, rozhodně to nebyl hlavní důvod plavby ani stavby lodě. Dokonce jsem si v té době ani neuvědomoval, jak moc vážný problém to je. Až když jsem začal později na moře pravidelně jezdit, tak jsem začal pozorovat zoufalost situace.

A.cz: Takže jste primárně vyrazili za dobrodružstvím...

Rozhodně cítím, že mě prožitá dobrodružství v životě lidsky hodně posouvají. Lépe si pak uvědomuji, co v životě důležité je a co ne.

A.cz: Na první plavbu po Středozemním moři jste se vydal sám. Tentokrát budete čtyři. Cestujete raději sám, nebo ve společnosti?

Se společností je to vždycky veselejší, ale raději sám než se špatnou společností. (smích) Cestování sólo má ale velkou výhodu v tom, že se dostanete velmi rychle k místním lidem. Navíc se taky daleko rychleji naučíte jejich jazyk.

Albert Fikáček

Albert Fikáček
Foto: archiv Expedition Club

Narodil se v roce 1988

Od svých 14 let cestuje stopem po Evropě, v 17 letech dojel poprvé také do Afriky

Procestoval mj. Súdán, Irák, Mali, Senegal, Mauritánii, Egypt, Indii, Bangladéš, Kanadu či USA

Přeplout Středozemní moře na plachetnici z plastových lahví se pokusil už v roce 2005

A.cz: Cestování je nejenom vaším koníčkem, ale i obživou. Čechům prodáváte zájezdy, které v běžných cestovních kancelářích nenajdou. Jaký je o ně zájem?

O cesty zájem je, a dokonce si naštěstí můžeme vybírat, koho vezeme. Podstatou je vytáhnout lidi trošinku z komfortní zóny, aby mohli poznat nejen svět, ale i sebe v nových situacích. V klubu si vybíráme spíše náročnější cíle cest. Z těch nejjednodušších to jsou například Ukrajina nebo bosenské hory a z těch náročnějších Špicberky, Himaláje nebo Sibiř. Příští rok plánujeme Alžírsko, Maroko a Etiopii. Čadské jezero nám bohužel zakázal náš krizový manažer kvůli epidemiologické a politické situaci. Přece jen jsme zatím dovezli všechny živé a zdravé domů a nechceme, aby tomu někdy bylo jinak.

A.cz: Jsou Češi konzervativnější turisté, kteří dávají přednost známým destinacím, protože se bojí riskovat?

Někdy mívám ten pocit. Na druhou stranu Čechy potkávám po celém světě, ať už tam žijí, nebo cestují.

A.cz: Kolik zemí jste už navštívil?

Nemám to spočítané a počítat to ani nechci. Jsou země, které bych si v pomyslném seznamu mohl odškrtnout, ale ničím mě neobohatily, a pak jsou země, které se mi navždy vryly do paměti.

A.cz: Mezi vaše nejoblíbenější destinace patří Afrika. Proč? 

Afrika mi přijde krásně nespoutaná, možná proto nás Evropany tak děsí. Mé sympatie určitě má. Alžírsko je jedna ze zemí, do kterých se mi nepodařilo se podívat. Při neúspěšné plavbě před pěti a půl lety jsem si jej schoval právě na opakování plavby.

A.cz: Neustále jste na cestách. V Česku je vás nesnadné zastihnout. Za cestování musíte utratit majlant.

Záleží na stylu. Teď už občas použiji letadlo, ale první cesta do Afriky byla stopem, to už bude 10 let, a stála mě v přepočtu něco málo přes tisícovku. Musel jsem to ale vynahradit velkou mírou odhodlání.

A.cz: Dokonce jste musel i žebrat. 

To je nadnesené slovo, ale s kytarou na ulici jsem si už něco vydělal. (smích) No tak tedy dobrá. Když si někdo kupoval večeři, občas jsem jej poprosil, jestli by nekoupil jednu i pro mě. Funguje to od Afriky po Kanadu. Musíte být ale připraveni "svůj dluh" kdykoliv splatit, když potřebuje pomoc zase někdo jiný.

A.cz: Co vás na cestování kromě dobrodružství tak láká?

To nejkrásnější na cestování je, že můžete žít tady a teď, nemusíte se starat o to, co bude zítra nebo za rok. Také se mi hodně líbí, že život na cestách je daleko intenzivnější a zážitky jsou na sebe hustěji naskládané. Situace jsou často nové a neznámé a vy nemůžete používat své obvyklé reakce, které máte doma na každou situaci natrénované. A v neposlední řadě je při cestování snadné si uvědomit, co je v životě důležité a co ne.

Na plachetnici z PET lahví do Alžírska | Video: YouTube
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 15 minutami

Stát zřejmě získá větší přehled o pracovní době strojvedoucích, senátoři novelu schválili

Stát zřejmě získá přehled o dodržování pracovní doby a doby odpočinku strojvedoucích na dráze. Umožní mu to novela drážního zákona, kterou ve středu beze změny schválil Senát. Musí ji ještě podepsat prezident. Jde o jeden z posledních zákonů, který schválila Sněmovna těsně před volbami. Pokud by ho Senát zamítl nebo vrátil, návrh by skončil svoji legislativní pouť, protože minulé volební období Sněmovny již skončilo.

Zdroj: ČTK
Další zprávy