Česká fotka Perseid zaujala v NASA. Američané ji vybrali jako Astronomický snímek dne

hrz
14. 8. 2017 11:35
Maximum meteorického roje Perseid nastalo v noci z 12. na 13. srpna, nicméně meteory létají dál. Perseidy dávají ze všech rojů nejvíce jasných meteorů, neboli bolidů. Tato nebeská podívána před několika dny přinesla úspěch českému astrofotografovi Petru Horálkovi. Jeho meteory z roje Perseid proti letní Mléčné dráze nad astronomickým táborem na slovenské Vrchteplé vyhlásila NASA jako Astronomický snímek dne. Horálek v tomto projektu uspěl již podesáté.
Foto: Petr Horálek

Zpravidla po svátku svatého Vavřince, tedy po 10. srpnu, nastává maximum meteorického roje Perseid. Letos to bylo ze soboty na neděli. Jejich pozorování a focení bývá oblíbenou zábavou astronomů i hvězdářských nadšenců.

Perseidám patřil také prestižní Astronomický snímek dne, který vyhlašuje americká NASA. Na 10. srpna 2017 vybrala fotografii od českého astrofotografa Petra Horálka "Noc Perseid".

Zobrazuje meteory z každoročního letního roje nad slovenskou vesnicí Vrchteplá z roku 2016, kde se tehdy konala jubilejní 30. mezinárodní "Expedícia Perzeidy". Ta letošní expedice právě probíhá.

Petr Horálek má úctyhodnou bilanci, některý z jeho četných snímků vybrala NASA už podesáté. Nesmírně ho těší, že hned tři byly pořízené zde v Česku, jeho nejnovější úspěch vznikl u našich sousedů na Slovensku. Jedná se letos  už o druhou vybranou fotku slovenské krajiny. Tu první publikovala NASA 29. dubna pod názvem Oblouky jara. Zobrazuje Mléčnou dráhu nad slovenským vrcholem Chopok, jejím autorem je slovenský fotograf Ondrej Králik.

Mottem projektu Astronomický snímek dne je "Objevujte vesmír!" Každý den je představen jiný obrázek nebo fotografie našeho fascinujícího vesmíru, spolu se stručným vysvětlením napsaným profesionálními astronomy.

Osadu Jizerka už několik let kromě turistů navštěvují i astronomové. Území kolem ní je totiž jedno z mála míst v České republice, kde je možné pozorovat hvězdy bez znatelného umělého osvětlení. | Video: Akademie věd ČR