Češi vyvíjejí hru o bezdomovcích. Cílem nebude dostat se z ulice, ale přežít, tvrdí tvůrci

Prokop Vodrážka Prokop Vodrážka
15. 4. 2016 9:03
Zážitek, který ve skutečnosti nikdo zažít nechce. Dvě česká vývojářská studia připravují simulátor o nástrahách bezdomovectví. Ve hře Hobo: Tough Life (Tvrdý život bezdomovce) tak musí hráči okrádat kolemjdoucí, shánět oblečení či alkohol a snažit se přežít nástrahy velkoměsta, které připomíná Prahu. „Je možné, že se staneme pro určité lidi bizárem, ale strach z toho nemáme. Hra bude daleko propracovanější a smysluplnější,“ vysvětluje kreativní vedoucí hry Roman Valenta, který poskytl Aktuálně.cz rozhovor.
Trailer ke hře Hobo: Tough Life | Video: Hobo: Tough Life / T4J & Moravia Tales

Proč jste se rozhodli vytvořit hru o bezdomovcích?

Začalo to poměrně nevinně, rozhodně tam nebyl nějaký kalkul. Původní hra měla být pro mobily, neměla si brát žádné servítky a měla být výrazně jednodušší. Nové grády tam přinesli až kluci ze studia T4J, kteří nám pomohli hru rozvést. Za myšlenkou ale nehledejte nic hlubšího.

Život bez domova je citlivé téma, nebojíte se, že bude hra vnímána jako výsměch?

Je jasné, že komunita hejterů se vždy objeví, ale to se nedá nic dělat. Zatím jsou reakce spíš pozitivní, což nás příjemně překvapilo. I z toho, jak hru zatím prezentujeme, mají lidé pocit, že ji chceme pojmout seriózně, ne se nějakým způsobem bezdomovcům vysmívat.

Dá se hra brát jako simulátor života na ulici?

Je to trošku nadsazené, já bych to uváděl jako hru.

Foto: Hobo: Tough Life / T4J & Moravia Tales

Často se z podobných her stanou kuriozity, podobně například dopadl Kozí simulátor. Nebojíte se, že dostane hra ten punc "bizáru"?

Je možné, že se staneme pro určité lidi bizárem, ale strach z toho nemáme. Soudě dle dosavadních reakcí můžu usuzovat, že lidé pochopili, že se nejedná o bizarnosti jako Kozí simulátor, protože hra bude daleko propracovanější a smysluplnější.

V popisu hry tvrdíte, že vyprávíte příběhy těch méně šťastných. Kde jste brali inspiraci?

Začali jsme hledáním na internetu, takže jsme našli několik příběhů, hlavně tedy ze zahraničí. Poslední dobou se osmělujeme a snažíme se oslovovat lidi na ulici. Zatím ještě nejsme profinancováni, takže se takovíto lidé hůře oslovují, když jim nemáte co nabídnout. Ale věřím, že když peníze seženeme, dostaneme se k těm skutečným lidem na ulici a jejich příběhům.

Když jsme u toho financování, tak jak jste na tom s penězi?

Nedávno jsme dostali příležitost od jedné firmy, která se nám ozvala i díky úspěchu na Greenlightu na Steamu (platforma určená k digitální distribuci her, pozn. red.), vše je ale teprve na začátku, takže bych to nechtěl zakřiknout. Jinak samozřejmě pokud to nevyjde, pokusíme se oslovit lidi i přes crowdfunding.

A když ani to nevyjde?

Tak jsme rozhodnuti hru dodělat na koleni, i když to pak bude poznat na kvalitě.

Jaký je rozpočet?

Hra se dá udělat za jeden milion, nebo také za třicet. Máme vymyšlených několik variant, ale výsledná částka se vždy promítne v kvalitě.

Jedna část vašeho studia je z Olomouce, druhá z Ostravy, přesto se bude hra odehrávat v Praze. Proč?

Zaprvé jsme chtěli dělat hru z nějaké metropole a zároveň jsme Češi, takže Praha byla docela přirozená volba. My jsme se nesnažili přímo klonovat Prahu, abychom se poté vyhnuli nějakým kritikám a nebyli tím svázáni, ale Pražáci určitě několik míst poznají.

Foto: Hobo: Tough Life / T4J & Moravia Tales

Bezdomovci jsou často terčem fyzických útoků. Jak to bude s násilím ve hře?

Násilí se nevyhneme, chtěli bychom v tomto směru hru ladit hodně realisticky. Hra bude hráče nabádat k tomu, aby násilí nevyužíval, ale když k tomu už dojde, bude to vždy silná událost, která bude dál rezonovat.

Mnoho bezdomovců si „vydělává“ žebráním nebo drobnými krádežemi. Bude i tento aspekt ve hře?

Rozhodně, během konverzací s náhodnými kolemjdoucími bude možnost okrádat, žebrat peníze, prodat nějaké předměty a podobně.

Jak jste se ve hře vypořádali s alkoholem, který je pro tuto komunitu běžnou součástí?

Alkohol samozřejmě bude přítomný, protože je s bezdomovectvím neodmyslitelně spjat. Bude to fungovat podle jakýchsi archetypů, takže někteří bezdomovci budou na alkoholu závislejší než jiní. Alkohol bude vzpruha, pomocí které si bude možné zlepšit morálku, na druhou stranu to bude mít neduhy, takže se člověk bude moct dostat do nepoužitelného stavu. V podstatě tedy stejně jako v reálu.

Co bude cílem hry? Dostat se z ulice, nebo "jenom" přežít?

Ve hře neexistuje lineární příběh, je to spíše řada událostí, které se mohou a nemusí stát. Určitě je cílem přežití tuhé zimy, která se blíží, ale jsou tam i další zajímavé reálie, které zatím prozrazovat nebudu. Rozhodně to ale není hra, kdy by se měl hráč na konci dostat z ulice, je to příběh člověka, který už není schopný dostat se zpátky do systému.

Důležitým faktorem ale bude i to, jakým způsobem budete přežívat. Vy můžete hrát absolutního sobce, který kašle na ostatní a mnoho lidí kvůli němu umře, nebo se můžete snažit pomoci přežít i jiným. Člověk tak může mít radost i z těchto morálních hledisek.

Martin Veselovský na zvláštní prohlídce hlavním městem - jeho průvodcem je Jan Badalec, který žil mnoho let na ulici a nyní se snaží zprostředkovat zájemcům, jak vidí Prahu bezdomovci. | Video: DVTV
 

Právě se děje

Další zprávy