Dior čelí kritice za reklamu na parfém. Je rasistická a uráží indiány, tvrdí lidé

Magazín Magazín
2. 9. 2019 16:30
Módní značka Dior stáhla ze svých sociálních sítí novou reklamu na parfém Sauvage. Spot, který společnost nazvala jako "autentickou cestu hluboko do duše domorodých Američanů na posvátném území", pobouřila neziskové organizace i veřejnost. Kritici jej označili za rasistický a společnost podle nich jen využila indiány ke své propagaci a zisku.
Zakázaná reklama na parfém Dior | Video: Youtube.com

Reklama, kterou Dior zveřejnil minulý týden na Twitteru a po kritice ji opět stáhl, se odehrává v srdci jihozápadního Utahu. Kromě Johnnyho Deppa v ní hraje také válečný tanečník domorodého kmene Rosebud Siouxů Canku One Star a kanadská herečka s indiánskými předky Tanaya Beattyová. 

Video eskaluje ve chvíli, kdy Johnny Depp dojde na útes, kde zahraje skladbu od slavného šavanského kytaristy Linka Wraye. To vše pod heslem "Sauvage", což ve francouzštině znamená divoký či nespoutaný.

Právě spojení názvu parfému za v přepočtu tři a půl tisíce korun a americké domorodé kultury rozčílilo veřejnost i řadu neziskových organizací pracujícími s indiánskými kmeny. 

Crystal Echo Hawková z organizace IllumiNative, zabývající se zobrazováním amerických indiánů a dalších členů americké společnosti v médiích, britskému zpravodajskému serveru The Guardian řekla, že reklama je velmi urážlivá a rasistická. "Nechápu, jak si v roce 2019 někdo může myslet, že taková kampaň bude dobře fungovat," dodala. 

Zobrazení indiánů jako divochů podněcuje rasismus

Indiáni jsou s parfémem Dioru Sauvage spojeni již od 60. let uplynulého století, pokračování tohoto narativu však řada lidí ostře kritizuje. "Tyhle typy narativů o indiánech jako divoších jim škodí a podněcují rasismus," uvedla Echo Hawková. 

Dallas Goldtooth z organizace usilující o spravedlivé podmínky pro domorodé Američany Indigenous Environmental Network uvedl, že reklama je protkaná ironií a absurditou. "Upřímně jsem nemohl dělat nic jiného než se smát," napsal na Twitteru. "Je politováníhodné, jestli si Dior myslel, že něco takového bude fungovat," dodal.

Francouzská módní značka uvedla, že spot byl vytvořen ve spolupráci s konzultanty a advokačními organizacemi zastupující domorodé kmeny.

Reklama podle ní měla bořit zaběhnutá klišé o indiánech a předejít negativnímu zobrazení a využívání kultury amerických domorodých obyvatel. Podle kritiků se však pokus nepovedl a pořád se jedná o reklamu "notoricky rasistické společnosti na produkt označovaný jako "Divoký"", jak uvedla jedna z amerických blogerek. 

Podívejte se také na video: Údajně sexistickou reklamu Volkswagenu úřad v Británii zakázal

Údajně sexistickou reklamu Volkswagenu úřad v Británii zakázal | Video: Volkswagen
 

Právě se děje

Další zprávy