Foto: Magistrála není výmyslem komunistů. Rozvíjela ji už první republika i nacisti

Foto: Magistrála není výmyslem komunistů. Rozvíjela ji už první republika i nacisti
Příběh severojižní magistrály se začal psát mnohem dříve než v 60. a 70. letech 20. století. Severojižní městská třída se začala plánovat už za první republiky.
Nekoncepčnost magistrály byla do určité míry ovlivněna už na konci 19. století. Pozemky na místě hradeb totiž odkoupily dva subjekty. Jedním z nich byla Praha, která na nich od Florence po I. P. Pavlova plánovala umístit parky a v nich veřejné budovy, včetně nádraží. Druhou část od I. P. Pavlova až po Karlov získaly Vinohrady s tím, že je rozparcelují.
"Tento příběh je v podstatě důkazem toho, že Praha se vyvíjela nekoncepčně vždycky a že do parkového okruhu umístila veřejné stavby, pro které již nezbylo místo," dodává Petr Kučera.
Na místě barokních bastionů bylo postaveno Těšnovské nádraží. Levé křídlo nádražní budovy považované za jednu z nejhezčích ve své době muselo ustoupit v roce 1974 právě stavbě magistrály. Zbytek nádraží byl přes nesporné architektonické kvality odstřelen v roce 1985.
Foto: Jakub Plíhal
Severojižní magistrála se začala budovat v 60. letech. Koncepci, která měla urychlit průjezd Prahou, ale řešili už urbanisté mnohem dřív a její současná nekoncepčnost do určité míry souvisí už s koncem 19. století. Tehdy se začaly bourat městské hradby, na jejichž místě magistrála vznikla. Revitalizaci, která by měla přinést zlepšení životních podmínek v jejím bezprostředním okolí, řeší pro magistrát dánská kancelář Gehl Architect ve spolupráci s urbanisty z Institutu plánování a rozvoje. Historický kontext v rámci komentované procházky představil architekt a popularizátor architektury Petr Kučera.
 

Právě se děje

před 30 minutami

Kvůli vážné dopravní nehodě je obousměrně přerušený provoz na Pražském okruhu u Modletic

Kvůli vážné dopravní nehodě je obousměrně přerušený provoz na Pražském okruhu u Modletic. U sjezdu z dálnice D1 se ve směru na Ruzyň srazilo nákladní auto s dodávkou. Před místem nehody se tvoří kolona. Vyplývá to z informací pražské policie a na dopravním webu Ředitelství silnic a dálnic.

Nehoda se stala kolem 07:15 na 77. kilometru Pražského okruhu. "Probíhá vyprošťování osoby. Doprava je zastavena v obou směrech a okruh je neprůjezdný," uvedla na Twitteru police. Její mluvčí Jan Rybanský doplnil, že orientační dechová zkouška u řidičů byla negativní.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 1 hodinou

Provoz na dálnici D1 přerušila na 169. kilometru nehoda kamionu, tvoří se dlouhé kolony

Provoz na 169. kilometru dálnice D1 je kvůli nehodě kamionu z pondělního večera stále přerušen a v obou směrech se tvoří dlouhé kolony. Vyplývá to z informací Ředitelství silnic a dálnic a policie. Doprava je z dálnice odkláněna mezi exity 168 a 178. I objízdná trasa je ale podle policie přetížená. Policie původně v noci na dnešek na Twitteru informovala o obnovení provozu na D1, ale zprávu pak smazala a vydala nové informace.

Bulharský kamion se převrátil v pondělí okolo 19:15 v zúženém úseku. Zcela tak zablokoval oba směry D1. Při nehodě nikdo neutrpěl vážnější zranění, řekl mluvčí jihomoravských policistů Bohumil Malášek. V kamionu byly krabice s pivem, které bylo potřeba přeložit do jiného vozu. "V průběhu noci se podařilo vyprostit havarovaný kamion. Nyní probíhá úklid vozovky. Objízdná trasa je přetížená, v ranní špičce je na ní velké riziko tvorby kolon," sdělila policie v úterý ráno na Twitteru.

Zdroj: ČTK
Další zprávy