Soutěž Interiér roku vstoupila do svého jubilejního desátého ročníku. Již 29. dubna poznáme výherní realizace, které oslnily nejen renomovanou porotu. Zásadní změnou je přesun akce do velkého divadelního sálu DOX+. Narůstající zájem účastníků sice přerostl možnosti původního auditoria, i tak organizátoři pupeční šňůru s galerijní částí DOX nepřestřihli. V prostorách jejího nádvoří se bude konat afterparty.
"Ceny budou opět předány jako vrcholný bod mezinárodního kongresu o bydlení, designu a architektuře Living Forum v pražském Centru současného umění DOX, který má letos téma Odvážné interiéry zítřka. Budoucnost patří udržitelnosti, proto jsme s nadšením uvítali možnost propsat tuto filozofii do podoby samotného ocenění," říká zakladatel a ředitel Interiéru roku Petr Tschakert.
Zajímavé kategorie a přihlášky
Boje o prestižní ocenění se uskuteční hned v několika kategoriích, a to například Interiér roku - HLAVNÍ CENA, Soukromý interiér (novostavba), Veřejný interiér (kavárny, restaurace a hotely) či Cena novinářů.
Laici a milovníci designu a architektury mohou své favority podpořit v rámci hlasování veřejnosti. "Je velmi zajímavé sledovat, do jaké míry se shodují, nebo naopak liší preference odborné poroty, novinářské poroty a veřejnosti," tvrdí organizátoři. Hlasovat může veřejnost na stránkách Interiéru roku po celý březen.
Do desátého ročníku soutěže se už od září mohou hlásit architekti a interiéroví designéři z Česka i Slovenska, přičemž uzávěrka přihlášek je 22. února. Účastnit se mohou se soukromými i veřejnými interiéry, které byly navrženy v souladu s pravidly a dokončeny výhradně v roce 2024.
Soutěž vznikla na základě impulzu mnoha architektů a interiérových designérů, s nimiž zakladatelé tehdy intenzivně spolupracovali v rámci Institutu bytového designu. "Upozorňovali nás na skutečnost, že se žádná ze soutěží a cen nevěnuje interiéru jako středobodu svého zájmu a možná i díky tomu prorůstá laickou, ale i odbornou veřejností intenzivní názor, že vnitřní prostor není zase až tak důležitý," dodávají.
Věhlasná porota
O vítězích rozhodne mezinárodní odborná porota pod vedením emeritního rektora pražské Vysoké školy uměleckoprůmyslové, architekta a designéra Jiřího Pelcla.
Kromě několika Čechů bude o vítězích rozhodovat i španělský architekt José Toral, italská architektka Daniela Coll a řada dalších. V porotě zasednou i tuzemské osobnosti s výjimečnými výsledky v oblasti vizuální kultury. Oborová pestrost poroty je záměrná. Výsledky díky tomu budou více zohledňovat interiér jako multidisciplinární, nikoliv jen architektonický obor.
Poetický charakter a úcta k řemeslu
Letošní podobu ocenění navrhnou designéři Michaela Tomišková a Jakub Janďourek alias Studio Dechem. Ti se rozhodli pro materiál nazvaný Fragmentglass. Díky recyklovanému sklu mohou vytvořit jedinečnou strukturu s velmi poetickým charakterem s pragmatickým pozadím. Tvůrci využijí vyřazené vázy a stínidla i technologický odpad, který je s výrobou skla neodmyslitelně spojený.
"Vyhodit takové předměty bolí. Při výrobě jsme jim věnovali stejnou péči jako všem ostatním. Jejich přetavením získáme deskový materiál, který má vždy unikátní strukturu, kterou nelze replikovat do stejné podoby," vysvětluje Tomišková. Z úcty k vynaložené energii, práci řemeslníků, ale i k materiálu samotnému se autoři rozhodli zbytkové sklo využít a přetavením mu vdechnout další život. Ceny opět vyrobí sklárna BOMMA.
Čím porotu nadchl výherce devátého ročníku?
Absolutním vítězem předchozího ročníku ocenění Interiér roku se stala rekonstrukce domu v Kutné Hoře Jana Holuba a Tomáše Hanuse ze studia BYRÓ ARCHITEKTI.
Mezinárodní porota ocenila citlivé začlenění nových prvků do původních konstrukcí, promyšlenou práci se světlem a barvami nebo konzistentní přístup jak k interiéru, tak exteriéru. Mimo jiné vyzdvihla prvek lakované překližky.
Původně středověký dům zcela shořel a nahradil ho objekt z 19. století, který prošel rozsáhlou, ale necitlivou rekonstrukcí v 70. letech 20. století. Když byli autoři povoláni ke kompletní rekonstrukci, neměl už dům z původní identity vůbec nic. Hlavním záměrem architektů tedy bylo v domě znovuobjevit jeho paměť a původní vrstvy, kterých nebylo mnoho.
"Dům v Kutné hoře je typem rekonstrukce, která vás nebouchne do očí pohledem na jednu jedinou místnost vhodnou na obálky časopisů, ale který si musíte projít postupně a vnímat celkový koncept, návaznost prostor, práci se světlem, použité materiály nebo struktury, jež tu a tam získávají jemně dekorativní funkci. Je to přesně ten pečlivě promyšlený dům, kam byste asi chtěli vstoupit, odložit si kartáček v koupelně a okamžitě začít bydlet," říká zakladatel a ředitel soutěže.