Měl slabost pro erotiku i moudrost lesa. Architekt Aalto okouzlil i Rockefellery

Magdaléna Medková Magdaléna Medková
10. 9. 2021 9:30
Tvorbu, inspiraci i rodinný život Alvara Aalta, jedné z nejvýznamnějších osobností modernismu, popisuje nový dokument Aalto: Architektura emocí. Finský rodák, jenž spolupracoval s osudovou láskou a architektkou Ainou, svými stavbami okouzlil i rodinu Rockefellerů. V duchu severského stylu hledal harmonii mezi přírodou a životním prostředím, které vytvořil člověk.
Alvar Aalto byl jedním z největších mistrů modernismu 20. století. Od ostatních se lišil tím, že hledal harmonii mezi lidskými potřebami a přírodou.
Alvar Aalto byl jedním z největších mistrů modernismu 20. století. Od ostatních se lišil tím, že hledal harmonii mezi lidskými potřebami a přírodou. | Foto: Aalto Family

Dokument Aalto: Architektura emocí, který od čtvrtka promítají česká kina, natočila režisérka a držitelka třech "finských Oscarů" Virpi Suutari. Skrz emotivní obrazy a podmanivou hudbu vypráví životní cestu Alvara a Ainy Aaltových, pro které se především v severských zemích vžilo označení "nejznámější pár modernismu".

"Začala jsem snít o filmu, který by byl o kráse, ale také o poničené lidskosti, hravosti a šarmu. Chtěla jsem poznat Alvara Aalta coby člověka a povahu jeho dvou manželek, architektek Aino a Elissy Aaltových. Chtěla jsem vědět, jak pracovali a čeho dosáhli. Jak se milovali a jak společně tvořili," říká dokumentaristka.

Suutari se kromě prvních náčrtů a skic podařilo dostat i k osobní korespondenci, která jí pomohla pochopit, v čem tkvěla tvorba a vzájemné porozumění Alvara a jeho první ženy Ainy. Od 20. let minulého století společně vedli ateliér, vychovali dvě děti a přes Alvarovy aférky a rozličnost obou osobností si věrně stáli po boku do Aininy smrti v roce 1949.

Alvar jako erotický architekt

Aalto byl jedním z největších mistrů modernismu 20. století. Od ostatních se lišil tím, že hledal harmonii mezi lidskými potřebami a přírodou, což postupně dotáhl k dokonalosti. Byť jeho tvorba vycházela z tisícileté historie, stavby, které dnes stojí v řadě měst světa, lze přirovnat k funkcionalismu a organické architektuře.

Osobnost neměl jednoduchou. Snímek ho popisuje jako inteligentního a citlivě založeného oportunistu, který dokázal zapůsobit šarmem a smyslem pro humor. Jeho manželka byla jako architektka, společenská dáma a matka prototypem dokonalé moderní ženy, což přitahovalo pozornost vlivných osobností včetně rodiny Rockefellerů, jež později sponzorovala výrobu designového nábytku Artek.

Tak zvaný Baker house se nachází ve Finsku a slouží jako campus studentů.
Tak zvaný Baker house se nachází ve Finsku a slouží jako campus studentů. | Foto: Euphoria Film

Byl architektem smyslnosti a emocí. "Možná i erotický architekt, na jehož stavby se nejen hledí, ale také se hladí, a ony oblažují okolí svým lidským měřítkem," říká režisérka.

Je pravda, že Aalto měl pro erotiku slabost. Z osobní korespondence manželského páru lze vyčíst, že Aininými silnými stránkami byly tolerance, empatie k druhému a smysl pro rodinu, jež omlouvaly Alvarovy flirty a intimní styky s jinými ženami a působily coby klidný, bezpečný přístav v jeho bohémském životě.

Od funkcionalismu po moudrost lesa

Mezi nejznámější Aaltovy stavby patří knihovna ve Viipuri z roku 1935. Do historie se zapsala jako vůbec první projev modernistické architektury ve Finsku. Výrazným prvkem stavby je zvlněný dřevěný strop v posluchárně, který vznikl na základě akustických zkoušek. O jihokarelské město Finové přišli ve druhé světové válce. Připadlo Sovětskému svazu, dnes leží na území Ruska a jmenuje se Vyborg. Budovu knihovny ale Finové dál považují za důležitou součást svého kulturního dědictví, před několika lety proto zaplatili její kompletní rekonstrukci.

Knihovna ve Vyborgu, kterou navrhl architek Alvar Aalto ve 30. letech 20. století. Vyborg byl tehdy součástí Finska a jmenoval se Viipuri, nyní patří Rusku.
Knihovna ve Vyborgu, kterou navrhl architek Alvar Aalto ve 30. letech 20. století. Vyborg byl tehdy součástí Finska a jmenoval se Viipuri, nyní patří Rusku. | Foto: Ninaraas (CC-BY-4.0)

Aaltova architektura byla ve 30. a 40. letech minulého století ovlivněna myšlenkami švýcarsko-francouzského architekta Le Corbusiera. Důležitou roli v jeho stavbách ale hrála inspirace italskou architekturou a lidské měřítko. Pro design nábytku Artek byl navíc charakteristický skromný design, který odkazoval na sociálnědemokratický model společnosti a byl tu pro všechny. 

Postupem času, po smrti své první ženy Ainy, se architekt osvobodil od přísného funkcionalismu a vytvořil vlastní, spíše organický styl. "V té době dokázal vybudovat své nejlidštější stavby, jako je Villa Mairea. Jde o soukromý dům, kde vzal prožitek lesa a umístil ho doprostřed obývacího pokoje. Měl jistou 'lesní moudrost', žádné romantické výplody mysli, ale racionální porozumění koexistence přírody a lidstva," vysvětluje Suutari.

Alvar se díky experimentům v produktovém designu naučil pracovat s flexibilitou dřeva a tahle vědomost mu pomáhala dotvářet většinu organických prvků v interiéru. Poslední roky života byly pro Aalta velmi těžké. Nastupující generace přirozeně nemohla zastínit jeho monumentální stavby, a tak se prosazovala tím, že jeho tvorbu zpochybňovala. Zatímco ve Finsku jeho popularita výrazně klesla, ve světě byl stále větší ikonou.

Dokument kromě osobních zpovědí nabízí i průřez slavných budov rozmístěných od rodného Finska přes Rusko, New York, Paříž až po Benátky.

Trailer z filmu Aalto: Architektura emocí

Trailer k filmu Aalto: Architektura emocí | Video: Artcam
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 34 minutami

Opičí neštovice zatím nejsou ohrožením zdraví světového významu, řekl šéf WHO

Opičí neštovice zatím nepředstavují ohrožení veřejného zdraví mezinárodního významu. Po zasedání krizového výboru to v sobotu večer uvedl generální tajemník Světové zdravotnické organizace (WHO) Tedros Adhanom Ghebreyesus. Jde o nejvyšší stupeň varování, jaký WHO používá, a v současnosti platí pro covid-19 a dětskou obrnu.

Hodnocení WHO není definitivní a organizace je připravena ho změnit, pokud by došlo k prudkému nárůstu počtu nakažených nebo postižených zemí. Důvodem k větším obavám by byla také mutace viru nebo hromadná nákaza mezi zranitelnými skupinami.

"Jsem hluboce znepokojen šířením opičích neštovic, které byly nyní zjištěny ve více než 50 zemích v pěti regionech WHO, přičemž od začátku května bylo zaznamenáno 3000 případů. Výbor pro mimořádné situace sdílí vážné obavy z rozsahu a rychlosti současného propuknutí nákazy," uvedl v prohlášení Tedros.

První případy opičích neštovic se mimo země jejich běžného výskytu začaly objevovat v polovině května. Americké Středisko pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC) zatím potvrdilo přes 3300 případů této choroby ve více než 40 zemích. WHO eviduje přes 3200 případů v padesátce zemí a jedno úmrtí.Ve střední Africe, zejména v Kongu, Středoafrické republice a Kamerunu, WHO od začátku roku zaznamenala 1500 případů nemoci a zhruba 70 úmrtí, uvedl podle AFP ve čtvrtek Tedros.

Světová zdravotnická organizace (WHO) uvádí, že přes 80 procent případů opičích neštovic v nynější vlně epidemie připadá na Evropu, infekce se ale rozšířila také do Severní a Jižní Ameriky či Austrálie. Nemoc se objevila rovněž v Česku.

Zdroj: ČTK
Další zprávy