Měl slabost pro erotiku i moudrost lesa. Architekt Aalto okouzlil i Rockefellery

Magdaléna Medková Magdaléna Medková
10. 9. 2021 9:30
Tvorbu, inspiraci i rodinný život Alvara Aalta, jedné z nejvýznamnějších osobností modernismu, popisuje nový dokument Aalto: Architektura emocí. Finský rodák, jenž spolupracoval s osudovou láskou a architektkou Ainou, svými stavbami okouzlil i rodinu Rockefellerů. V duchu severského stylu hledal harmonii mezi přírodou a životním prostředím, které vytvořil člověk.
Alvar Aalto byl jedním z největších mistrů modernismu 20. století. Od ostatních se lišil tím, že hledal harmonii mezi lidskými potřebami a přírodou.
Alvar Aalto byl jedním z největších mistrů modernismu 20. století. Od ostatních se lišil tím, že hledal harmonii mezi lidskými potřebami a přírodou. | Foto: Aalto Family

Dokument Aalto: Architektura emocí, který od čtvrtka promítají česká kina, natočila režisérka a držitelka třech "finských Oscarů" Virpi Suutari. Skrz emotivní obrazy a podmanivou hudbu vypráví životní cestu Alvara a Ainy Aaltových, pro které se především v severských zemích vžilo označení "nejznámější pár modernismu".

"Začala jsem snít o filmu, který by byl o kráse, ale také o poničené lidskosti, hravosti a šarmu. Chtěla jsem poznat Alvara Aalta coby člověka a povahu jeho dvou manželek, architektek Aino a Elissy Aaltových. Chtěla jsem vědět, jak pracovali a čeho dosáhli. Jak se milovali a jak společně tvořili," říká dokumentaristka.

Suutari se kromě prvních náčrtů a skic podařilo dostat i k osobní korespondenci, která jí pomohla pochopit, v čem tkvěla tvorba a vzájemné porozumění Alvara a jeho první ženy Ainy. Od 20. let minulého století společně vedli ateliér, vychovali dvě děti a přes Alvarovy aférky a rozličnost obou osobností si věrně stáli po boku do Aininy smrti v roce 1949.

Alvar jako erotický architekt

Aalto byl jedním z největších mistrů modernismu 20. století. Od ostatních se lišil tím, že hledal harmonii mezi lidskými potřebami a přírodou, což postupně dotáhl k dokonalosti. Byť jeho tvorba vycházela z tisícileté historie, stavby, které dnes stojí v řadě měst světa, lze přirovnat k funkcionalismu a organické architektuře.

Osobnost neměl jednoduchou. Snímek ho popisuje jako inteligentního a citlivě založeného oportunistu, který dokázal zapůsobit šarmem a smyslem pro humor. Jeho manželka byla jako architektka, společenská dáma a matka prototypem dokonalé moderní ženy, což přitahovalo pozornost vlivných osobností včetně rodiny Rockefellerů, jež později sponzorovala výrobu designového nábytku Artek.

Tak zvaný Baker house se nachází ve Finsku a slouží jako campus studentů.
Tak zvaný Baker house se nachází ve Finsku a slouží jako campus studentů. | Foto: Euphoria Film

Byl architektem smyslnosti a emocí. "Možná i erotický architekt, na jehož stavby se nejen hledí, ale také se hladí, a ony oblažují okolí svým lidským měřítkem," říká režisérka.

Je pravda, že Aalto měl pro erotiku slabost. Z osobní korespondence manželského páru lze vyčíst, že Aininými silnými stránkami byly tolerance, empatie k druhému a smysl pro rodinu, jež omlouvaly Alvarovy flirty a intimní styky s jinými ženami a působily coby klidný, bezpečný přístav v jeho bohémském životě.

Od funkcionalismu po moudrost lesa

Mezi nejznámější Aaltovy stavby patří knihovna ve Viipuri z roku 1935. Do historie se zapsala jako vůbec první projev modernistické architektury ve Finsku. Výrazným prvkem stavby je zvlněný dřevěný strop v posluchárně, který vznikl na základě akustických zkoušek. O jihokarelské město Finové přišli ve druhé světové válce. Připadlo Sovětskému svazu, dnes leží na území Ruska a jmenuje se Vyborg. Budovu knihovny ale Finové dál považují za důležitou součást svého kulturního dědictví, před několika lety proto zaplatili její kompletní rekonstrukci.

Knihovna ve Vyborgu, kterou navrhl architek Alvar Aalto ve 30. letech 20. století. Vyborg byl tehdy součástí Finska a jmenoval se Viipuri, nyní patří Rusku.
Knihovna ve Vyborgu, kterou navrhl architek Alvar Aalto ve 30. letech 20. století. Vyborg byl tehdy součástí Finska a jmenoval se Viipuri, nyní patří Rusku. | Foto: Ninaraas (CC-BY-4.0)

Aaltova architektura byla ve 30. a 40. letech minulého století ovlivněna myšlenkami švýcarsko-francouzského architekta Le Corbusiera. Důležitou roli v jeho stavbách ale hrála inspirace italskou architekturou a lidské měřítko. Pro design nábytku Artek byl navíc charakteristický skromný design, který odkazoval na sociálnědemokratický model společnosti a byl tu pro všechny. 

Postupem času, po smrti své první ženy Ainy, se architekt osvobodil od přísného funkcionalismu a vytvořil vlastní, spíše organický styl. "V té době dokázal vybudovat své nejlidštější stavby, jako je Villa Mairea. Jde o soukromý dům, kde vzal prožitek lesa a umístil ho doprostřed obývacího pokoje. Měl jistou 'lesní moudrost', žádné romantické výplody mysli, ale racionální porozumění koexistence přírody a lidstva," vysvětluje Suutari.

Alvar se díky experimentům v produktovém designu naučil pracovat s flexibilitou dřeva a tahle vědomost mu pomáhala dotvářet většinu organických prvků v interiéru. Poslední roky života byly pro Aalta velmi těžké. Nastupující generace přirozeně nemohla zastínit jeho monumentální stavby, a tak se prosazovala tím, že jeho tvorbu zpochybňovala. Zatímco ve Finsku jeho popularita výrazně klesla, ve světě byl stále větší ikonou.

Dokument kromě osobních zpovědí nabízí i průřez slavných budov rozmístěných od rodného Finska přes Rusko, New York, Paříž až po Benátky.

Trailer z filmu Aalto: Architektura emocí

Trailer k filmu Aalto: Architektura emocí | Video: Artcam
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 4 hodinami

Volejbalisté Itálie po 16 letech vyhráli mistrovství Evropy

V Katovicích italští volejbalisté udolali Slovince v pětisetové bitvě a celkově slaví sedmé zlato. Mladý italský celek na šampionátu neprohrál jediný zápas, suverénně prošel i ostravskou základní skupinou, v níž přehrál i českou reprezentaci (3:1) a také své dnešní soupeře. Tehdy 3:0, dnes 3:2. Dva týdny po ženské reprezentaci slaví Itálie zlatý volejbalový double.

Slovinci hráli již třetí finále za poslední čtyři Eura, ale opět se museli spokojit jen se stříbrem. Nad Italy vedli 1:0 a 2:1 na sety, ale rozhodující zkrácenou sadu ztratili 11:15. Jejich cesta za druhým místem přitom začala nečekanou porážkou v Ostravar Aréně s Čechy. Ti obsadili na turnaji osmou příčku.

Finálovou bitvu začali lépe Slovinci, dařil se jim servis i příjem, a byť Italové sedmibodovou ztrátu stáhli na minimum, víc už nedokázali. Karta se však záhy obrátila, mladý italský výběr se dostal do tempa a naboural sebevědomí soupeře. Koncovku třetí sady si vzal do své režie slovinský univerzál Tončen Štern, servisem ji rozhodl a přiblížil slovinský celek k vytouženému titulu. Dařilo se i jeho spoluhráčům blokařům, kteří často nacházeli mezery v italské obraně.

Kouč Ferdinando de Giorgi měl nicméně po další změně stran šťastnou ruku a střídáním univerzála Romana za Pinaliho zastavil nápor slovinských volejbalistů. Ti ještě začali rozhodující dějství tříbodovou šňůrou, ale druhá polovina tie-breaku patřila Italům pod vedením teprve devatenáctiletého smečaře Michieletta a nahrávače Giannelliho.

Bronzové medaile získali volejbalisté Polska. Úřadující dvojnásobní mistři světa si po semifinálové porážce se Slovinskem spravili chuť a před domácím publikem v Katovicích porazili šampiona z roku 2019 Srbsko 3:0.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

PSG zažilo proti Lyonu obrat. V nastavení rozhodl Icardi

Fotbalisté Paris St. Germain otočili utkání 6. kola francouzské ligy s Lyonem a po vítězství 2:1 zůstali v nejvyšší soutěži nadále stoprocentní. O třech bodech pro domácí rozhodl ve druhé minutě nastaveného času Mauro Icardi. Lionel Messi hrál od začátku duelu, ale v 76. minutě střídal.

Tým z hlavního města tak drží v čele soutěže pětibodový náskok před druhým Marseille, které porazilo 2:0 Rennes.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Poslední debatu kandidátů na kancléře SRN provázely spory o sociální témata

Spory o sociální témata, ochranu klimatu a také budoucí německou vládu provázely třetí televizní debatu kancléřských kandidátů konzervativní unie CDU/CSU Armina Lascheta, sociální demokracie SPD Olafa Scholze a Zelených Annaleny Baerbockové. Dnešní společné vystoupení trojice kandidátů bylo před nadcházejícími parlamentními volbami poslední. Vybírat nové složení Spolkového sněmu budou Němci za týden, tedy v neděli 26. září.

Další zprávy