Architekti kritizují budoucí podobu Gare du Nord. Obchoďák na nádraží nepatří, tvrdí

Magazín Magazín
9. 9. 2019 10:16
Předním městským architektům se nelíbí plán na přestavbu historického vlakového nádraží na severu Paříže Gare du Nord. Vizualizace, kterou navrhlo studio Valode & Pistre, podle nich nerespektuje historii ani funkci budovy a označili ji za dehonestaci cestujících. Vadí jim, že součástí nádraží by mělo být velké nákupní centrum, které lidem znepříjemní cestu na vlak.
Pařížské nádraží Gare du Nord | Video: Valode & Pistre

Gare du Nord v Paříži je nejvytíženější nádraží v celé Evropě. Denně uvítá přes 700 tisíc lidí, kteří cestují vnitrostátně na okraj města ale i mimo něj, téměř dvě stě tisíc cestujících odtud denně míří například do Londýna.

Minulý rok město rozhodlo o rekonstrukci historické budovy z 19. století, která je na seznamu národních kulturních památek. Plán na přestavbu vypracovalo studio Valode & Pistore. Projekt za 17 miliard korun počítá s velkou prosklenou vstupní halou, sdíleným pracovní prostorem a obchody na několika tisících metrů čtverečních. 

Jak informuje britský zpravodajský server The Guardian, návrh je teď pod palbou kritiky hlavních městských architektů. Těm se podobně jako památkářům nelíbí, že součástí historické budovy bude nákupní středisko. Obchody lidem znesnadní cestování, tvrdí. 

Současná podoba nádraží Gare du Nord.
Současná podoba nádraží Gare du Nord. | Foto: Wikimedia Commons - Bodoklecksel (CC BY-SA 2.0)

V otevřeném dopise pro francouzský deník Le Monde architekti napsali, že projekt změní podobu centrální historické haly. Lidé, kteří míří na vlak, budou nejprve muset projít nákupním centrem a překonat řadu "nesmyslných uliček a eskalátorů."

Odborníci upozorňují i na to, že nákupní středisko zničí malé obchody v přilehlém okolí. "Požadujeme přepracování celého projektu - od přízemí až po střechu," uvádí v dopisu. 

Cílem města je, aby rekonstrukce byla hotová do roku 2024, kdy Paříž bude hostit olympijské hry. Nádraží zůstane otevřené a dělníci tak budou přestavovat jednotlivé části za plného provozu. 

Studio nicméně samo tvrdí, že si město stanovilo nesplnitelný termín. "Představa, že bude nádraží hotové do roku 2024 je šílená," uvádí zástupci ateliéru Valode & Pistre.

Podívejte se také na video: Samo se rozšíří i stáhne. New York má nové centrum umění The Shed

Samo se rozšíří i stáhne. New York má nové centrum umění The Shed | Video: Diller Scofidio + Renfro
 

Právě se děje

Aktualizováno před 6 hodinami

Dálnici D5 u Berouna zavřela nehoda tří aut

Dálnici D5 poblíž Berouna v neděli večer zhruba na hodinu zavřela ve směru na Plzeň nehoda dvou osobních aut a kamionu. Jeden muž je těžce zraněný, záchranáři na místo poslali i vrtulník. Vyplývá to z informací od policejní mluvčí Lucie Novákové a Národního dopravního informačního centra.

"Máme tam havarovaná dvě osobní vozidla. Kousek před nimi je zastavený ještě kamion, který byl taky účastníkem dopravní nehody," popsala Nováková místo havárie. Těžce zraněný muž je z jednoho z osobních aut, dodala.

Zdroj: ČTK
Další zprávy