Nejmladší pražské lince metra je 35 let. Víte, která stanice nesla jméno Moskevská?

Nejmladší pražské lince metra je 35 let. Víte, která stanice nesla jméno Moskevská?
Linku B mělo podle tehdejších plánů využívat čtyři tisíce cestujících denně.
Stěny za kolejišti ve stanici Smíchovské nádraží jsou dodnes obložené glazovanými keramickými deskami od Petra Svobody. V minulosti tu podle webu MetroArt stávala ještě plastika od Aleše Vašíčka a keramický reliéf Pohled do krajiny od Marty Taberyové.
Stanici Náměstí Republiky navrhli architekti Anna Hübschmannová a Evžen Kyllar. Měla, stejně jako další zastávky béčka, skleněné obklady. Ve dvou lodích s kolejemi bývaly skleněné čočky od sochaře Václava Cíglera. V roce 2002 ale většinu z nich poškodila povodeň.
Podzemí u Karlova náměstí navrhli architekti Zdeněk Drobný, Lubomír Hanel, Jan Talacko, František Novotný a Aleš Moravec. V lodích metra jsou zajímavé skleněné tvarovky v odstínu stříbra od Františka Víznera. Ve vestibulu je navíc skleněný objekt, který podle webu MetroArt vytvořil Jaroslav Štursa.
Foto: Archiv DPP
Magdaléna Medková Magdaléna Medková
3. 11. 2020 15:36
V roce 1985 se Pražanům otevřel první úsek linky metra B. Představitelé komunistické vlády v čele s prezidentem Gustávem Husákem přestřihli pásku 2. listopadu a den poté už byla linka plně v provozu. Cestující se do roku 1988 mohli vozit jen z Florence na Smíchovské nádraží a obráceně. Popřípadě přesednout na jinou linku metra.

Staré stanice metra linky B byly vůbec první, které Metrostav razil novou metodou. Říkalo se jim stanice pražského typu. U prvních úseků linky A a C ještě inženýři používali metody převzaté ze Sovětského svazu. Stanice "béčka" měly na svou dobu nejdokonalejší trojlodní ražené pilířové konstrukce. Zvětšily se přestupní tunely i nástupiště pro cestující. Estetika stanic byla jednotná a podíleli se na ní i čeští umělci. Více o tomto tématu zjistíte na informačním webu MetroArt. Podívejte se, jak to v podzemí vypadalo před 35 lety.

 

Právě se děje

Další zprávy