reklama
 
 

Vývoj GTA nebo Tomb Raideru v ohrožení? Herní studia se po Brexitu bojí odlivu peněz i talentů

26. 6. 2016 20:18
Výhra Brexitu znamená velkou ránu pro britský herní průmysl. Ten je silně vázán na export, takže by pro něj omezení volného obchodu byl problém. I proto před hlasováním mezi jeho zástupci panovalo jasné přesvědčení, že by Británie měla v EU zůstat. Vývojáři se tak nyní bojí, že můžou s odchodem vzniklá omezení omezit příliv peněz, ale i schopných lidí do Británie. Zároveň se obávají přesunu poboček velkých firem.

Jedním z britských trhů, pro který byl Brexit určitě velmi nepříjemný výsledkem hlasování, je jednoznačně ten herní. Před hlasováním totiž mezi jeho zástupci panovalo jasné přesvědčení, že mu odchod z Unie uškodí.

Proti odchodu se před dvěma měsíci v průzkumu vyslovilo 80 procent členů asociace UK Interactive Entertainment (UKIE), pro odchod pak pouhá tři procenta z dotázaných.

Nepříjemné je to nejenom pro britské výrobce her, ale také pro hráče. Nejenom že může kolísavá hladina libry ovlivnit cenu her, případné finanční problémy mohou ohrozit samotný vznik nových her. Jen pro připomenutí, britská herní studia se podílí třeba na vývoji herních sériích GTA, Burnout, Tomb Raider, Sniper Elite nebo Total War.

Jo Twist, ředitel asociace UKIE, která v sobě sdružuje širokou škálu herních vývojářů, vydavatelů či prodejců, se snažil hned po vyhlášení výsledků ubezpečit, že je asociace odhodlána být nadále pevnou součástí průmyslu.

“UKIE je odhodlána zajistit, aby Spojené království nadále bylo nejlepším místem na výrobu a prodej her. Ačkoliv má toto rozhodnutí a politická nejistota, kterou s sebou přináší, dopad na náš byznys, je důležité zmínit, že jsme globálně úspěšný sektor a hlavní exportér v oblasti digitální ekonomie,” sdělil ve svém prohlášení a dodal, že se bude pokoušet vyjednat s vládou co nejlepší podmínky pro průmysl.

Podle Andyho Paynea, zakladatele společnosti AppyNation zabývající se výrobou mobilních her a bývalého předsedy UKIE, může znamenat Brexit odliv talentů ze země.

"Nacházíme se v těžkých a nejistých časech," sdělil serveru Eurogamer. "Opuštění EU pouze přililo více nejistoty do již tak plného kotle, což není dobré pro nikoho. Když k tomu přidáme volný pohyb pracovních sil, který si občané Unie léta užívali, může to pro nás znamenat nedostatek talentovaných lidí,” dodal. Sám přesto věří, že se podaří udržet si britskému průmyslu, který je pátý největší na světě, své místo.

Payne není jediným, kdo se snaží ujistit, že zůstane odvětví silné. V podobném duchu mluvil například i Jason Kingsley, ředitel studia Rebellion, které stojí za populární sérií Sniper Elite. "I když nejistota určitě není v byznysu vítána, britský videoherní průmysl zůstane silný, odolný a konkurenceschopný," řekl serveru GameSpot.

Průmysl těží z exportu

Podle neziskové obchodní asociace TIGA, která reprezentuje britský herní průmysl, je důležité, aby vláda zajistila “přístup k penězům, vhodné daňové podmínky a dostatek kvalifikovaných lidí ze zahraničí,” napsali ve sdělení na svých stránkách.

“Britský herní průmysl je odvětví, které nabízí zaměstnání pro více než 30 tisíc vysoce kvalifikovaných lidí. Zároveň je to odvětví, které se ročně podílí 1,1 miliardy liber na britském HDP,” podložil své prohlášení její ředitel Richard Wilson.

Ten zároveň dodal, že je průmysl silně zaměřen na export, kdy nejméně 95 procent studií své produkty vyváží. Bude tak podle něj důležitější než kdy dřív, aby měly podobné technické obory větší podporu britské vlády.

I kvůli závislosti na exportu je důležité pro britské vývojáře, ale i hráče, jak silná zůstane libra. Ceny her a hardwarů jsou v Británii navázány na směnné kurzy, takže každá dramatická změna v síle libry bude mít efekt na ceny her.

Krok velkých studií je neznámý

Jednou z otázek, která se po Brexitu řeší, je to, jak se k odchodu z EU postaví velké herní společnosti. Firmy jako Microsoft, Sony, EA nebo Ubisoft investovaly peníze do vytvoření vývojářských a vydavatelských sítí v Británii. Microsoft koupil společnost Rare, Sony má dvě londýnské pobočky a k tomu ještě vývojářské studio v Cambridge. Další firmy mají zase zahraniční vlastníky, jako například tvůrci herní série o Batmanovi z Rocksteady nebo vývojáři populárního GTA z Rockstar North.

Podle Andyho Paynea je možné, že se peníze, které se nyní posílají do Británie, budou posílat do Skotska, u kterého očekává jeho nejbližší odtržení. "Skotští vývojáři budou určitě co nevidět zpět v Evropě, to by mohlo znamenat přemístění studií z Anglie na sever,” dodává.

Nejistota mezi vývojáři

Zatím se nálada po Brexitu dá shrnout do slova "nejistota". Cítit je to i na sociálních sítích, kde o své nejisté budoucnosti spekulují nejenom majitelé studií, ale také samotní vývojáři. "Upřímně nevím, co to znamená pro moji budoucnost," postěžoval si Corentin Billemont.

Strach panuje i na opačné straně. Sean Noonan zase neví, jestli bude moci jako Brit pracovat v kontinentální Evropě.

Nejistoty využil třeba novozélandský herní vývojář Dean Hall, mimo jiné autor populární hry DayZ, která vznikala v českém studiu Bohemia Interactive. Ten na Twitteru napsal, že všem, kteří jsou z Brexitu zaskočeni, doporučuje přestěhovat se do Austrálie, protože jeho studio shání nové lidi.

Velká Británie byla velmoc, teď se z ní stává "Malá Británie". A z londýnského bankovního centra City bude vesnice, říká ekonom Tomáš Sedláček. | Video: Martin Veselovský |  27:45

autor: Prokop Vodrážka | 26. 6. 2016 20:18

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama