Novinářka: Češi žijí v iluzi, že hezké holky videohry nebaví

Marek Pros Marek Pros
27. 7. 2015 15:15
Rozhovor s herní novinářkou Alžbětou Trojanovou o kvalitě českých videoher, sexismu ve virtuálním světě i nenávistných komentářích.
Alžběta Trojanová v cosplay kostýmu Geraltky ze hry Zaklínač.
Alžběta Trojanová v cosplay kostýmu Geraltky ze hry Zaklínač. | Foto: Cenega

Praha - Jestli se Česká republika může něčím chlubit, pak jsou to počítačové hry. "Na to, jak jsme malí, tak jsme ve výrobě her naprosto úžasní. Děláme skvělé hry, mají výborný ohlas i úspěch v zahraničí," vysvětluje novinářka Alžběta Trojanová, která začala o videohrách psát před 11 lety do dnes již neexistujícího časopisu Gamestar. Důvod byl tehdy prostý, ryze mužská redakce hledala nějakou holku.

Za tu dobu se z Alžběty Trojanové stala nepsaná královna české herní žurnalistiky, teď šéfuje televiznímu pořadu Re-Play, který na Prima Cool i moderuje, a na Facebooku ji sleduje přes třicet tisíc lidí.

Aktuálně.cz: Nepsaná královna české herní žurnalistiky zní trochu honosně a četl jsem, že se ti vlastně tohle označení ani nelíbí.

Alžběta Trojanová: Pro mě je tohle vysněná práce, takže si nemůžu v tomhle kontextu stěžovat na nepřízeň osudu. A stát se královnou české herní žurnalistiky, jak ty říkáš, není až zase takový problém, protože v téhle branži se nepohybuje moc holek. Sedmnácti- nebo osmnáctileté slečny sice neberou hry jako výlučně chlapskou zábavu, ale v mojí generaci tenhle fenomén ještě není tolik rozšířený. Navíc jsem měla velké štěstí, že jsem se chytla.

Alžběta Trojanová

Alžběta Trojanová
  • Narozena roku 1987 v Praze
  • V roce 2011 promovala na UK v rámci oboru Marketingová komunikace a PR
  • Momentálně pracuje jako šéfredaktorka a moderátorka pořadu Re-Play na Prima Cool a editorka zábavního webu Booom.cz
  • Její články o hrách si můžete také přečíst v časopisech SCORE a ABC
  • Miluje sci-fi a fantasy v jakékoliv podobě, ať už jsou to hry, knihy nebo komiksy. Je také vášnivá kočkařka.
  • Momentálně tráví volný čas především ve hře Zaklínač 3

A.cz: K tomu štěstí asi přispěl fakt, že počítačové hry jsou doménou zejména mužské populace a ty jsi usměvavá blondýnka…

Na jednu stranu je dost nepříjemný si to přiznat, protože kdybych nebyla holka, tak spolu tady teď nesedíme a nebavíme se o herní žurnalistice. Před jedenácti lety jsem začínala v časopise Gamestar, kam mě vzali, protože chtěli mít holku v redakci. Když pak na Prima Cool spouštěli pořad Re-Play, tak nechtěli, aby to uváděli dva kluci, a hledali moderátorku, která bude hrát i hry. A vzpomněli si na mě…

A.cz: O to víc to máš jako holka těžší, ne?

Určitě je s tím spojená určitá nedůvěra nejen kolegů, ale i čtenářů… Lidi nezbavíš předsudků, pořád počítají s tím, že jako holka automaticky hry nehraješ. Zároveň mi nepomáhá ani fakt, že hraju na konzolích.

A.cz: Co to znamená?

Za skutečného hráče a odborníka tě komunita bere jen tehdy, když hraješ na PC. Pokud hraješ na konzolích, tak jsi pro ně obyčejný příležitostný hráč a neuznávají tě.

A.cz: Jak se s těmi negativními komentáři vyrovnáváš?

Když jsem začínala dělat Re-Play, tak jsem se tím hrozně užírala. O hrách jsem přitom psala už šest let, ale až díky televizi si mě komunita všimla a musím přiznat, že reakce byly strašný. Pro jednu skupinu lidí jsem byla až moc hezká, než abych hrála hry, pro tu druhou zas moc tlustá, abych mohla moderovat v televizi nějaký pořad. (smích) Jeden komentář mi dodnes leží v hlavě, divák napsal, že jsem pro televizi až příliš nechutná a že by mě Rada pro rozhlasové a televizní vysílání měla zakázat.

A.cz: To byla asi tvrdá srážka s realitou…

Byl to pro mě šok. Navíc jsem všechny komentáře poctivě pročítala, ale postupem času si to sedlo. Lidi si zvykli, že tam je nějaká ta Alžběta, a možná i pochopili, že hry doopravdy hraju.

A.cz: A co diskuse, čteš je pořád?

No jasně! Snažím se je nečíst, ale nedá mi to. Všichni mi říkají, abych to nedělala, že se z toho jinak zblázním. Umím se nad tím už povznést, ale pak mě zase někdo překvapí a bodne do živého.

A.cz: A co je tedy tvoje Achillova pata?

Vzhled už neřeším. Nejvíc mě dopaluje, že i když lidi uznali, že hry hraju, tak někteří mají pořád pocit, že k nim nemám co relevantního říct. A vzhledem k tomu, že to je moje práce, tak mi to rozhodně není moc příjemný.

A.cz: Tak je vyzvi na herní souboj a ukaž jim!

To ne! Nemám ráda kompetitivní hry, za prvé mě nebaví a za druhé mi ani nejdou.

A.cz: To zase budou nenávistné komentáře, že neumíš hrát střílečky.

Pravda je, že nemusíš být kdovíjak dobrý hráč, abys mohl být herní novinář. A devadesát procent herních žurnalistů jsou fakt špatní hráči! Baví mě příběhové hry a tam není nutný profesionální přístup jako u titulů, ve kterých se soutěží a pořádají se nejrůznější mistrovství.

A.cz: Vraťme se teď k té genderové nerovnosti v herním průmyslu. Tobě na jednu stranu pomohla, přesto jde vzhledem k sexistickému vyobrazování žen ve hrách v poslední době o velmi diskutované téma. Blíží se období, kdy videoherní průmysl zachvátí genderová korektnost?

Odpovím příkladem. S přítelem jsme před čtyřmi roky připravovali komiks, nadšeně plánoval, že příběh začne divokou lesbickou scénou, ve které se holky o sebe otírají a pak půjdou rovnou do války a bude to hrozně drsný. Mezitím se začalo řešit, že se ženské hrdinky ve hrách zobrazují pouze jako prsaté sexbomby, a novináři psali úvahy, jestli by nestálo za to je začít vnímat i jinak. V ten moment jsem si řekla, že oba dva vlastně děláme to samé a ty stereotypy podporujeme. Chci tím říct, že je důležité se nad tou situací zamyslet, ale hlavně ji slepě nepřejímat. Bylo by fajn, kdyby hry v budoucnosti ztvárňovaly ženské hrdinky lépe, než to dělají teď. Nesmí se to ale hnát do extrémů.

A.cz: Když máš na výběr hrát za muže, nebo ženu, čemu dáváš přednost?

Vždycky za ženskou. Důležité ale je, aby výběr pohlaví hrdiny nenarušoval atmosféru a podstatu té hry. Kdyby se například u hry Last of Us prohodily ústřední postavy, tak by prostě nefungovala. Pak existuje skupina her jako Skyrim, Dragon Age nebo Mass Effect, kde je v podstatě jedno, jestli hraješ za ženskou, nebo za chlapa.

A.cz: Čím si vysvětluješ, že v Česku je pořád hraní bráno jako určitá dětinská zábava, zatímco na Západě jde o hlavní proud popkultury, nehledě na fakt, že videohry patří v současnosti mezi nejvýdělečnější segment zábavního průmyslu?

Příčinu bych hledala v síle trhu a penězích. Záleží, kolik se do herního segmentu investuje. Když přijedeš do Německa, tak v televizi běžně vysílají reklamy na hry a na ulicích visí plakáty a billboardy… Když se něco podobného objeví v Česku, jde o obrovské haló a píše se o tom na všech herních webech. Popularitu her samozřejmě zvyšují i jazykové lokalizace, které je přibližují širšímu publiku a dělají je dostupnější. Mojí mámě by se například strašně líbilo Heavy Rain, což je detektivka o otci, který se snaží najít svého zmizelého syna. Jenže není v češtině, a tak nemá smysl vůbec jí něco ukazovat a vysvětlovat, protože tomu nebude rozumět. V Česku se navíc dlouhou dobu hry pirátily, nikdo je tu téměř nekupoval. Naštěstí se za poslední roky situace úplně obrátila a reagují na to i firmy. České Sony třeba začalo pro PlayStation hodně her překládat do češtiny, což je fantastické.

Videohry teď mají i vlastní pořady v českých televizích, lidi je najednou začali brát vážně a řadu z nich překvapilo, jak výborně vypadají. Pamatují si je totiž jen z 90. let a teď si uvědomili, že už nejde o nějaké pitominy s jednoduchou grafikou pro děti, ale o normální byznys pro dospělé.

A.cz: České hry mají ve světě navíc skvělé jméno. Lze je považovat za kulturní export, kterým se Česko může chlubit podobně jako knihami, filmy a hudbou?

Na to, jak jsme malí, tak jsme ve výrobě her naprosto úžasní. Děláme skvělé hry, které mají výborný ohlas i úspěch v zahraničí. Na druhou stranu zlatou éru už máme za sebou, což je dáno tím, že když chceš v dnešní době produkovat hry, tak jsou strašně drahé a shánět peníze v Česku na vývoj her je problematické. A to není problém jen tady, s rozpočty bojují i velká zahraniční studia.

A.cz: Nekopíruje to stejný trend jako v kinematografii, kde studia točí hlavně pokračování a jeden remake za druhým?

Určitě. Problém je i v tom, že když se studio pustí do produkce nové značky, dostane velkou "čočku" od samotných fanoušků. Příkladem je hra Watch Dogs, kterou si hráči přímo vysnili, a ona pak nenaplnila jejich očekávání. U kritiků dopadla docela slušně, ale hráči ji pořádně zepsuli a možná si to ani neuvědomují, ale svým chováním jen přiživují strachy velkých studií, která si dvakrát rozmyslí, jestli budou investovat do nového, nevyzkoušeného titulu.

A.cz: Právě Watch Dogs se chlubil v krásném traileru úžasnou grafikou a strhující akcí. V Hollywoodu dokonce existují speciální studia, která se zaměřují na tvorbu trailerů. Funguje něco podobného i ve hrách?

U her ten "hype" dělá strašně moc. Vývojářská studia hodně žijí z předobjednávek, což je důvod, proč nabízejí hráčům výhody a speciální obsah, když za hru zaplatí ještě před jejím vydáním. Z pohledu vývojářů je nesmírně obtížné odhadnout chování lidí a v podstatě to zjistí až v době, kdy ta hra vyjde. Tohle se vymstilo právě Watch Dogs, kde se sázka na agresivní marketing nevyplatila, vnutili lidem myšlenku, že půjde o dokonalou hru, a jakákoliv odchylka od té vysněné dokonalosti pro ně byla šílené zklamání. Hráči jsou totiž strašně zvláštní a nevypočitatelná skupina. (smích)

Watch Dogs trailer | Video: YouTube
 

Právě se děje

před 49 minutami

Sněmovna zřejmě zachová 14 volebních krajů, jeden chce jen ANO

Sněmovna pravděpodobně zachová 14 volebních krajů při volbách do horní komory. Jejich nahrazení jedním volebním obvodem prosazuje v podstatě jen vládní hnutí ANO. Opoziční SPD od toho v zájmu dohody ustoupila, oznámil ve čtvrtek předseda poslanců tohoto hnutí Radim Fiala. Podle předsedy poslanců ČSSD Jana Chvojky nemá smysl se jedním volebním obvodem zabývat kvůli odmítavému postoji Senátu, bez jehož souhlasu nelze změnu volebních pravidel přijmout.

ANO podle předsedy sněmovny Radka Vondráčka pokládá jeden volební obvod za nejspravedlivější, ale přiznal, že je v tom vládní hnutí osamoceno. S jedním obvodem počítá jedna ze dvou variant vládní volební novely, kterou by ANO chtělo projednat souběžně s rozjednanou konkurenční předlohou KDU-ČSL. Pro výslednou úpravu volebních pravidel chce použít vládní předlohu, jejíž projednávání má sněmovna zahájit příští úterý.

Parlament musí ve volebním zákoně nahradit především způsob přepočtu voličských hlasů na poslanecké mandáty, neboť předchozí model zrušil Ústavní soud jako nespravedlivý. KSČM by podle svého předsedy Vojtěcha Filipa chtěla obnovení volebního modelu, který platil do konce 90. let, aby mohly obsazení poslaneckých mandátů více ovlivnit kandidující strany.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Devětadevadesátiletý princ Philip podstoupil neupřesněnou srdeční proceduru. Proběhla úspěšně

Britský princ Philip podstoupil úspěšnou srdeční proceduru, oznámil Buckinghamský palác, aniž by uvedl podrobnosti. V nemocnici zůstane 99letý manžel Alžběty II. ještě několik dní. Philip byl hospitalizován 16. února poté, co se mu udělalo nevolno. Byl léčen kvůli neupřesněné infekcí, která však nesouvisí s covidem-19. V pondělí byl převezen z jedné nemocnice do druhé v centrálním Londýně kvůli testům srdce a pokračování v léčbě infekce.

"Vévoda z Edinburghu včera (ve středu) podstoupil v nemocnici sv. Bartoloměje úspěšnou proceduru kvůli předchozím srdečním problémům," uvedl palác.

"Jeho královská výsost zůstane několik dní v nemocnici na léčení, kvůli odpočinku a zotavení," sdělil rovněž Buckinghamský palác v prohlášení.

Čtyřiadevadesátiletá královna Alžběta II. mezitím zůstává na hradě Windsor západně od Londýna. Ona i její manžel už byli očkováni proti covidu-19.

Princ Philip v posledních deseti letech několikrát vyhledal nemocniční péči, protože se mu vracela infekce močového měchýře. O Vánocích 2011 podstoupil operaci kvůli zablokované srdeční tepně.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Nezaměstnanost v EU v lednu zůstala na 7,3 procenta

Míra nezaměstnanosti v Evropské unii v lednu zůstala na prosincové hodnotě 7,3 procenta. Beze změny byl poměr lidí bez práce i v zemích platících eurem, kde jich v prvním měsíci letošního roku bylo 8,1 procenta. Oznámil to ve čtvrtek statistický úřad Eurostat. Česká republika přišla o pozici země s nejnižší nezaměstnaností, v EU ji předstihlo Polsko.

O rok dříve byly statistiky nezaměstnanosti příznivější než v době, kdy na ekonomiku doléhají omezení spojená s šířením koronaviru. Loni v lednu bylo v celé unii bez práce 6,6 procenta lidí, v zemích eurozóně pak 7,4 procenta.

Eurostat uvedl, že v celém evropském bloku bylo v lednu bez práce 15,66 milionu lidí. Ve srovnání s prosincem jich přibylo zhruba 29.000. V eurozóně počet nezaměstnaných podle úřadu proti prosinci vzrostl o 8000 na 13,28 milionu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy