Cenu za Luboše Plného převzal první tajemník českého velvyslanectví Lubomír Pšenka ve čtvrtek v makedonské Národní galerii. Plný uspěl s kresbou Caput Mortuum z roku 2019. Ta po ukončení výstavy finalistů zůstane v majetku Národní galerie ve Skopje.
Plný se tak svým počinem zařadí do síně slávy makedonského bienále, kde jsou třeba již umělci Christo, Ilja Kabakov či Marina Abramovićová.
Luboš Plný se narodil roku 1961, někdy bývá řazen k představitelům art brut. Ve výtvarném projevu je samouk, podle odborníků má jeho tvorba charakter celoživotního konceptuálního projektu, ve kterém je výtvarná práce úzce propojená s pseudovědeckými experimenty na vlastním těle.
Plného kresby doplněné akrylovou malbou, koláže a asambláže zobrazují lidské tělo rozfázované na horizontálně vedené plátky. Jednotlivé vrstvy - kůže, svalstvo, kosti, cévní systém a samotné orgány - jsou znázorněny odlišnými barvami a dohromady tvoří hustou filigránskou síť. Každé dílo je opatřeno záznamy o tom, jak vznikalo.
Součástí tvorby Luboše Plného jsou též fotograficky zaznamenané performance a časosběrné projekty, v nichž sleduje proces vlastního stárnutí. S odstupem mnoha let se nechává fotografovat ve shodných pozicích a snímky propojuje v kolážích do nového artefaktu.
Duševní a tělesné utrpení, stejně jako fyzicky prožívanou slast, transformuje do uměleckých projektů, jejichž prostřednictvím se snaží uchopit limity vlastní tělesné existence. Nebrání se konfrontaci s bolestí, která pro něj má katarzní dopad. V sérii fotografií třeba zaznamenal drastickou performanci, při které si bez anestezie sešil ševcovskou nití okolí očí a ústa i obě předloktí.
Dílo Luboše Plného se nachází v mnoha významných zahraničních i domácích sbírkách. V roce 2017 byl jako jediný český výtvarník vybrán do mezinárodní expozice Viva Arte Viva! na bienále umění v Benátkách.