Karlovy Vary - Nejočekávanějším titulem promítaným v první den letošího ročníku karlovarského festivalu je bezesporu jihokorejská Matka režiséra Bonga Joon-hoa. Precizně natočený thriller upomíná na jeho předchozí tvorbu.
Bong Joon-ho patří k největším osobnostem současné jihokorejské kinematografie (po jeho bok bychom mohli zařadit ještě Parka Chan-wooka, jehož Žízeň letos v Karlových Varech také můžeme zakusit). Mezinárodní proslulost si získal kriminálkou Vzpomínky na vraždu, která rozplétala temná zákoutí skutečného případu série brutálních vražd a znásilnění na korejském venkově v osmdesátých letech. Srovnatelný ohlas vyvolal i následující Mutant originálně revidující žánr monster filmu.
Matka vypráví o mladém Do-joonovi trpícím poruchami paměti a jeho matce, která se jej snaží očistit z obvinění z vraždy místní středoškolačky. Podobnost se zápletkou Vzpomínek na vraždu je očividná - opět se noříme do zákrut policejního vyšetřování poznamenaného laxním a manipulativním přístupem detektivů a hledání pachatele opět komplikuje problém paměti, v níž minulé události mizí a zase se vynořují.
Stejně silná je ovšem i podobnost s Mutantem, kde rodinní příslušníci pátrali po zmizelé dceři hlavního hrdiny přes nepřátelství úřadů a okolí - stejně jako oni i titulní matka se s veškerým nasazením a proti všem pokouší zachránit svého syna z vězeňské cely. Ve všech filmech se opakuje prvek skryté neuchopitelné hrozby.
V kriminálních filmech je tato hrozba ztotožněna s postavou vraha. V Matce jde ale přitom především o to, která z postav je zde vlastně monstrem, případně která je větším monstrem.
Stejně jako předchozí Bongova díla je i Matka precizně natočený a divácky vděčný snímek. Dá se zde vystopovat míšení postupů různých žánrů, které je typické pro současný jihokorejský film (silné jsou zejména prvky festivaly vyhledávaného žánru sociálních melodramat), primárně lze však Bongův film charakterizovat jako mystery thriller.
Dokonalá práce s napětím a očekáváním vyznačující se přesným citem pro to, co v kterém záběru ukázat, co skrýt a jakou velikost a úhel pohledu zvolit, evokuje až hitchcockovskou rafinovanost (na mistra napětí klasického Hollywoodu ostatně odkazuje nejen děj a styl snímku, ale místy i hutná, nervní hudba).
Řemeslnou vypiplanost snímku ještě podtrhuje typově perfektně padnoucí výběr herců v čele s nepříliš známou Kim Hye-ja, jejíž tvrdý, fanaticky odhodlaný pohled prohlubuje mrazivý dojem celého díla.
Matka (Mother). Jižní Korea, 2009. Režie: Bong Joon-ho. Hrají: Kim Hye-ja, Won Bin, Ku Jin.