Praha - Snímků jako Kletba z temnot vzniká každý rok několik jen v USA. Zatím standardní dvacetimilionové americké tržby a průměrné přijetí tamními kritiky i publikem nedávají žádné vysvětlení, proč si čeští distributoři ze všech žánrově spřízněných souputníků vybrali zrovna snímek dánského režiséra Oleho Bornedala. Vždyť ignorovali například právem chválenou a finančně dvakrát úspěšnější Chatu v lesích Drewa Goddarda a Josse Whedona, jež se u nás dočkala pouze omezeného promítání v rámci Fresh Film Festu a budeme rádi, pokud se časem objeví alespoň na DVD.
Ovšem Kletba z temnot (The Possession) se přece jen od průměru žánru liší. Oněch dvacet milionů (přesněji 17,7) totiž v USA vydělala už po prvním víkendu, při druhém přidala dalších 9,5 milionu.
Ledy tají
Americké horory posledních let, to je pro českého diváka spoléhajícího se na tuzemská kina nepříliš dobře probádané území. Velmi dlouho nás strašily pouze série Saw a Nezvratný osud, za něž se nabídka dostala málokdy. Kousky mimo populární série a bez slavných jmen před či za kamerou měly téměř vždy smůlu.
Návštěvníci videopůjčoven na tom byli o poznání lépe, jenže upřímně řečeno, kolik jich dnes vůbec zbývá? Nyní přichází na stříbrná plátna snímek tak na okraji zájmu, až se chce začít hledat konspirační teorie o motivech zúčastněných.
Nejjednodušší říká, že se Kletba z temnot dostala do jakéhosi hromadného balíčku a distributor šel ve skutečnosti po zajímavějších titulech. Ta nejlépe znějící, která vlastně není v nutném rozporu, by tvrdila, že led na rybníčku celkem konzervativních tuzemských kin začíná tát. Nečekané pozornosti se přece zrovna před pár dny dostalo i tak vyhraněnému a divácky nevstřícnému projektu, jakým je Klip srbské režisérky Maji Milosové. Ten se však na rozdíl od Possession může prezentovat alespoň coby „film pro náročné".
Ať tak či onak, berme v úvahu možnost, že Kletba z temnot, jakkoli samo o sobě nejspíš veskrze průměrné, předznamenává příchod i méně atraktivních snímků pro většinového diváka, jež třeba mohou mile překvapit, i když šance je malá. Právě takové měly zatím nejmenší šanci se k nám dostat. Buď musí být alespoň nějaká šance na výdělek, nebo se vyžaduje art. Nic mezi tím.
Krásný stereotyp
Trailer je sestříhán velmi slušně. Dějově nenabízí sebemenší inovaci jakéhokoliv zobrazeného prvku, pravda, vizuálně však dokáže upoutat. V situaci tvůrců asi nejrozumnější krok.
Sledovat budeme příběh mladého manželského páru (Kyra Sedgwick, Jeffrey Dean Morgan), jehož dcera (Madison Davenport) po otevření tajuplné krabice skončí v područí ďábla. Budou lekačky, nepříjemné fyzické deformace a bude hmyz. Bezpochyby nás čeká panoptikum největších hororových klišé za hranicí proklamované „pocty žánru a především Vymítači ďábla". Lidově řečeno „vykrádačka".
Jenže co naplat, vše to skutečně vypadá pěkně na pohled. Ne nějak originálně, ale pěkně. Svou úlohu možná hraje, že Bornedal není na rozdíl od většiny kolegů od podobných hororů začátečník, nebo že produkčně nad ním stojí kultovní Sam Raimi (Evil Dead, trilogie Spider-Man). Nebo je to tím, že střihači upoutávky odvedli nezvykle dobrou práci.
Duchové honili i filmaře
Nejvíc asi překvapí, nápis „podle skutečné události". Před klepáním na čelo si ale připomeňme, že „inspirovány skutečnými událostmi" byly například Poltergeist nebo polovina epizod seriálu Věřte nevěřte. Už tenkrát bylo jasné, že autorská licence hraje roli větší než malou, aniž by tvůrce tížilo svědomí. Je ale fakt, že se v Americe stal případ, kdy se obyčejné rodince poté, co si přes internet pořídila podobnou krabici jako protagonisté Kletby z temnot, udála řada nevysvětlitelných neštěstí... Trailer na rozdíl od režiséra v rozhovorech však rozhodně neslibuje realistické pojetí.
Bornedal rovněž říká, že měl pocit, jako by natáčecí plac skutečně obcházel nějaký duch. Shořelo dokonce pár rekvizit. To ale nadšenému producentovi Raimimu nezabránilo projekt dovést do zdárného konce. Zaštítění jeho jménem mimochodem představuje jediný rozdíl oproti početné konkurenci. Spolu se zmíněnou povedenou propagací dává smysl, že se snímek v týdnu bez vážnější konkurence vyhoupl v USA na čelo návštěvnosti.
Méně smyslu dává jeho doputování až k nám do Česka, které se chystá na 4. října. Toto uvedení se vlastně jeví výjimečněji než snímek samotný, ale kdo ví. Doufejme, že Kletba z temnot klame tělem a přece jen nás čeká příjemný zážitek.