Kdo u série Westworld vydržel až do čtvrté řady, bude na Médium výborně připravený. V novince tvůrců Lisy Joy a Jonathana Nolana, tentokrát však zastávajících pouze producentské posty, se opět setkáváme s ambiciózními koncepty, vypiplanými triky i filozofováním nad lidským údělem.
Stejně jako Westworld se také Médium odehrává v budoucnosti a tematizuje identitu, osobní zodpovědnost, dopady zakázkové ekonomiky, ztrátu soukromí či další problémy dneška. Z jakékoli postavy se může vyklubat někdo jiný, ať už robot, nebo člověk. A protagonistkou obou seriálů je mladá blondýnka.
Flynne, kterou v Médiu hraje pětadvacetiletá hvězda Chloë Grace Moretz, ovšem nepředstavuje vraždícího robota s vlastním vědomím, ale obyčejnou pozemšťanku. Žije na americkém venkově s bratrem, bývalým mariňákem Burtonem, a od rána do noci porůznu vydělává peníze, aby zvládla platit léky pro vážně nemocnou matku. Přivydělává si hraním videoher, v nichž zaskakuje za movité hráče a vylepšuje jim skóre. Protože se ale píše rok 2032, technologie nabízejí intenzivnější herní zážitek než dnes. Vyšší jsou odměny i nebezpečí.
Burtonovi zrovna tajemná kolumbijská společnost doručila testovací prototyp brýlí na virtuální realitu. Flynne je coby zkušenější hráčka nasazuje. Ocitá se v dystopickém Londýně roku 2099, jejím avatarem je humanoidní robot a čeká ji mise zahrnující svádění, únos i souboje. Hlas v hlavě jí uděluje příkazy, blikající šipky ukazují cestu. Podle všeho se jedná o věrnou simulaci skutečnosti. Bolest, kterou Flynne cítí po kopanci do břicha, je však opravdová.
Sourozenci brzy zjišťují, že tohle není obyčejná hra. Flynne, respektive její mysl, se díky ultramodernímu VR setu opravdu ocitá v budoucnosti, navíc v jiné zemi a cizím těle. Zanedlouho je vtažena do rozsáhlého spiknutí, rozpínajícího se napříč kontinenty i časovými dimenzemi. Do akce se zapojují Burtonovi kamarádi z armády, drogový boss nebo skupina zabijáků s neviditelnými SUV a automatickými zbraněmi.
Cestování časem, roboti, avataři, tajné mise, opiátová krize, váleční veteráni, nefunkční americké zdravotnictví. A možná dojde i na apokalypsu. Není toho málo, co se tvůrci snaží vměstnat do osmi epizod. Také stejnojmenná kniha vlivného americko-kanadského spisovatele Williama Gibsona, která seriál inspirovala a česky ji předloni vydalo nakladatelství Laser, má téměř 500 stran.
Přemíru motivů však seriál nerozvíjí lehce. Naopak. Objevují se stále další postavy, dějové linie i technologie, v jádru prostá zápletka se navenek čím dál víc zašmodrchává. Podstatnou část stopáže zabírá budování fikčního světa, který roste do šíře, ale k velkým posunům v něm nedochází. Samá expozice, skoro žádná kolize, krize nebo katarze.
Akci neustále odkládají vysvětlující dialogy, v nichž postavy dopodrobna rozebírají nějaký matoucí jev, kterého jsme byli svědky o deset minut dřív, případně debatují, co by bylo potřeba udělat. Není divu, že většina epizod trvá přes hodinu a jejich vycházkové tempo zdaleka neodpovídá tomu, kolik je v sázce lidských životů.
Seriál se ztrácí mezi dvěma polohami: "příliš mnoho" a "ne dost". Na jedné straně obsahuje až moc postav a podzápletek. Na druhé toho o charakterech a jejich cílech neodhaluje tolik, aby nám na nich záleželo. Emocionálním těžištěm příběhu by měla být Flynne, její perspektiva a prožívání. Napětí ale podkopává, že vyprávění divákovi neustále poskytuje informace, ke kterým nemá přístup hrdinka. Ploše působí i její vztah k bratrovi a umírající matce.
Zdejší svět navíc nevybízí k prozkoumání, ani není originální. Jen recykluje nápady z filmů Avatar, Terminátor, Matrix nebo anime Ghost in the Shell. Obě časové roviny jsou plné klišé a nesmyslů. Během nepřehledných nočních přestřelek a scén, v nichž hackeři něco zběsile datlují na klávesnici, zatímco vše podkresluje tuctová thrillerová hudba, si člověk přeje, aby postavy raději dál pronášely věty typu "teleprezentačně ovládá médium v Londýně". Ty jsou alespoň nechtěně zábavné.
Médium je zaměnitelný kompilát nápadů z lepších děl. Účel plní pouze na základní úrovni, jako efektní podívaná. Disponuje talentovanými herci a štědrým rozpočtem, patrném na futuristické výpravě, kostýmech a prvotřídních efektech. Zároveň nastoluje závažné otázky vztahující se k naší přítomnosti. Žel pozitiva se ztrácejí v chaotické změti prolínajících se časových linií.
Poslední řady seriálu Westworld byly kvůli nelineárnímu vyprávění a komplexitě vytvořeného světa náročné sledovat. Jednotlivé dílky do sebe ale nakonec smysluplně zapadly. Médium trpí podobným problémem. Nepřehledností a nesoudržností však akorát maskuje svou prázdnotu.
Seriál
Médium
Tvůrce: Scott B. Smith
Seriál je k vidění na Amazon Prime Video.