YouTube ztrácí diváky, spustil proto živé sledování videoher

David Kořínek
Aktualizováno 27. 8. 2015 20:45
Google vytáhl do boje proti Amazonu a spustil novou službu na YouTube, kterou chce konkurovat streamovacímu kanálu Twitch. Měsíčně jde o miliardy zhlédnutí.
Minecraft patří i přes svou zdánlivou jednoduchost k nejoblíbenějším hrám, jejichž hraní na internetu lidi sledují.
Minecraft patří i přes svou zdánlivou jednoduchost k nejoblíbenějším hrám, jejichž hraní na internetu lidi sledují. | Foto: Microsoft

Praha – Server YouTube představil novou platformu YouTube Gaming, která primárně cíli na početnou herní komunitu. Nová platforma se zaměřuje především na streaming, tedy živé sledování videí.

Fanoušci počítačových her zhlédnou měsíčně na YouTube miliardy hodin obsahu, což firmě přináší velké zisky z reklamy, informuje BBC.

Příkladem je kanál pětadvacetiletého Švéda Felixe Kjellberga, kterého svět zná pod přezdívkou PewDiePie. Za loňský rok si komentováním toho, jak hraje videohry, vydělal v přepočtu 165 milionů korun. Jeho videa odebírá takřka 39 milionů fanoušků z celého světa.

Živě, ale bez hudby

„Chtěli jsme vytvořit jednotné prostředí pro všechen herní obsah. Doteď to bylo roztříštěné. Lidé museli na různá místa kvůli videím a živým přenosům,“ popsal pro BBC Ryan Wyatt, který se v YouTube věnuje právě herním videím.

Podle expertů se YouTube novou herní platformou snaží získat diváky konkurenčních streamovacích služeb Twitch a Daily Motion.

Twitch denně navštěvují stovky tisíc pravidelných diváků, největší zájem mají právě o živé sledování toho, jak někdo jiný hraje. Server aktuálně vlastní firma Amazon, dříve o jeho koupi usiloval i za YouTube stojící gigant Google.

YouTube se streamování dlouho bránil kvůli ochraně autorských práv. S novou platformou ale firma dle vlastních slov systém živého sdílení upravila tak, aby předešla případným právním sporům. Systém automaticky přenos ukončí, pokud v něm objeví obsah třetí strany – třeba hudbu, která nepochází ze hry.

Problém s autorskými právy u herních videí měl YouTube už na konci roku 2013, kdy došlo k zablokování množství videí od recenzí přes záznamy hraní až po filmy z prostředí her na základě nahlášení porušení autorských práv. Vývojářské firmy se od požadavku na blokaci distancovaly.

Možnost i pro Čechy

Množství lidí živících se točením herních videí narůstá i v Česku. Hned několik z nich má přes sto tisíc odběratelů. Podle Tomáše Gavlase z agentury Getboost se videoblogingem dá živit právě od 100 tisíc sledujících, pokud autor publikuje několik příspěvků týdně. Zisky ze zhlédnutí se různí, záleží například na věku diváků.

Přes 400 tisíc fanoušků sleduje například kanály Pedros Game nebo Jirky Krále, které se věnují především let's playům", tedy zaznamenávání hraní počítačových her.

O poznání více fanoušků sleduje další český kanál pojmenovaný jednoduše Gejmr. Nová videa z něj odebírá přes 530 tisíc diváků. „Nárůst sledovanosti je vidět u let's playů. Zhruba před třemi lety tady lidi začali hrát Minecraft a natáčet z toho videa,“ řekl už dříve pro DVTV Tomáš Gavlas.

Již zmíněné české hráče předčí kanál GoGoMan, jehož autor se nezaměřuje pouze na herní videa. Odebírá ho přes milion fanoušků.

U youtuberů je krásné, že jsou autentičtí, že vytvářejí obsah, který je přirozený a užitečný pro ty diváky, co se na něj dívají, tvrdí obchodní zástupce youtuberů Tomáš Gavlas. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

Další zprávy