Z obýváku do kokpitu. Z hráčů videoher jsou závodní hvězdy

Marek Pros Marek Pros
2. 8. 2014 21:20
Hráči závodního simulátoru na PlayStationu 3 mají šanci stát se skutečnými závodníky a získat profesionální smlouvu u velké automobilky. O vítězství bojují i dva Češi.
Hledá se nový Vettel
Hledá se nový Vettel | Foto: GT Academy

Praha – Antonín Bláha a Michal Šmídl odletěli před pár dny na jeden z nejslavnějších závodních okruhů na světě. Na anglickém Silverstonu se v následujících dnech utkají v mezinárodním finále o vítězství v Gran Turismo Academy (GT Academy). Ti nejlepší hráči totiž dostanou šanci závodit pro profesionální stáj Nissan. O novém šampionovi se rozhodne během srpna.

Upoutávka na GT Academy: Jak to vypadá v Silverstonu?
Upoutávka na GT Academy: Jak to vypadá v Silverstonu? | Video: YouTube

Myšlenka založit program na vyhledávání talentovaných jezdců z řad hráčů videoherního simulátoru Gran Turismo spadá do roku 2008, kdy se Sony a automobilka Nissan dohodly na spolupráci.

Z původně nejisté marketingové akce se v průběhu několika let vyklubal efektivní nástroj, jak propojit svět virtuálních závodníků s profesionály a zároveň netradičně promovat videoherní konzoli PlayStation 3 a vozy automobilky Nissan.

"Jde pravděpodobně o nejhloupější, nebo nejbrilantnější spolupráci dvou firem v historii," vyjádřil pochybnosti nad spojení Sony a Nissanu v roce 2008 renomovaný server Autoblog.com. O dva roky později získal projekt GT Academy hned tři prestižní ceny na mezinárodním festivalu reklamy a kreativity Cannes Lions. Nissan a Sony trefily do černého. Do jejich závodní akademie se začaly hlásit desetitisíce zájemců z celého světa. Včetně Čechů.

Zamíří Češi do kokpitu formule?

Závodníci Antonín Bláha a Michal Šmíd se jako tisíce dalších hráčů zúčastnili zkraje letošního roku povinného kvalifikačního kolečka. Absolvovali národní i regionální finále a nyní se plně soustředí na testování na anglickém Silverstone.  

Foto: GT Academy

"K virtuálnímu závodění jsem se dostal v roce 2008 na Gran Turismu 5 Prologue, kdy tátu zaujal v obchodě Playseat a koupil mi ho. Od té doby virtuálně závodím," popsal svoje jezdecké začátky Michal Šmídl v rozhovoru pro herní portál Games.cz. Kromě bezchybného ovládání virtuálního auta musejí kandidáti podstoupit fyzický trénink, jehož náročnost si nezadá s vojenským drilem, pohovor v angličtině před televizní kamerou a komplexní jízdní testy v reálném závodním voze.

"Nikdo si nedokáže pořádně představit, čím si tito kluci musejí projít," nastiňuje náročnost programu Ken Chan, produktový manažer hry Gran Turismo. "Když jsem je osobně potkal, pořád to byli hráči počítačové hry. Jak ale postupovali programem a výcvikem, stávali se z nich plnohodnotní závodníci," dodal Chan.

Jann Mardenborough: Cesta z obýváku až do kokpitu formule
Jann Mardenborough: Cesta z obýváku až do kokpitu formule | Video: YouTube

Efektivitu GT Academy potvrzují i výsledky jednoho z dřívějších vítězů. Brit Jann Mardenborough porazil v roce 2011 přes 90 tisíc účastníků a jako hlavní cenu získal možnost účastnit se 24hodinového závodu v Dubaji. O dva roky později podepsal profesionální smlouvu ve formuli 3 a před pár týdny dokonce zvítězil v závodě na německém Hockenheimu

Pozitivních výsledků inovativního projektu si všimli i ve formuli 1. Andy Damerun, manažer vývoje jezdců ve stáji Red Bull, je úspěchy GT Academy příjemně překvapen a za vzor dává právě kariéru Brita Mardenborougha.

"Sledujeme, jak Nissan přistupuje k novinkám v motoristickém sportu, a projekt GT Academy považujeme za smělý pokus změnit v motorismu status quo," nastínil Damerun, jak by v budoucnosti mohl vypadat konkurz na ty nejlepší závodníky planety. 

 

Právě se děje

Další zprávy