Filmové pásy hledám i na bleších trzích, říká Tscherkassky

Jitka Lanšperková
31. 10. 2014 9:23
Rozhovor s rakouským exprimentátorem a mistrem techniky found footage Peterem Tscherkasským.
Peter Tcherkassky a jeho filmy.
Peter Tcherkassky a jeho filmy. | Foto: Aktuálně.cz

Rozhovor - Letos v rodinné porotě pro posuzování experimentálních filmů na Mezinárodním festivale dokomentárních filmů Ji.hlava zasedli manželé Petr Tscherkassky a Eve Heller. Potkali se před deseti lety v porotě jiného festivalu v Torontu.

"Tenkrát jsme se krásně shodli. Nejen na vítězném filmu, ale i na tom, že spolu zůstaneme," vypráví Tscherkasského manželka Eve Heller.

Podívejte se na film Coming Attractions, který získal ocenění za nejlepší krátký film na festivale v Benátkách v roce 2010.
Podívejte se na film Coming Attractions, který získal ocenění za nejlepší krátký film na festivale v Benátkách v roce 2010.

Tscherkassky tvoří filmy bez užití oka kamery. Recykluje nalezený filmový materiál a tvoří často až hororové experimentální snímky. Za svůj poslední film Coming Attractions získal ocenění za nejlepší krátký film na benátském festivalu v roce 2010. Další Tscherkasského snímek Instructions for a Light and Sound Machine měl premiéru v Cannes v nezávislé sekci Quinzaine des réalisateurs v 2005.

V Rakousku založil v roce 1991 první festival zaměřený na found footage filmy, ze kterého se posléze vyvinula společnost Sixpack Films, která má za úkol podporovat mladé rakouské filmaře v oblasti nekomerčních a experimentálních filmů.

"Přihlašujeme vybrané filmy na festivaly a snažíme se je nabízet televizím. Byl bych rád, kdyby podobná podpora dokumentárních, experimentálních a animovaných nekomerčních filmů fungovala v každé zemi," vysvětluje experimentátor.

Aktuálně.cz: Při hledání výrazu found footage se nejčastěji objevují filmy jako Záhada Blair Witch nebo Paranormal aktivity, které se vašim filmům téměř vůbec nepodobají. Co tedy znamená found footage ve vašem podání?

Filmové avantgardě zůstalo už jen postavení do protikladu s Hollywoodem. Její opravdovost a pravdivost úplně vymizela.

Peter Tscherkassky: Nemyslím si, že by existovala jasná definice metody found footage. Ve své podstatě jde o přepracování už natočeného materiálu. Už ve dvacátých letech takové filmy vznikaly, Brit Adrian Brunel jako jeden z prvních vytvořil film sestříhaný z reportáží a dokumentů týkajících se války. Víceméně pro found footage používáme jakýkoliv materiál, který se nám dostane do rukou.

A.cz: V čem se ale liší vaše found footage od ostatních?
Moje práce se ve výsledku nijak neodlišuje, jen ji dělám po svém. Používám poněkud moderní a mladé narativní filmy. Nikdy nezlehčuji a nezesměšňuji materiál filmu, ze kterého tvořím. Pracuji jen s příběhy, které mám rád a respektuji je. Pro jeden svůj film nekombinuji různé snímky, většinou si vyberu jen jeden.

A.cz: Jak vypadá proces práce v temné komoře, kde vaše filmy vznikají?

Podívejte se na Tscherkasskyho film Outer Space z roku 1999. Mistr žánru found footage za něj získal několik mezinárodních ocenění.
Podívejte se na Tscherkasskyho film Outer Space z roku 1999. Mistr žánru found footage za něj získal několik mezinárodních ocenění.

Nejdřív se na film, ze kterého budu tvořit, koukám stále dokola. Více než padesátkrát. Když na film koukáte tolikrát za sebou, začne se vám příběh rozpadat a vnímáte jen jednotlivé záběry jako slova, či stavební jednotky, pro své dílo. Dělám si pečlivé poznámky a vytvořím si zevrubnou kostru pro práci v temné komoře. Něco jako scénář, který ale v procesu tvorby zmizí a dá prostor novým nápadům a myšlenkám, které volně přicházejí. Pečlivě si zapisuji všechny kroky, kdy jsem použil jaké světlo, kdy jaký obraz.

A.cz: Je možné některé kroky z temné komory vrátit zpět, nebo si musíte dobře rozmyslet, co uděláte?
Díky svým zápiskům mohu předělat cokoliv, aniž bych narušil předešlé kroky. Trvá to všechno ale neskutečně dlouho. Jeden metr filmového pásu, který reprezentuje dvě vteřiny projekčního času, zabere někdy i více než hodinu.

A.cz: Sledujete vývoj vašeho filmu postupně, nebo až je celý hotový?
Samozřejmě postupně. Jeden den pracuji v temné komoře, druhý den materiál sestříhám a podívám se na něj na střihačském stole. Zjišťuji, zda se mi podařilo vytvořit správný rytmus a film vyjadřuje přesně ty emoce, jaké jsem zamýšlel. Když něco nefunguje, udělám to celé znova a od začátku.

A.cz: Kolik času tedy zabere tvorba jednoho filmu?

Nevíte jak naložit se starými filmovými pásy, které překračujete u sebe ve sklepě? Zavolejte Peterovi Tscherkasskému. Přijede si pro ně.

Měsíce. Film, na kterém teď pracuji, dělám už více než rok a půl! Nechci o něm mluvit, ani o něm nijak přemýšlet. Jsem rád, že jsem teď tady na festivalu a můžu se věnovat jiným filmům.

A.cz: Kde a jak hledáte materiál pro své filmy?
Je to opravdu hledání v pravém slova smyslu. Pro film můžete použít úplně cokoliv. Vycházím tak z tvrzení německého dadaisty Kurta Schwitterse, který říká, že jakýkoliv odpad se dá transformovat v umění. Často mi lidé posílají své filmové pásy se slovy, že jim je líto to vyhodit, že bych s tím mohl naložit lépe.

A.cz: Takže tvoříte jen z toho, co vám lidé dají?
Občas také koupím něco na e-bayi. Najdete tam opravdové poklady. Filmy s Christopherem Lambertem, s Jane Russell. Je to takový bleší trh, doslova.

A.cz: Filmový materiál ruských reklam, ze kterých jste vytvořil váš poslední film Coming Attractions, vám taky někdo daroval?

Ano. Můj dávný známý ze studia filosofie si po škole založil produkční společnost zaměřenou hlavně na reklamy. Když se blížil krach jeho firmy začal schraňovat veškerý materiál u sebe doma s myšlenkou, že jej nějak zužitkuje. Sedm let je překračoval u sebe v obýváku a pak od svého původního úmyslu upustil a všechny reklamy mi daroval. Řešíte-li otázku, jak se zbavit filmového materiálu, tak prostě zavolejte Petrovi Tscherkasskému.

A.cz: Poslední váš film Coming Attractions odkazuje na kinematografii atrakcí, což je pojem význameného filmového historika a teoretika Toma Gunninga. Prý umíte udělat koktejl, který jeho osobnost vystihuje.
Vytvořil jsem ho pečlivou sémiotickou analýzou z názvu jiného koktejlu pojmenovaném Tom Collins, který znám z jednoho z nejlepších barů ve Vídni. Jednou si můj dobrý kamarád v tomtéž baru nedopatřením objednal koktejl Tom Gunning, když jsme zrovna o tomto historikovi vedli zapálenou debatu.

A.cz: Co v něm tedy je?
Gin, grapfruitový džus, zázvorová limonáda, soda a pomeranč.

A.cz: Ochutnal ho někdy Tom Gunning?
Ano, seděli jsme u nás doma a popíjeli jeho koktejl. Zamiloval si ho.

Peter Tscherkassky
Autor fotografie: Anna Vedralová

Peter Tscherkassky

  • Narodil se ve Vídni v roce 1958. Ke konci sedmdesátých let studoval žurnalistiku, politologii a filosofii.
  • V prosinci roku 1979 si pořídil vybavení pro natáčení na formát Super8 a začíná psát scéář pro svůj první film Kreuzitter.
  • 1982 dokončil film krátký téměř dvouminutový film Erotique natočený na formát Super8.
  • Na konci osmdesátých let začal učit na Univerzitě umění a uměleckého designu v Linzu.
  • V roce 1991 založil devítidenní festival found footage filmů v Rakousku, ze kterého se později vyvinula společnost Sixpack Films.
  • O dva roky později se stal ředitelem festivalu Diagonale zaměřeného na diskuzi kolem současné rakouské filmové tvorby.
  • Roku 1996 získal rakouskou národní cenu za filmové umění.
  • V roce 2005 měl jeho film Instructions for Light and Sound Machine premiéru v Cannes v sekci Quinzaine des réalisauters.
  • V roce 2007 si vzal americkou experimetnální filmařku Eve Heller, se kterou se setkal před několika lety ve festivalové porotě v Kanadě.
  • O rok později začal pracovat v temné komoře na filmu Coming Attractions poskldádáném ze starých reklamních spotů, který později získá ocenění na festivale v Benátkách za nejlepšáí krátký film.

A.cz: Vraťme se zpátky ke kinemotografii atrakcí a k tradicím. Jaký máte vy jako tvůrce avantgardních děl vztah k tradicím?
Pokud budeme brát avantgardu vážně a je otázka, zda bychom ji takto vůbec měli brát, je potřeba si uvědomit, že vždycky šlo a vždycky půjde o nějakou rebélii proti postupům a tvorbě známých z minulosti. Vnímáte-li sami sebe jako rebela, pak vždy vycházíte z tradice.

A.cz: Vnímání avantgardy jako protikladu Hollywoodu je tedy správné?
Dnes už té kalsické avantgardě zbylo jen právě toto postavení do konfliktu proti tomu, co vzniká v Hollywoodu a nejen tam. Naopak považování avantgardy za něco opravdového a pravdivého už zcela vymizelo. Nyní existuje nepočítaně druhů kinematografie, které fungují vedle sebe bez bojů, či snahy někoho nebo něco zesměšnit. Každý si dělá to své. I své filmy považuji za stejně hodnoté jako filmy hollywoodské. Jen v Hollywoodu mají více peněz než já.

A.cz: Jaká je současná situace avantgardy v Rakousku?
Přestaňme to nazývat avantgardou a používejme spíše pojem nekomerční film. Nyní je úžasné kolik lidí se v tomto odvětví pohybuje. Když jsem v sedmdesátých letech s found footage začínal, znal jsem skoro každého. To je dnes nemožné.

A.cz: Proč chcete nahradit pojem avantgarda nekomerčním filmem?
Oba termíny se překrývají, ale avantgarda má hodně spíše negativních konotací. Když vytvoříte něco, co se primárně nesoustředí na vydělání peněz, ale zaslouží si to být pojmenováno slovem umění, vytvoříte nekomerční umění, které není určeno k tomu, aby se prodávalo. I když s ním samozřejmě obchodujete.

A.cz: Jak?
Často jde o to, aby váš ať už experimentální, avantgardní či nekomerční dokumentární film byl vidět. Proto jej nabízíte festivalům, televizím. Když vás někdo požádá o zapůjčení kopie, necháte si od něj zaplatit částku, která pokryje alespoň náklady na dopravu kopie.

A.cz: Vnímáte nyní v současném experimentálním filmu nějaké výrazné tendence nebo hnutí?
Dnes je těžké udělat a vytvořit něco, co tu ještě nebylo. Některé postupy se samozřejmě opakují. Pro tvůrce je opravdu hodně složité znát celou historii avantagradního či experimentálního filmu. Myslím, že se momentálně žádný významný proud nebo hnutí neobjevuje.

 

Právě se děje

Další zprávy