Reklama v centru Prahy je nelegální. Nikoho to ale nezajímá, říká bojovník proti vizuálnímu smogu

Petra Jansová Petra Jansová
18. 3. 2016 19:45
Pavel Jeřábek už několik měsíců bojuje proti vizuálnímu smogu a nabízí ekologickou alternativu křiklavým reklamním billboardům v ulicích českých měst. Reklamu svých klientů umisťuje na chodníky speciální metodou, v podstatě ji vyčistí do špíny. "Všechno to začíná u lidí. Nedělají dostatečný tlak na parlament, aby pracoval na změnách zákonů, tak aby neupřednostňovaly reklamu. Potřebujeme více kverulantů. Je málo lidí, kteří si na reklamu stěžují. Nikdo se o to nezajímá, téměř všem je to úplně jedno," říká v rozhovoru zakladatel Aqua Ads Pavel Jeřábek. Finance na rozšíření služeb i do dalších měst se teď snaží vybrat přes crowdfunding.
Reklama na chodníku od Aqua Ads
Reklama na chodníku od Aqua Ads | Foto: Aqua Ads

Aktuálně.cz: Nabízíte ekologickou alternativu tradičním billboardovým kampaním. Co si od toho slibujete?

Pavel Jeřábek: Chtěli jsme vymyslet alternativu. Něco, co nebude tak invazivní a nebude ničit panorama města, nebude v něm navíc a nebude překážkou.

Aqua Ads
Aqua Ads | Foto: Aqua Ads

A.cz: Jednou ze základních myšlenek vašeho projektu je přenést reklamu z vertikálního do horizontálního prostoru, tedy na chodníky. Myslíte, že to osloví dostatečný počet lidí?

Myslím, že ano. Lidi se často během chůze dívají do mobilu v ruce, čtou anebo jen koukají, kam jdou. Mají skloněnou hlavu, a logicky si tedy všimnou spíš reklamy na chodníku než té, co visí.

A.cz: Existují vlastně vůbec nějaké průzkumy, které by dokázaly, že billboardy na lidi skutečně fungují?

Neexistují. Vlastně nikdo neví, kolik lidí si je skutečně prohlédne. Jediné, co se tak do měsíce bude počítat pomocí GSM signálu z mobilu, bude fluktuace lidí na chodníku. Přinese ale jen přehled o počtu lidí, kteří kolem nějakého billboardu na chodníku projdou. Už se ale nezjistí, jestli se dotyčný na reklamu podíval nebo ne. Bude to ale vůbec poprvé, co podobný průzkum vznikne.

A.cz: Průzkumy neexistují, přesto je billboardů plná Praha i další česká města. Odpudivé pestrobarevné plakáty najdeme i v historickém centru. Čím si to vysvětlujete?

Na to mám svůj osobní názor. Myslím si, že problém venkovní reklamy v Česku je ten, že billboard je pro zadavatele prestižní záležitostí. V momentě, kdy mám billboard, ukazuji, že jsem schopný dát do reklamy velký obnos peněz.

A druhým problémem je určitá monopolizace reklamek, která nastala v devadesátých letech, když JCDecaux získala smlouvu na městský mobiliář. Na smlouvě by nebylo nic zase tak moc špatného, ale získali díky ní v podstatě monopol na maloformátovou reklamu. Nicméně, reklama v centru je v památkové zóně nelegální.

A.cz: Je nelegální, a přesto na ni narazíte téměř na každém kroku? Jak k tomu došlo?

To je právě ta otázka. Podle našich odhadů je skutečně až 70 procent reklamy nelegálně a ten zbytek má velmi pofidérní povolení, podle kterého reklama není reklamou, ale například informačním poutačem, informací o provozovně. 

A.cz: Vy reklamu umisťujete vodním pískováním. V podstatě ji vyčistíte do špíny. Pracujete vždy s povolením?

Pro každý prostor, který „vyčistíme“, máme vždy vyběhané povolení. Tím, že reklamu prodáváte, by to bez toho ani nešlo. 

A.cz: Uvažujete o tom, že byste umisťovali svoji reklamu i do historického centra a nabídli tak estetičtější alternativu křiklavým billboardům?

V žádném případě. Tahle místa jsou pro nás tabu. Součástí takového našeho manifestu je i to, že do každé ulice umístíme pouze tři metry čtvereční reklamy. Přeplněné chodníky by byly kontraproduktivní.

A.cz: Jak vnímáte umístění billboardů kolem českých dálnic a silnic? Jsou pravidla, která ho regulují, dostatečná?

V Německu to například funguje tak, že nesmí být žádný billboard umístěn v zorném úhlu řidiče. Je to naprosto jednoduché pravidlo. Tady se vymýšlí nesmyslná pravidla o 100 metrech od sebe, a když se pak podíváte na plány a zjistíte, dojde vám, že to opět nic neřeší, počet by zůstal stejný, to mluvíme konkrétně o pražských stavebních předpisech.

V reklamním byznysu narážíte nejenom na monopolismus, jak už jsem zmiňoval, ale i na klientelismus. Je to hlavně o tom, že politické strany mají u těchto firem reklamy a nedovolí si jít proti nim. V rámci předvolebních kampaní by se jim to nemuselo vyplatit.

A.cz: Neustrnul tak trochu český reklamní trh na začátku 90. let a od té doby se nevyvíjí a nevnímá trendy, které jsou běžné v jiných evropských zemí?

Podle mého máte pravdu. A přesně to je ten problém, venkovní reklama se nemění, nepřijímá a nereflektuje trendy. Existuje sice již několik digitálních reklamek, ale ty do veřejného prostoru moc nezasahují. Status quo reklamy ve veřejném prostoru trvá.

A.cz: Čím si to vysvětlujete?

Všechno to začíná u lidí. Nedělají dostatečný tlak na parlament, aby pracoval na změnách zákonů, aby neupřednostňovaly reklamu. Potřebujeme více kverulantů. Je málo lidí, kteří si na reklamu stěžují. Nikdo se o to nezajímá, téměř všem je to úplně jedno. Kde jsou ti, kteří 15krát za den volají policajty kvůli tomu, že někdo špatně parkuje? Česká demokracie potřebuje lidi, kteří si konstruktivně stěžují. Nesmíme na veřejný prostor rezignovat. Je můj stejně jako váš. 

A.cz: Na co přesně vybíráte peníze v crowdfundingové kampani?

Vybíráme na půlku dodávky. Potřebujeme větší kvůli tomu, abychom mohli převážet náš čistič, který zatím taháme ručně. Crowdfunding je opravdu skvělá věc. Osobně ho vnímám jako jedinou správnou počáteční možnost bez externího investora pro všechny startupy. Marketing je výborně zacílený, zároveň do firmy přišli dva externisti, kteří ho mají na starost.

A.cz: Cílíte i na reklamky, proti kterým se snažíte bojovat?

Jestli chceme skutečně něco změnit, za každý billboard, který přemístíme na chodník, musíme jednat s někým, díky komu se nám to podaří. Skutečně nabízíme jenom alternativu. Buď se daná firma rozhodne, že bude mít reklamu na billboardu, nebo na chodníku. Naši zadavatelé jsou z poloviny reklamní agentury a z druhé poloviny malé zajímavé firmy.

A.cz: Projekt vznikl před několika měsíci. Je o něj zájem?

S reklamkami jsme začali jednat někdy v říjnu nebo v listopadu a bylo to opravdu hodně obtížné, i protože jsme levní. Uděláme deset reklam na měsíc se vším všudy, za cenu půlky billboardu. Pro reklamky tedy nejsme zatím tolik lukrativní. Vidím ale stoupající zájem reklamek o alternativy. Takže buď jsme se po nějakém trendu svezli, nebo jsme ho vytvořili. Samozřejmě jsme a vždycky budeme doplňkem, nikdy nebudeme přímou reklamou. Umíme si ale představit, že někdo uvidí reklamu na digitálu a pak si jí všimne i na chodníku podanou neinvazivní formou a spojí se to v logický celek. A lidé si uvědomí, že někdo, respektive daná firma, myslí i ekologicky.

Historické centrum je přetíženo, obyvatelé odešli, není to zdravé prostředí. Funguje jako kulisa pro turistický ruch a záplava reklamy je toho vedlejší dopad, tvrdí architekt Adam Gebrian. | Video: DVTV
 

Právě se děje

Další zprávy