Recenze: Forza Horizon 3 je nejhezčí závodní hrou, nemá konkurenci. Poprvé se dostává i na Windows

Otakar Schön
20. 9. 2016 15:21
Nejnovější díl závodní videohry Forza Horizon nemá momentálně konkurenci. Ježdění v luxusních i obyčejných autech po Austrálii musí nadchnout každého, kdo má alespoň trochu rád auta a vysokou rychlost.
Forza Horizon 3
Forza Horizon 3 | Foto: Microsoft

Čistá radost. Na popis závodní hry Forza Horizon 3 stačí dvě slova. Žádná jiná automobilová hra na trhu se Forze Horizon nevyrovná v čiré zábavě z ježdění. Je jedno, jestli sednete do Ferrari LaFerrari, Lamborghini Diablo SV, typicky australského HSV GTS Maloo nebo do skoro obyčejného Fordu Fiesta ST.

Jakmile vezmete do ruky ovladač nebo ještě lépe volant, a virtuálně šlápnete na plyn, přestane okolní svět existovat. Perfektní zpracování více než 350 vozů, rozmanitá krajina usazená v Austrálii, to vše dokáže hráče pohltit. Rozmanitost hry a její silné stránky přitom zažijete okamžitě po spuštění. Festival Horizon totiž začíná ve velkém stylu.

Jen během úvodní jízdy vystřídáte Lamborghini Centenario na dálnici a závodní #97 Monster Energy Trophy Truck, kterým projedete pláží. Během další minuty budete sedět v terénní bugyně a v hustém porostu australské džungle budete závodit s džípem… zavěšeným pod vrtulníkem. Zběsilé tempo potom trochu zpomalí, dostanete čas vybrat si svůj první vůz. Logickou volbou je HSV GTS Maloo, typický příklad užitkového kupé, které možná znáte v podobě Škody Felicie Fun - zpředu osobní auto, vzadu plošina pro náklad, ale na rozdíl od škodovky uvnitř extrémně výkonný motor. A pak už je na vás, co budete dělat.

Princip Forzy Horizon se točí kolem hudebního a závodního festivalu složeného ze spousty závodů, předváděcích jízd, bodovacích soutěží ve smykování, jízdě na rychlost, na efekt, zkrátka co si vyberete. Tentokrát to platí doslova, protože hráč nově celý festival v podstatě řídí. Tato myšlenka zní z počátku trochu děsivě, protože Forza Horizon 3 nabízí obrovské množství aktivit. Hra vás ale bude jemně udržovat ve správném směru, a pokud se nebudete chtít zabývat plánováním závodů, nebudete muset, prostě si vyberete z těch připravených vývojáři nebo ostatními hráči.

Forza hráče navíc uvádí do situace něžně, nové funkce se objevují postupně. Nejprve tak objevíte PR akce, ve kterých stačí projekt dostatečně rychle radarem měřený úsek silnice, poté se ukáží nebezpečné zóny, které slouží k jedinému - abyste v libovolném autě dokázali zažít pomalu stav beztíže při skocích dlouhých desítky metrů.

Každá úspěšná akce, ať je to závod, škola smyku nebo jen překonání rekordu v rychlosti jízdy vám přinese peníze na nové vozy, zkušenost, díky které odemykáte nová vylepšení, a hlavně fanoušky. Čím více fanoušků bude váš festival mít, tím více nových aktivit se vám odemkne. Budete pak moci vylepšovat stávající festival, otevírat nové pobočky a získáte přístup k dalším ukázkovým jízdám, které vás postaví proti nečekaným soupeřům, jak naznačuje už ona úvodní jízda proti jeepu s vrtulníkem.

Zábava bez omezení

Mezi nejlákavější aspekty Forzy Horizon patří její přístupnost. Díky širokým možnostem nastavení si zahraje kdokoliv, kdo v ruce udrží ovladač nebo volant. Forza Horizon 3 není automobilový simulátor, ale primárně zábavná hra. Se všemi zapnutými asistenčními prvky tak může hrát a vítězit v závodech i dítě. Standardní nastavení představuje příjemný kompromis mezi zábavou a simulací, ale v režimu simulace už i Forza představuje solidní výzvu pro zkušené řidiče. Zejména ve spojení s volantem a pohledem z kokpitu nadchne i náročnější hráče. Přesto budete moci jezdit i se supersportovními auty džunglí nebo pomalu po okénka v mořské vodě. Mezi jednotlivými auty však budou velké rozdíly. Lambo se ve vodě necítí zrovna doma, na rozdíl od velkých silných trucků.

V případě, že za volantem uděláte chybu, nic se neděje, můžete použít cestování časem, které vás vrátí několik sekund před karambol, a zkusit to znovu a lépe. Funguje to i v závodech, takže získat potřebná vítězství a dostatek fanoušků není problém. Funkci, kterou prosadila Forza, přejímají i další hry, což svědčí o její popularitě a užitečnosti.

Dalším prvkem, který určuje obtížnost, je volba schopností virtuálních soupeřů. Forza už několik let využívá systém takzvaných drivatarů - virtuální podoby reálných hráčů. Zaznamenává styl, kterým jezdí, a vnáší ho do soupeřů, se kterými závodíte. V mém případě to znamená, že hráči, kteří narazí na mého drivatara se mohou těšit na bezohlednou jízdu na krev, ale pokud narazíte třeba na vývojáře ze studia Playground Games, čeká vás spíše gentlemanské soupeření v ideální stopě a bez odřených plechů. Vedle samotného stylu jízdy si pak můžete zvolit úroveň schopností drivatarů a hra vám případně doporučí na základě vašich výsledků zvolit lepší nebo horší soupeře.

Forze nechybí ani možnost online hraní, a poprvé v historii lze procházet "příběhovou" část hry až ve čtyřech lidech přes internet. Online mód zajišťuje Forze Horizon 3 dlouhověkost, už u předchozích dílů byla komunita kolem hry nesmírně silná a Microsoft toho využívá ve všech aspektech. Kromě samotného hraní online nebo s drivatary narazíte na činnost ostatních hráčů i při každém nákupu auta.

Možnost úpravy aut se neomezuje pouze na barvu laku a výběry nálepek. Můžete měnit výkon vozu, stabilitu řízení i další prvky. Forza Horizon 3 přidává také "upgrade heroes", vybrané automobily, které můžete výrazně proměnit. Ze sériového stroje se tak může stát třeba rallye speciál s věncem světel na přední kapotě a s odpovídajícím zvýšením výkonu.

Nechybí ani populární hledání opuštěných veteránů ve stodolách po celé herní Austrálii. Tradičně chybí škodovky, boleslavská automobilka údajně nestojí o prezentaci svých vozů ve hrách, což je z našeho pohledu samozřejmě škoda. Ale to není vše, letos alespoň v základní verzi, chybí také automobily volkswagen a porsche, i když druhá jmenovaná možná přibude stejně jako u předchozího dílu ve formě přídavného balíčku.

Fantastická grafika i pro majitele PC

Forza Horzon 3 je asi nejlépe vypadající hrou pro Xbox One a rozhodně o nejhezčí závodní hru na konzolích. Tvůrci strávili spoustu času v Austrálii a přenesli ji do zmenšené herní podoby (skoro 500 silnic) s citem pro detail, byť ne naprosto věrně. Je to podobné jako zkoncentrované Côte d'Azur ve Forze Horizon 2 nebo jako "upravená" Praha ve Forze Motorsport 6. Autoři se chlubí zlepšením grafiky v mnoha ohledech, ale nejvíce pyšní jsou na zpracování nebe, které se dynamicky mění a má realistickou podobu nasnímanou přímo v Austrálii. Vylepšit mraky na obloze u závodní hry zní jako zbytečnost, ale přidává to na atmosféře.

Technickou dokonalost dotváří vynikající zvuk motorů kolizí i herní rádia, která nabízejí různé žánry a také nově možnost poslouchat vlastní hudbu nebo libovolnou hudbu ze služby Microsoft Groove, což je obdoba Spotify.

Hlavní a zásadní technologickou novinkou je, že se Forza Horizon 3 dostává jako první plnohodnotný titul série na PC. Hráči s Windows 10 už mají zkušenost s bezplatnou verzí Forza Apex, ale Horizon nabízí něco lepšího - je to plná hra (byť s vysokou cenou), ale pokud si ji koupíte digitálně, můžete s jednou licencí hrát na PC i Xboxu a postup hrou se mezi oběma platformami synchronizuje.

Na PC má Forza Horizon 3 běžet i ve 4K rozlišení a bez omezení maximálního počtu snímků za sekundu, zatímco na Xboxu jste omezení na 30 snímků za sekundu. Bohužel jsme PC verzi zatím nemohli vyzkoušet, odemkne se až v pátek, kdy Forza Horizon 3 vyjde pro majitele dražší varianty Ultimate Edition.

Všichni ostatní se pak dočkají v úterý 27. září. Verze Ultimate Edition stojí 2599 korun a obsahuje přístup ke všem automobilům, které vývojáři přidají do hry během následujícího roku. Základní verze přijde na 1799 korun. Ano, je to hodně, ale Forza za to stojí.