Recenze: FIFA 17 přináší efektní fotbalový příběh bez české ostudy s pojištěním

Otakar Schön
3. 10. 2016 16:30
Nový ročník fotbalové série FIFA přináší hned dvě změny, které hru citelně osvěží. Příběhový režim Cesta, který sleduje příběh mladého fotbalisty Alexe Huntera nabízí zábavnější seznámení se s hrou i pro nováčky. Druhou novinkou je nahrazení herního enginu. Vývojáři nově použili systém Frostbite, který pohání hry ze série Battlefield. Pro milovníky českého fotbalu je letošní ročník opět zklamáním, domácí kopanou zastupuje pouze národní tým, chybí liga i český komentář.

Každý rok to samé, jen s novými soupiskami týmů. Letos si podobné hodnocení mohou fanoušci fotbalu odpustit. FIFA 17 není nutně výrazně lepší než předchozí ročník, ale liší se od něj zásadně. Vývojáři v EA Sports se pustili hned do dvou odvážných akcí. Vyměnili technologii, která pohání celou hru, a přidali něco, co ve sportovním simulátoru minimálně překvapí - příběhový režim, který vedle tréninků a zápasů nabízí také emoce, intriky a skvělou atmosféru velkého fotbalu.

Překvapivě povedený příběhový režim si zaslouží pozornost jako první, jinak by to autoři ani nechtěli, jde o základní volbu po prvním spuštění hry. Cesta (The Journey) mladého fotbalisty Alexe Huntera za slávou začíná krátkým pohledem na žáčkovský zápas s trochou rodinného dramatu, ale opravdová Cesta za titulem šampióna začíná až na soustředění, které dává šanci mladým hráčům získat profesionální smlouvu s některým z klubů britské Premier League.

Na dvacet mladíků připadá deset smluv, a jen váš výkon na hřišti může zajistit, že jednu z nich dostanete. Hra už v tuto chvíli odhaluje, co virtuální fotbalisty čeká - zápasový poločas, tréninkové aktivity, dohrání zápasu… Minimálně dovednostní soutěže v zacházení s míčem můžete opakovat, abyste se udrželi nad čarou, která znamená přijetí mezi elitu. Pokud uspějete, umožní vám manažer vybrat si, za jaký klub chcete hrát. Pokud fandíte Chelsea, nebudete muset povinně hrát za Arsenal.

Alexova Cesta pak pokračuje v rytmu tréninků, zápasů, tiskových konferencí a občasných zlomových událostí, které ukazují, jak náročný a občas nepříjemný je život fotbalových hvězd. Zvláště, když se touží vyrovnat dědečkovi, který kdysi v Premiere League hrál také. Vývoj Cesty ovlivňujete jako hráči jednak výkonem na hřišti, které občas sledujete také ze střídačky, jednak volbami odpovědí v dialozích. Systém převzatý z her Mass Efect dává na možnost tři varianty odpovědí - přezíravou, vášnivou a vyrovnanou. Pokud budete přezíraví, nebude se to líbit fanoušků, pokud budete příliš rozlícení, neocení to trenér… bude na vás, komu budete nadbíhat.

Herní režim Cesta je spojený s rozporuplným režimem FUT, ve kterém s pomocí sběratelských karet tvoříte co nejsilnější tým. Za absolvování Cesty Alexe huntera získáte hned několik silných karet pro svůj tým, a pokud nebudete chtít utrácet peníze za lepší karty s hráči, tak se absolvování příběhu Alexe Huntera rozhodně vyplatí.

Battlefield na hřišti

Technologická změna FIFA 17 spočívá v nahrazení herního enginu. Vývojáři nově použili stejný systém Frostbite, který pohání hry ze série Battlefield. Součástí grafické proměny je přepracování postav většiny hráčů ve hře, nové stadiony včetně několika amerických, a hlavně řada nových animací. Fotbal ve FIFA 17 vypadá plynuleji a hráči jsou často téměř k nerozeznání od tváří z televizních záběrů. Nejvíc je ale množství detailů, které nový herní engine zvládá, vidět právě v The Journey a jejích sekvencích mimo samotné fotbalové hřiště.

Změna enginu se projevila i na hratelnosti, simulace fyziky znamená, že se občas fotbalisté správně netrefí při přihrávkách i střelách, protože jim to "prostě nesedne".

Vedle hezké grafiky je tu otázka toho, co vzalo ve hře za své. Z pohledu českého fanouška je odpověď už dva roky stejná - chybí český dabing, chybí česká liga. Zástupci českého fotbalu a EA se už několik let nedovedou dohodnout na podmínkách. Zvláštní na tom je, že hokejová extraliga v NHL stále je, přitom se v Česku lépe prodává fotbalová FIFA. Alespoň, že ve hře, i na konzolích, zůstává český překlad všech textů. Není jich totiž nijak málo a virtuální fotbal nehrají jen absolventi výběrových škol s dokonalou angličtinou.

Práce v obraně

Jak už je u sportovních her od EA zvykem, změnila se i samotná hratelnost. Letošní ročník je, možná i díky novému enginu, pomalejší a vyžaduje taktičtější uvažování. Není to ale vždycky dobře - nejcitelnější změnou je oslabení obrany, snaha vzít soupeřům míč je občas zdrojem frustrace, zvláště pokud hrajete proti lépe hodnocenému týmu. Pokud se budete snažit soupeřům vzít míč příliš urputně, skončí to žlutou kartou, přímým kopem nebo penaltou, a to pak bolí.

Vzhledem k tomu, kolik hra nabízí možností ovládání a hlavně speciálních fint s míčem, dá se naštěstí obrana počítačem ovládaného soupeře relativně snadno obelstít. Na nižší obtížnost velmi dobře fungují přihrávky do běhu - musíte si ale dát velký pozor na to, abyste své fotbalisty příliš nevyčerpali. Minimálně tady se projeví výhoda dobře naplánovaného střídání. Zjednodušeně řečeno byl ale loňský ročník o něco zábavnější, co do samotného hraní. V NHL je to podobné, obranná fáze hry působí často jako dřina.

V první i poslední řadě však zůstává FIFA věrná své snaze nabízet co nejvěrnější simulaci fotbalu. Ať už chcete hrát ligové zápasy proti počítači, soupeřit s kamarády přes internet nebo si užívat ženský fotbal s dominantním americkým týmem, můžete. Stejně tak se můžete dát dohromady s deseti kamarády a vytvořit tým, ve kterém každý z vás bude hrát za jednoho fotbalistu proti jinému týmu ovládaného čistě lidskou inteligencí.

Oficiální trailer ke hře FIFA 17.