Praha – "Modelka v hidžábu: Módní průmysl se mění," komentuje novou reklamu H&M zpravodajský server BBC. Třiadvacetiletá muslimská modelka Mariah Idrissi z Londýna, která se objevila v reklamním spotu Close the Loop, se dostala na stránky i dalších světových médií a zároveň rozpoutala diskusi o postavení muslimských žen v módním světě.
Reklama modelky s pakistánsko-marockými geny se řeší i na sociálních sítích, její účet na Instagramu teď sleduje téměř 12 tisíc lidí.
"Reakce byly úžasné. Samozřejmě, jak jsem očekávala, přišly i ty negativní," dodala dívka pro The New York Times.
Tiskový mluvčí H&M ale vysvětluje, že kampaň vznikla s naprosto odlišným záměrem. Ve spotu jsou mimo jiné zastoupeny i další typy lidí (normcore, geekové, starší lidé nebo transvestité) a společnost chtěla vyvolat diskusi o recyklaci oblečení.
Zástupce H&M se rovněž brání nařčením, že kampaň chce určovat, co je trendy. "Naší ambicí není určovat, jaký módní styl je ideální. Video mělo veřejnost motivovat k tomu, aby recyklovala svoje oblečení," dodal.
Za kalkul ale kampaň označuje vedoucí Katedry marketingu a PR z UK Denisa Hejlová, podle které šlo o promyšlený tah opřený o dokonalou analýzu zákazníků. Potvrzují to i údaje agentury Thomson Reuters, podle kterých muslimové utratili za oblečení a obuv v roce 2013 zhruba 266 miliard dolarů, a jsou proto pro módní průmysl vhodnou cílovou skupinou.
"Transvestita nebo tlustá modelka dneska už v módním světě nikoho nedojmou, kritici se ozvali jedině proti hidžábu. Klip je postavený na marketingové analýze zákazníků, H&M je globální společnost, které mimochodem stále roste obrat a spadá pod ní řada dalších značek," vysvětluje Hejlová.
Za neupřímnou a pokryteckou považuje i snahu společnosti propagovat recyklaci, a to vzhledem k množství oblečení, které H&M vyprodukuje.
Kampaň podle Hejlové v žádném případě není žádným revolučním počinem. "Nejde rozhodně o žádnou revoluci. Když britský návrhář Hussein Chalayan uvedl mnohem kontroverznější přehlídku modelek v postupně se odhalujících burkách, bylo to odvážnější a dalo se skutečně mluvit o nějakém uměleckém ztvárnění společenského problému," dodala s tím, že reklama zafungovala i kvůli současnému dění na Blízkém východě a v Evropě.