Muslimka v reklamě H&M? Jen marketing, transvestita už nikoho nedojme, říká odbornice

Petra Jansová Petra Jansová
2. 10. 2015 7:01
Nová reklama na oblečení H&M zaujala média a veřejnost po celém světě. V kampani s názvem Close the Loop se totiž poprvé objevila i muslimská žena oblečená v hidžábu. Kampaň druhého největšího prodejce oblečení je podle odbornice na marketing a PR z Univerzity Karlovy pouze promyšlený a vykalkulovaný marketingový tah.
Mariah Idrissi | Video: YouTube

Praha – "Modelka v hidžábu: Módní průmysl se mění," komentuje novou reklamu H&M zpravodajský server BBC. Třiadvacetiletá muslimská modelka Mariah Idrissi z Londýna, která se objevila v reklamním spotu Close the Loop, se dostala na stránky i dalších světových médií a zároveň rozpoutala diskusi o postavení muslimských žen v módním světě.

Reklama modelky s pakistánsko-marockými geny se řeší i na sociálních sítích, její účet na Instagramu teď sleduje téměř 12 tisíc lidí.

"Reakce byly úžasné. Samozřejmě, jak jsem očekávala, přišly i ty negativní," dodala dívka pro The New York Times.

BBC London news. #BBC #hm #Hijabi #LastMinDotCom

Fotka zveřejněná uživatelem Mariah Idrissi (@mariahidrissi),

Tiskový mluvčí H&M ale vysvětluje, že kampaň vznikla s naprosto odlišným záměrem. Ve spotu jsou mimo jiné zastoupeny i další typy lidí (normcore, geekové, starší lidé nebo transvestité) a společnost chtěla vyvolat diskusi o recyklaci oblečení.

Zástupce H&M se rovněž brání nařčením, že kampaň chce určovat, co je trendy. "Naší ambicí není určovat, jaký módní styl je ideální. Video mělo veřejnost motivovat k tomu, aby recyklovala svoje oblečení," dodal.

Za kalkul ale kampaň označuje vedoucí Katedry marketingu a PR z UK Denisa Hejlová, podle které šlo o promyšlený tah opřený o dokonalou analýzu zákazníků. Potvrzují to i údaje agentury Thomson Reuters, podle kterých muslimové utratili za oblečení a obuv v roce 2013 zhruba 266 miliard dolarů, a jsou proto pro módní průmysl vhodnou cílovou skupinou.

"Transvestita nebo tlustá modelka dneska už v módním světě nikoho nedojmou, kritici se ozvali jedině proti hidžábu. Klip je postavený na marketingové analýze zákazníků, H&M je globální společnost, které mimochodem stále roste obrat a spadá pod ní řada dalších značek," vysvětluje Hejlová. 

Za neupřímnou a pokryteckou považuje i snahu společnosti propagovat recyklaci, a to vzhledem k množství oblečení, které H&M vyprodukuje. 

Kampaň podle Hejlové v žádném případě není žádným revolučním počinem. "Nejde rozhodně o žádnou revoluci. Když britský návrhář Hussein Chalayan uvedl mnohem kontroverznější přehlídku modelek v postupně se odhalujících burkách, bylo to odvážnější a dalo se skutečně mluvit o nějakém uměleckém ztvárnění společenského problému," dodala s tím, že reklama zafungovala i kvůli současnému dění na Blízkém východě a v Evropě.

Říkávalo se, že kosmetika byla obchodem s iluzí, to ale platilo před třiceti lety, teď jsme schopní dát do krémů kmenové buňky, co bylo sci-fi, je teď realita, říká vývojářka kosmetiky Lenka Průšová. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

Další zprávy