Líbáním se zlepšuje imunita a paměť. Ti nejšikovnější spálí jedním polibkem až 12 kalorií

ČTK ČTK
14. 4. 2016 14:41
Podle posledních studií má líbání blahodárný vliv na lidský organismus. Můžete při něm spálit až 12 kalorií a posílit imunitní systém. Zážitek je však více intenzivnější pro ženy než muže, a to díky nervovému zakončení, které uvolňuje oxytocin a dopamin, tvrdí vědci. Studii zveřejnili k Mezinárodnímu dnu polibku.
Foto: Thinkstock

Nejen potěšení přináší člověku líbání. Podle vědců také posiluje imunitní systém, aktivuje krevní oběh a vyrovnává hladinu cholesterolu. Také se při něm údajně spálí 12 kalorií, je-li ovšem polibek správně proveden. Tvrdí to španělská rozhlasová stanice Cadena Ser, která u příležitosti Mezinárodního dne polibku přinesla vědecké zdůvodnění toho, proč je líbání dobré pro zdraví.

Při líbání, při němž se mimo jiné aktivuje 36 obličejových svalů, dochází k řadě neurochemických reakcí. Aktivuje se hipokampus, tedy část mozku, která hraje roli při krátkodobém uchovávání informací. Takže si líbáním zlepšujeme paměť.

Polibek uvolňuje neuropřenašeče, např. dopamin, který způsobuje, že máme příjemné pocity. Dále se do krevního oběhu dostává oxytocin, tzv. hormon lásky, který upevňuje náš vztah s daným člověkem, či testosteron, který zvyšuje sexuální apetit.

Při polibku se uvolňuje i serotonin, jehož nedostatek vyvolává změny nálad, depresi či poruchy spánku a podrážděnost.

Některé studie ukázaly, že líbání je důležitější pro ženy než pro muže. Vědci to vysvětlují tím, že ženy mají více nervových zakončení a jsou schopny uvolňovat více oxytocinu a dopaminu.

Odpůrci líbání argumentují tím, že při desetisekundovém polibku si pár vymění v průměru 80 milionů bakterií. Většinou jde ale o druhy bakterií, které tvoří běžnou součást ústní flóry.

Mezinárodní den polibku se podle některých slaví 13. dubna, jiní si ho připomínají 6. července a někteří 20. června. Vzhledem k příznivým účinkům líbání by se měl ale slavit každý den.