Reklama Coca-Coly naštvala kvůli Krymu Rusy i Ukrajince. Po kritice ji firma stáhla

Magazín Magazín
Aktualizováno 7. 1. 2016 20:21
Coca-Cola si svou novoroční reklamou zadělala na pořádný problém. Ruské zákazníky totiž rozzlobilo, že na stylizované mapě Ruska chybí Krym. Když ho později firma na mapu přidala, pobouřila Ukrajince. Reklamu proto z Facebooku vymazala a omluvila se.
Novoroční přání Coca-Coly ruským zákazníkům.
Novoroční přání Coca-Coly ruským zákazníkům. | Foto: Coca-Cola

Moskva - Vypadalo to jako dobrý nápad, když Coca-Cola ve svém novoročním přání ruským zákazníkům zobrazila stylizovanou zimní mapu Ruska bez Krymu. A ve výsledku si tím naštvala jak ruské zákazníky, tak později ty ukrajinské, upozornil na aféru britský deník The Telegraph.

Přání vypadalo nenápadně. Zasněžené území plné vánočních stromečků, sněhuláků a lyžařů bylo doprovozené sloganem Oslavte zimní prázdniny od Moskvy po Vladivostok. Jenže Coca-Cola neodhadla, že v době rusko-ukrajinských válečných sporů mimo jiné o území Krymu se při zobrazování mapy Ruska pouští na příliš tenký led.

Uživatelé nejpopulárnější ruské sociální sítě VK zuřili a stěžovali si na "nekompletní mapu".

V momentě, kdy bylo jediným rozumným řešením reklamu stáhnout, se firma místo toho omluvila a na mapu Krym přidala. Tím zase naštvala Ukrajince. Nehledě na to, že do mapy doplnila i podobně sporné Kurilské ostrovy, čímž mohla nazlobit i Japonce.

V úterý večer zmizela i druhá, opravená mapa.

"Vážení přátelé! Děkuji vám za pozornost. Bylo rozhodnuto odstranit předmět, který způsobil  tolik rozrušení," sdělil podle agentury AFP na Facebooku ukrajinský dceřiný podnik Coca-Coly.

S omluvou přišla i centrála Coca-Coly v americké Atlantě. "Tým Coca-Cola Rusko vytvořil stylizovanou mapu Ruska jako součást své vánoční kampaně. Agentura, která vytvořila mapu, později provedla změny bez našeho vědomí či souhlasu," uvedla firma.

Coca-Cola rovněž prohlásila, že "firma nezaujímá politické postoje, které nesouvisí s jejím podnikáním," a znovu se za nevhodný post omluvila.

Na některé věci jsme dnes citlivější, takové banální spojení jako polonahá baba a pivo už začíná být za hranou dobrého vkusu, říká Vilém Rubeš. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

Další zprávy