Génius, jehož bylo všude plno. Zemřel herec Pavel Landovský

Obrazem: Tak žil, hrál, bouřil a protestoval Pavel Landovský
70. léta. Účastníci koncertu skupiny Plastic People na chalupě Václava Havla na Hrádečku. Uprostřed herec Pavel Landovský, Věra Jirousová, v pozadí Olga Havlová.
1990. Josef Abrhám a Pavel Landovský ve hře Audience.
1990. Josef Abrhám a Pavel Landovský v Audienci Václava Havla.
Únor 2007 - česká premiéra filmu Goyovy přízraky. Zdeněk Svěrák se před promítáním zdraví s Pavlem Landovským.
Foto: Filmové studio Barrandov / Jaroslav Trousil
ČTK ČTK
Aktualizováno 11. 10. 2014 11:46
Landovský patřil k nejoblíbenějším hercům 60. let a k prvním signatářům Charty 77.

Praha  -  V pátek večer zemřel herec a dramatik Pavel Landovský. Osmasedmdesátiletý herec, dramatik, bývalý disident a signatář Charty 77 zemřel doma krátce po osmé večerní. Příčinou úmrtí byl infarkt myokardu. Krátce předtím jsme všichni byli u něj, oznámila v pátek  jeho rodina.

"Na Lanďáka budu vzpomínat, dokud budu naživu. Moc jsme toho spolu prožili a měli se rádi. Lanďák byl prostě Lanďák - kam přišel, bylo ho všude plno. Dělali jsme společně bytové divadlo a zažili mnoho věcí v disentu i po něm. Je to pro mě těžká zpráva, ale byl už opravdu těžce nemocen a je mu teď lépe," uvedla v reakci na úmrtí Pavla Landovského herečka a chartistka Vlasta Chramostová.

Podle herce a režiséra Jana Kačera byl Landovský geniální herec, ovšem byla to jen částečka jeho osobnosti. "On byl géniem života, nadaným a velice talentovaným spisovatelem a sledovatelem života. Měl velkou fantazii podepřenou svým životem, který byl zdánlivě extenzivní, ale vlastně hluboce něžný a opravdový. Lanďák byl génius a já se bez něj těžko obejdu," řekl Kačer.

"Zůstane mi tichá vzpomínka na skvělého herce a bouřliváka, který měl velké zásluhy i na věcech, o kterých mnozí neměli ani tušení. Bude chybět, ale pro to, co po sobě zanechal, se na Pavla zapomenout nedá," reagoval na smutnou zprávu herec Miroslav Donutil.

Z vrcholu nuceně na dno

Landovský byl jedním z nejoblíbenějších herců 60. let. Narodil se 11. září 1936 v Havlíčkově Brodě. Vyučil se nástrojařem, studoval průmyslovou školu a po neúspěšných pokusech o přijetí na DAMU začínal jako elév v mimopražských souborech. Od poloviny 60. let byl 11 let členem pražského Činoherního klubu. Velkou popularitu mu ale přinesly především filmové role. Zahrál si mimo jiné v oscarovém snímku Ostře sledované vlaky nebo ve filmu Marketa Lazarová. Nezapomenutelné jsou jeho role ve filmech Svatba jako řemen nebo Utrpení mladého Boháčka.

Josef Abrhám (Ferdinand Vaněk) a Pavel Landovský (sládek) v Audienci Václava Havla.
Josef Abrhám (Ferdinand Vaněk) a Pavel Landovský (sládek) v Audienci Václava Havla. | Video: YouTube

Naopak 70. léta naopak přinesla Landovskému nucený ústup ze slávy. Vedle hercova odporu k nastupující normalizaci k tomu přispěl i jeho zvyk říkat, co si myslí. Přitížilo mu i jeho dlouholeté přátelství s Václavem Havlem. Poté, co jako jeden z prvních podepsal Chartu 77, už mohl hrát jen neveřejně, například v bytovém divadle Vlasty Chramostové. S Havlem také natočil záznam jeho Audience. V roce 1978 jej komunistický režim donutil opustit republiku. Žil v Rakousku, kde se stal členem souboru prestižního vídeňského divadla Burgtheater.

Do Prahy se začal vracet po listopadu 1989 a po skončení vídeňského angažmá se do Čech vrátil natrvalo. Hostoval v Divadle Na zábradlí, v Činoherním klubu i v Národním divadle. I po návratu z emigrace ztvárnil výrazné filmové role, vedle majora Terazkyho v Černých baronech z roku 1992 například ve snímcích Amerika, Cesta pustým lesem či Nejasná zpráva o konci světa.

Hoteliér (2013), poslední snímek Pavla Landovského.
Hoteliér (2013), poslední snímek Pavla Landovského. | Video: YouTube

Landovský byl rovněž autorem několika divadelních a rozhlasových her, z nich nejznámější je Hodinový hoteliér. Režisér Josef Abrhám mladší o něm natočil celovečerní dokument Hoteliér, v němž se Landovský opět sešel se zakladateli a herci původního Činoherního klubu Janem Kačerem, Josefem Abrhámem, Vladimírem Pucholtem a Libuší Šafránkovou.

Film vznikal dva roky, premiéru měl loni. Zmapoval snahu Jana Kačera o "vzkříšení" Landovského, jejímž cílem bylo právě nové nastudování zmíněné hry. Spíše než záznamem zkoušek divadelního představení se však stal úvahou o uplynulém čase, o ceně přátelství a potřebě posledního velkého činu.

 

Právě se děje

Další zprávy