Národní galerie hledá novou identitu, zahajuje pěticí výstav

ČTK Kultura ČTK, Kultura
Aktualizováno 19. 2. 2015 14:24
Novou výstavní sezonu zahájí Národní galerie pěticí vernisáží ve Veletržním paláci. Otevře i dlouho očekávanou mezinárodní výstavu Oskara Kokoschky.
Portrét T. G. Masaryka od Oskara Kokoschky z roku 1936.
Portrét T. G. Masaryka od Oskara Kokoschky z roku 1936. | Foto: NG

Praha - Národní galerie zahájí výstavní sezonu hned pěticí vernisáží ve Veletržním paláci. Asi nejočekávanější z nových expozic bude soubor prací Oskara Kokoschky, které mají spojitost s Prahou.

Ve stejný den (ve čtvrtek 19. února) začíná ale také výstava kresebných cyklů Stanislava Kolíbala a první návštěvníci uvidí také autenticky zrekonstruovaný ateliér sochaře Zbyňka Sekala, českou expozici ze 14. bienále architektury v Benátkách a neméně zajímavou novinkou bude i start dlouhodobé prezentace video artu, filmu a nových médií.

Pražský Kokoschka

Výstava Kokoschka a Praha představuje výběr děl jednoho z nejvýznamnějších malířů 20. století, která vytvořil v letech 1934 až 1938 v Československu. Připomíná kontakty Oskara Kokoschky s česky i německy mluvícími osobnostmi tuzemské kulturní scény. Nově výstava podle kurátorů představuje jeho spolupráci s českou divadelní avantgardní scénou.

Expozice vznikla ve spolupráci s Kunstforem v Regensburgu, kde se konala loni. Aktuální výstava je ale větší a zaměřila se na pražský kontext Kokoschkova díla, zahrnuje více autorových děl souvisejících s Prahou a ve spolupráci s Památníkem národního písemnictví jsou na výstavě poprvé zmíněny spolupráce Oskara Kokoschky s Osvobozeným divadlem Voskovce a Wericha či s Divadlem E. F. Buriana.

Výstava také obecně připomene atmosféru první republiky, umělecká díla doplňují fotografie z Kokoschkova čtyřletého pražského pobytu, portréty s jeho ženou Oldou, s galeristou Hugo Feiglem a některými osobnostmi dané doby. Kokoschkovy pražské veduty z českých veřejných sbírkách doplňují zápůjčky tuzemských sběratelů i zahraničních institucí.

Ve sbírkách Národní galerie je obraz Praha - Karlův most, který již krátce po jeho dokončení od galeristy Feigla koupila Moderní galerie, jež se považuje za předchůdkyni NG. Obraz Pohled od Kramářovy vily záhy po jeho vzniku koupil podnikatel František Müller do své nové vily od Adolfa Loose ve Střešovicích. Loos se s Kokoschkou přátelil a z umístění svého obrazu v jeho vile měl radost, jak dokládá zápis v knize hostů. NG obraz koupila od dědiců v roce 1969.

Kokoschka přijel do Prahy v roce 1934, jeho pobyt v předválečném Československu pro něj znamenal velký obrat v životě. Plánoval původně kratší cestu kvůli portrétu Tomáše Garrigua Masaryka, prezidentův zdravotní stav a vývoj politické situace ale jeho tuzemský pobyt prodloužily. Masarykův alegorický portrét, v němž prezidenta obklopují reformní pedagog a biskup Jednoty bratrské Jan Amos Komenský, umučený církevní reformátor Jan Hus a kulisa Hradčan, se ne zcela známou cestou dostal do Pittsburghu, odkud ho zapůjčilo Carnegie Museum od Art.

Kontext českého umění na výstavě doplňují díla Bedřicha Feigla, Willy Nowaka, Vincence Makovského, Emila Filly, Františka Janouška, Josefa Čapka, ale i umělců v československé emigraci Johna Heratfielda nebo Johannese Wüstena.

Sezona začíná, co ještě čekat?

"Výstavní sezony bude Národní galerie koncepčně rozdělovat do tří provázaných bloků. Vedle vlastního výstavního plánu se chceme zaměřit i na rozvoj širokého spektra doprovodných aktivit," řekl generální ředitel galerie Jiří Fajt.

Výstavní sezonu bude galerie i v příštích letech zahajovat v únoru v souvislosti s výročím založení Společnosti vlasteneckých přátel umění, předchůdkyně dnešní podoby Národní galerie.

"V letním termínu zahájíme výstavou celníka Henri Rousseaua a projektem nazvaným Tajemná cesta k moderně," uvedl Fajt.

Letošní sezonu uzavře v podzimním termínu dramaturgie cílená především na domácí publikum s výstavami Marie Bartuszové, Budování státu a Gotika v Krušnohoří.

Mezinárodní konkurz vybere šéfy sbírek

Vedení Národní galerie na začátku letošní sezony obsadí místa tří odvolaných ředitelů Sbírky starého umění, Sbírky umění 19. století a Sbírky moderního a současného umění.

"Všechna odborná místa se budou obsazovat mezinárodním výběrovým řízením. To nebylo dosud zvykem, ale já to zavádím jako zásadní princip," řekl Fajt.

Konkurz na tři volná místa bude podle něj vyhlášen v nejbližších dnech. V současné době vedení čeká na reakci ministerstva kultury na odevzdanou koncepci Národní galerie.

Hlavního kurátorem se stal krakovský rodák Adam Budak, který v Národní galerii od loňského září působil na pozici ředitele sbírek a výstav. Předtím pracoval v Hirshornově muzeu moderního umění ve Washingtonu.

"Nejdůležitější je vytvořit tým kurátorů a expertů, který nám pomůže najít společnou řeč, která vytvoří novou identitu Národní galerie," uvedl Budak.

 

Právě se děje

Další zprávy