FOTO Miroslav Machotka objevuje krásu, kde jiní nevidí nic

FOTO Miroslav Machotka objevuje krásu, kde jiní nevidí nic
Bez názvu, 1989.
Bez názvu, 1992.
Bez názvu, 1996.
Bez názvu, 2011.
Foto: © Miroslav Machotka
juk
28. 1. 2015 14:52
Galerie Leica představuje čtyřicet let tvorby Miroslava Machotky. Fotograf záběrem detailu povyšuje přehlížená místa na umělecké scenérie.

Praha - Svým fotografickým vyjádřením je Machotka na české scéně jedinečný. Objekty nijak nestylizuje, pracuje pouze s úhlem záběru, světlem a časem. Známá místa zachycuje v detailu či polodetailu způsobem, kterým jsou takřka nerozpoznatelná.

Čtyři desetiletí trvající tvorbu Miroslava Machotky právě představuje pražská Galerie Leica výstavou s titulem Události míst.

„Vidí nádherné obrazy tam, kde my nevidíme vůbec nic,“ shrnuje kurátorka Eva Heyd. „Jeho tvorba není jako u mnohých fotografů jen záznamem a případným zhodnocením vnější podoby. Své záběry více méně vytváří, podobně jako malíř konstruuje abstraktní obraz či sochu.“

Za svými „úlovky“ vyráží Miroslav Machotka s analogovým přístrojem, nejčastěji zobrazuje kouty Prahy nebo rodné Roudnice nad Labem. Zajímavé záběry nachází se samozřejmostí i na mnohokrát navštívených místech. „Machotkovo pátrání je instinktivní a emocionální, zároveň ho ale svírá prostor jeho svébytného intelektuálního a výtvarného zázemí,“ zdůrazňuje Eva Heyd.

Originální obrazy zachycuje osmašedesátiletý fotograf obvykle černobíle, barva pro něj působí spíš rušivě. K záběru se málokdy vrací. „Většinou už to napodruhé není ono,“ popisuje Machotka. „Někdy si říkám, že bych měl snímek přefotit, ale ten první moment, kdy ho objevím, je vždycky nejintenzivnější.“

Své diváky vede jen decentně, snímky neopatřuje popisky, prozrazuje pouze rok vzniku. Konkrétní místa odhaluje velmi nerad, záměrně tak divákům nechává prostor vlastních širokých interpretací.

„Mám doma grafiku Boudníka. Přišel ke mně známý a říká: To není nic moc, to jsou tři psi, jak pijí z kaluže,“ vypráví Machotka. „Touhle větou mi grafiku srazil. Už navždycky na ní budou ti tři psi, které jsem tam před tím nikdy neviděl, přebíjet jakékoliv další pohledy.“

Jedinečnost Machotkových fotografií spočívá i ve stálosti tvůrčího postupu. Výstava v Leica Gallery ukazuje díla posledních zhruba čtyřiceti let a instalací podtrhuje jejich ucelenost. Mezi fotografiemi ze 70. let a těmi vzniklými po přelomu tisíciletí lze nacházet zřetelné vnitřní vazby.

Miroslav Machotka: Události míst. 23. 1.–5. 4. 2015. Leica Gallery Prague, Školská 28, Praha 1. Kurátorka: Eva Heyd.

 

Právě se děje

Další zprávy