FOTO Kódy, rozklady, entropie a náhody Andrease Müller-Pohla

Andreas Müller-Pohle, Shing Mun River, Hong Kong, 2014 (Video Still).
Andreas Müller-Pohle, Sojourner II, 1062, 1999.
Andreas Müller-Pohle, Kowloon Bay From Hong Kong Waters, 2009.
Andreas Müller-Pohle, Iron Gate, From The Danube River Project, 2005.
Andreas Müller-Pohle, From Hong Kong Waters, 2009.
Foto: Andreas Müller-Pohle, GHMP
Kultura Kultura
18. 8. 2014 16:56
Berlínský fotograf Andreas Müller-Pohle vystavuje v pražském Domě fotografie. Podívejte se na ukázku jeho tvorby.

Fotogalerie - Podstatu fotografického umění zkoumá už od 70. let berlínský umělec Andreas Müller-Pohle. V pražském Domě fotografie (GHMP) teď ukazuje svou cestu od klasické fotografie po její rozklad, pohyb a informační význam. Modelem mu stála mimika Harryho S. Trumana, rušná křižovatka v Hanoji nebo obraz, který přepočítal do alfanumerického kódu.

Müller-Pohleho zajímá ontologická i reprezentativní podstata fotografie, její technický vývoj a vzájemné působení informací i chaosu v umění. Sám přiznává, že se při tvorbě nechává vést kreativitou, potřebou svobody, ale také vlastní zvědavostí.

V jednom z prvních cyklů třeba pořizoval snímky bez pohledu do hledáčku. Soubor nazval Transformance – přesmyčkou mezi transformováním a performancí vyjadřoval ironickou dekonstrukci „fotografického gesta“.

V jiné sérii pod názvem Cyclograms zase rozřezal na proužky a konfety vyřazené fotografie a následně je vhodil do nádoby s vývojkou a novým fotografickým papírem, čímž je recykloval do nového, tentokrát trojrozměrného, díla.

Při procházení experimentů Müller-Pohleho jsou většinou absolutně nezbytné popisky – divák se bez nich nehne třeba u cyklu Signa. Turistické památky (odkaz na kýč) jsou snímány na polaroid, avšak místo výrobcem předepsané minuty je vyvolání ponecháno až na dobu po návratu zpět domů. Na snímcích tak kolo v Prátru vypadá stejně (nečitelně) jako casino v Monte Carlu nebo Eiffelovka.

Druhé patro Domu fotografie věnoval kurátor Pavel Vančát především multimediálním pracím. Představil tak třeba loňskou dopravní studii, ve které se Müller-Pohle soustředil na schémata pohybu v různých místech světa. Prostřednictvím sekvencí ze silnic v Hanoji a Honkongu chtěl ukázat naší současnou civilizaci jako nepopsatelný Brownův pohyb složený z miliard subjektivních entit.

Andreas Müller-Pohle svou tvorbu propojuje s myšlením filosofa a teoretika médií Viléma Flussera. V jeho vlivu zkoumal především kódování, rozklad a význam informací, které staví do dialektické opozice k entropii a náhodě.

Andreas Müller-Pohle: Koincidence. Výběrová retrospektiva. Galerie hlavního města Prahy. Dům fotografie, Revoluční 5, Praha 1. Kurátor: Pavel Vančát. Trvá do 28. září 2014.

 

Právě se děje

Další zprávy