Fotogalerie - Podstatu fotografického umění zkoumá už od 70. let berlínský umělec Andreas Müller-Pohle. V pražském Domě fotografie (GHMP) teď ukazuje svou cestu od klasické fotografie po její rozklad, pohyb a informační význam. Modelem mu stála mimika Harryho S. Trumana, rušná křižovatka v Hanoji nebo obraz, který přepočítal do alfanumerického kódu.
Müller-Pohleho zajímá ontologická i reprezentativní podstata fotografie, její technický vývoj a vzájemné působení informací i chaosu v umění. Sám přiznává, že se při tvorbě nechává vést kreativitou, potřebou svobody, ale také vlastní zvědavostí.
V jednom z prvních cyklů třeba pořizoval snímky bez pohledu do hledáčku. Soubor nazval Transformance – přesmyčkou mezi transformováním a performancí vyjadřoval ironickou dekonstrukci „fotografického gesta“.
V jiné sérii pod názvem Cyclograms zase rozřezal na proužky a konfety vyřazené fotografie a následně je vhodil do nádoby s vývojkou a novým fotografickým papírem, čímž je recykloval do nového, tentokrát trojrozměrného, díla.
Při procházení experimentů Müller-Pohleho jsou většinou absolutně nezbytné popisky – divák se bez nich nehne třeba u cyklu Signa. Turistické památky (odkaz na kýč) jsou snímány na polaroid, avšak místo výrobcem předepsané minuty je vyvolání ponecháno až na dobu po návratu zpět domů. Na snímcích tak kolo v Prátru vypadá stejně (nečitelně) jako casino v Monte Carlu nebo Eiffelovka.
Druhé patro Domu fotografie věnoval kurátor Pavel Vančát především multimediálním pracím. Představil tak třeba loňskou dopravní studii, ve které se Müller-Pohle soustředil na schémata pohybu v různých místech světa. Prostřednictvím sekvencí ze silnic v Hanoji a Honkongu chtěl ukázat naší současnou civilizaci jako nepopsatelný Brownův pohyb složený z miliard subjektivních entit.
Andreas Müller-Pohle svou tvorbu propojuje s myšlením filosofa a teoretika médií Viléma Flussera. V jeho vlivu zkoumal především kódování, rozklad a význam informací, které staví do dialektické opozice k entropii a náhodě.
Andreas Müller-Pohle: Koincidence. Výběrová retrospektiva. Galerie hlavního města Prahy. Dům fotografie, Revoluční 5, Praha 1. Kurátor: Pavel Vančát. Trvá do 28. září 2014.